Citat:
Ursprungligen postat av
Zverker
Helt riktigt, men ordet överlagt är trots allt synonymt med både planlagt och uppsåtligt. När man pratar om överlagt mord idag menar man antagligen att det är planlagt, men jag har för mig att jag sett att ordet överlagt tidigare (innan den nuvarande Brottsbalken trädde ikraft) användes med betydelsen uppsåtligt eller avsiktligt, så det har nog skett viss förskjutning av ordets betydelse.
Överlagt mord är inget juridiskt begrepp och uttrycket kommer från den anglosaxiska domstolsvärlden som vi fått till skänks genom otaliga filmer, dvs 1st degree, 2nd degree, och 3d degree, murder. Fritt översatt mord, dråp, och vållande till annans död, och i sammanhanget brukar 1st degree nämnas som överlagt mord medan 2nd degree som icke planlagt mord. I Sverige har vi inte samma distinktion utan, precis som Hamlikar nämnt, kunde vi lika gärna tala om ringa mord men det ger nog fel intryck och blir pedagogiskt osmakligtd, även om det i princip finns på andra brott, t.ex. ringa våldtäkt men där benämningen "ringa" borttagits, av lättförståeligt skäl.