2014-04-20, 13:42
Medlem
fridaynightouts avatar
Inte bara Högra sektorn, dollarsedlar, utan även NATO har pro-ryssarna lyckats suga ut ur denna händelse:

Citat:
Borgmästaren påpekade också att den kulsprutan som beslagtagits efter nattens eldöverfall inte är ett vapen från den ukrainska armén utan ett Nato-vapen av tysk modell.

Högra sektorn förnekar bestämt:

Citat:
Det högerextrema partiet Högra sektorn slog dock ifrån sig anklagelserna vid lunchtid på söndagen och förnekade att man skulle ha deltagit i attacken.

– Det är en hädisk provokation från Ryssland: hädisk för att det genomfördes en helig natt för kristna, påsknatten. Det här är helt klart genomfört at ryska specialstyrkor, sade talesmannen Artem Skoropadskij, enligt Reuters.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/borgmastaren-vadjar-till-putin-skicka-trupper-till-ukraina/
2014-04-20, 13:46
Medlem
Madagascars avatar
Nedan kan man läsa Kremls reaktion på nattens dödsfall. De anklagar förstås Kiev och väst för att ha brutit vapenvilan samt för att de inte uppfyller sin del av överenskommelsen. Igår var det Rice och Kerry som krävde att Kreml skulle uppfylla sin del av avtalet. Idag är rollerna omvända. Avtalet i Genève verkar inte vara mycket värd - även om den proryska expansionen har avstannat. Generellt får jag intrycket av att Putin leker med Kiev och väst.

Russia outraged by deadly shootout in Slavyansk, insists on Kiev fulfilling Geneva agreement - Moscow

Moscow is outraged by the armed incident that occurred Saturday night in Slavyansk in which innocent civilians died as a result of an attack by Right Sector militants, the Russian Foreign Ministry says. "The Russian side is enraged by the militant provocation which is an indication of the reluctance of the authorities in Kiev to bridle and disarm nationalists and extremists," a ministry statement says.

It is surprising that the tragedy occurred after the signing on April 17 in Geneva of the final statement of the four-sided meeting of representatives of Russia, the USA, EU and Ukraine which calls for refraining from any violent actions, intimidation or provocations. The Russian side insists on the strict fulfillment by the Ukrainian side of its commitments concerning the de-escalation the situation in southeast Ukraine," the ministry says, Interfax reports.

"The Eastern ceasefire was violated in Slavyansk on April 20. As a result of an armed attack by the so-called Right Sector innocent civilians died. Local residents seized the vehicles of the attackers in which they discovered arms, aerial maps of the area and Right Sector paraphernalia," the statement says.

http://voiceofrussia.com/news/2014_04_20/Moscow-outraged-by-incident-in-Slovyansk-insists-on-Kiev-fulfilling-Geneva-agreement-Russian-FM-5992 /, nyss
Senast redigerad av Madagascar 2014-04-20 kl. 14:18.
2014-04-20, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diazeugma
Du fick ett svar. Ryssland är en korrupt, planekonomisk mardröm -- och varje försök till att normalisera eller bortförklara vad som pågår i det kollapsande samhället visar att den försvarande är talesperson för andra intressen. Kanske rör det sig om ett djupt förakt för Sverige liksom för vår civilisation.

Epitetet knähund är högst träffsäkert eftersom du går i försvar för en diktator i foliehatt, mot västerländsk civilisation och ukrainsk suveränitet.

Och hur gick det med dubbeltänket? Hur försvarar du det faktum att en rysk nynazistisk paramilitär grupp går Hitlers/Putins ärenden i Donetsk?

Jag fick inte svar på var man fick bedriva handel eller var i Ryssland det var tillåtet att turista!
Jag har inte någonstans försvarat någon diktator utan jag diskuterade vilka bestämmelser som gäller i Ryssland angående företagande och turism. Eftersom jag arbetar med detta så var jag väldigt intresserad när du kom med påståenden som hade gjort mig till en brottsling.

Så med detta inlägg anser jag att vår diskussion är avslutad då du inte har kunnat belägga dina första påståenden.
2014-04-20, 13:52
Medlem
fridaynightouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Sagoväsen eller inte så har Högra sektorn sin egen förklaring till attacken.
Hur trovärdigt är det på en skala?

Jag har då inte kommit ut och skrikit på detta forum att "ryska specialstyrkor ligger bakom", bara för att någon har sagt så.

Jämför detta med dina kompisars uttalanden:
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Det mest sannolika är att det är Högra sektorn som ligger bakom. De var tungt beväpnade.

Citat:
Ursprungligen postat av mannje
Nya döda i natt. Nassarna i ukraina vill ha krig.

Det enda jag har sagt är att uppgifterna om att Högra sektorn ligger bakom med största sannolikhet är en propagandalögn. Varför? Dels för att Högra sektorn uttryckligen tar avstånd från terroristhandlingar. Det är inte den typen av organisation. Det ligger i Rysslands intresse att framställa dem som sådana. Senare så kom ju Högra sektorn själva och rättfärdigade min skepsis, då de förnekade all inblandning.

Bara för att man tydligt motsätter sig ena sidans propagandalögner, så betyder det inte att man per automatik köper allt som den andra sidan säger. Jag har då ingenstans gått ut och skrivit att "ryssar ligger bakom" bara för att Högra sektorn sa det. Jag tillmäter inte deras uppgift i denna fråga något högre sanningsvärde, då de inte presenterat några konkreta grunder. Ni däremot, går och skriker ut direkt att "Högra sektorn ligger bakom", bara för att rysk media har sagt så. Förstår du skillnaden?

Men om du vill veta min personliga åsikt, så tror jag det är mer trovärdigt att pro-ryska grupper ligger bakom denna provokation, än att Högra sektorn gör det. Bara för att jag tycker så, så går jag dock inte ut och lägger fram detta som faktum på forumet, utan låter situationen än så länge vara oklar i brist på bättre information.
Senast redigerad av fridaynightout 2014-04-20 kl. 14:15.
2014-04-20, 14:01
Medlem
trodomintes avatar
Jag tänkte återkomma till det falska flygbladet där judar i Ukraina uppmanades att registrera sig. Allaförstod ju inte att det var en fejk.

Nu har man spårat flygbladet och källan har visat sig vara New York-baserade ADL, Anti-Defamation League.

Läs mer om detta på den här länken:
http://www.presstv.ir/detail/2014/04/19/359181/ukraine-jew-registration-hoax-traced/

Självklart kommer en del här påstå att den länken inte är trovärdig, och det är möjligt, men inte mindre trovärdig än västerländska massmedia.
2014-04-20, 14:01
Medlem
DaddyD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masturblija
Hoppas det blir ett storkrig mellan ryssland, alla som stödjer dem i europa samt västvärlden. Det är dags att söva ner den här sjuka björnen.
Så mycket jag vill se den ryska björnen somna in för gott så tror jag inte att ett krig är lösningen. Ett starkare och mer globaliserat folk som vågar sätta sig emot Putin är lösningen på lång sikt. Jämför man den nya generationens ryssar med forna Sovjet ryssar så ser man en stor skillnad, så förhoppningsvis lär vi få se ett nytt Ryssland om kanske 20år när alla gamla rävar är döda.

2008 så hade Putin stöd från 83% av den ryska befolkningen, medan 2012 så hade det sjunkit till 54% och låg på samma nivå 2013, och mycket tyder på att det ligger under 50% just nu. Detta är väldigt lågt för att vara en rysk ledare, och jag tror mycket hänger ihop med att man gick in i Georgien 2008 och hur man ständigt gör sig osams med väst. När till och med Lukasjenko visat missnöje över Putins politik (bland annat över vad som hände på Krim) så är det nog på hög tid att sadla om hästen, släppa machoideologin och öppna upp för samarbete med väst i stället för att alltid sätta sig på tvären.
2014-04-20, 14:05
Medlem
Diazeugmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calle40
Jag fick inte svar på var man fick bedriva handel eller var i Ryssland det var tillåtet att turista!
Så det räckte inte att hänvisa till ryska statens egen hemsida? För att få inträde krävs antingen ett "business VISA" eller ett "tourist VISA" till någon av de godkända regionerna.

Citat:
Eftersom jag arbetar med detta så var jag väldigt intresserad när du kom med påståenden som hade gjort mig till en brottsling.
Försöker du sätta rekord i logiska felslut?

Det står dig fritt att försvara Stalin såväl som Hitler och Putin -- räkna bara med att jag kommer att peka ut dig för det kräk du är när så sker. Den som godtar Hitlers/Putins Anschluss är värd varje tillmäle.
Medlem
svettigafettsvinets avatar
Vad hände vid vägspärren? Det verkar som om angriparna blev stoppade.
Medlem
DaddyD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fridaynightout
Inte bara Högra sektorn, dollarsedlar, utan även NATO har pro-ryssarna lyckats suga ut ur denna händelse:

Högra sektorn förnekar bestämt:

http://www.dn.se/nyheter/varlden/borgmastaren-vadjar-till-putin-skicka-trupper-till-ukraina/
Det är ju så jävla uppenbart att proryska separatister gör allt för att få ryssarna att gå in. Först attackerade man en ukrainsk militärbas och sa att det var de som öppnade eld, och nu detta. Var så säkra på att ryska trupper kommer befinna sig i Ukraina någon gång nästa vecka, precis som man planerat.
2014-04-20, 14:08
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trodominte
Läs mer om detta på den här länken:
http://www.presstv.ir/detail/2014/04/19/359181/ukraine-jew-registration-hoax-traced/

Självklart kommer en del här påstå att den länken inte är trovärdig, och det är möjligt, men inte mindre trovärdig än västerländska massmedia.

Naturligtvis är iranska Press-TV icke trovärdigt när det handlar om att baktala judar, det behövs knappast en doktorsgrad för att begripa. Men låt oss spela med då:

Vilka bevis visar propagandakanalen upp, var är dessa e-mail? Ingenstans, tycks det som. Mest troligt för de inte existerar.

Min gissning ligger fortfarande på någon av de neo-nazistiska grupperingar som tydligen verkar inom "folkrepubliken Donetsk" , mest troligt kopplade till nassen och "folkets guvernör" Gubarev.
Senast redigerad av bernad_law 2014-04-20 kl. 14:11.
2014-04-20, 14:16
Medlem
zakorps avatar
Fast nu har man lik, så ta reda på dom dödas identitet borde inte vara så svårt.
Nu betyder lik ganska mycket, till skillnad från krypskytte-maidan lik som inte spelade någon roll alls.
Dessutom är regskyltar kvar på dom brända bilar.
2014-04-20, 14:18
Medlem
bananasvennes avatar
Jag tror inte ryssarna kommer gå in med synlig militär i östra Ukraina utan man kan ta den delen av landet ändå

Putin Can Take Ukraine Without an Invasion, and Probably Will

Citat:
The threat of Russian military intervention combined with separatist agitation in eastern Ukraine already is bearing results. Last weekend pro-Russian activists seized government buildings in three towns. The new Ukrainian leaders in Kiev responded with threat, but finally offered greater autonomy and decentralization to the Ukrainian regions in a bid to appease separatist sentiment and quell disturbances.

http://www.thedailybeast.com/articles/2014/04/12/putin-can-take-ukraine-without-an-invasion-and-probably-will.html

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in