Citat:
Konsensus skulle nog vara att Ryssland tar mer skada än EU, men långsiktigt sett skulle nog konsekvenserna, tror jag, vara värre för EU. Emedan den totala gasimporten från Ryssland till EU ligger på 1/4 och bara 6% används till elproduktion så är flertalet medlemsländer enormt beroende av Rysk gas och har inte den nödvändiga infrastrukturen för att snabbt omorganisera elförsörjning och produktion. Väst-företag är också, vad jag vet, ganska djupt investerade i Gazprom, så förluster i deras intäkter påverkar även EU's ekonomi.
För Ryssland hade det självklart inneburit en ny ekonomisk kollaps, plus ett politiskt nedslag i Europa, men förutsatt att marknadsskiftet mot Asien är genomförbart hade de kunnat komma på fötter igen relativt fort. Deras position i förhandlingarna med Kina hade också blivit extremt svag. Så progonsen hade blivit svagare EU + svagare Ryssland / mäktigare US/Saudi + mäktigare Kina.
Beror väl på hur lång tid det hade tagit att anlägga en ny ledning från Saudi.
http://en.wikipedia.org/wiki/Qatar-Turkey_pipeline
Vet inte om jag skulle kalla det för en positiv utveckling heller. Åsikter?
För Ryssland hade det självklart inneburit en ny ekonomisk kollaps, plus ett politiskt nedslag i Europa, men förutsatt att marknadsskiftet mot Asien är genomförbart hade de kunnat komma på fötter igen relativt fort. Deras position i förhandlingarna med Kina hade också blivit extremt svag. Så progonsen hade blivit svagare EU + svagare Ryssland / mäktigare US/Saudi + mäktigare Kina.
Beror väl på hur lång tid det hade tagit att anlägga en ny ledning från Saudi.
http://en.wikipedia.org/wiki/Qatar-Turkey_pipeline
Vet inte om jag skulle kalla det för en positiv utveckling heller. Åsikter?
Varför hade EU blivit så nämnvärt svagt? EU har en ekonomi 10 ggr större än Rysslands. EU hade nog kunnat storsatsa på kärnkraft igen. Hellre det än nytt storkrig över hela världen. Jämför hur mycket krig kostar. I både pengar och manfall. Är då inte att spränga sönder det viktigaste Ryssland har ett mycket smart strategiskt val? För en gångs skulle hade man agerat före Putin och inte reagerat på vad han nu hela tiden hittar på.
Sanningen bakom den ekonomiska vaccinet mot krig är att man eftersträvade att Ryssland och EU skulle vara beroende av varandra så de inte skulle startas några krig. Nu verkar EU mer beroende av Ryssland än Ryssland är av EU. Spränger man alla ryska gasledningar påvisar man kraftfullt och starkt hur beroende Ryssland är av omvärlden. Detta gör man snabbt och resolut. Ungefär lika resolut som Putin tog över Krim.
Om Ryssarna kommer till förhandlingsbordet (om än så krypandes) så bygger man gemensamt upp gasledningarna igen och kör business as usual.
Det viktiga är vem tar en sådan smäll "bäst". EU som har en ekonomi 10 ggr starkare än Ryssland måste väl tåla en sådan smäll bättre än Ryssland ... eller tänker jag fel?
Tänk er själva vad Putin skulle behöva sätta ut militärer längs alla gasledningar om man under en och samma dag sprängde sönder dem alla. Han skulle inte längre har kvar soldater att invadera Ukraina
Senast redigerad av jourDDptd 2014-04-20 kl. 02:43.
Senast redigerad av jourDDptd 2014-04-20 kl. 02:43.