2014-04-19, 10:56
Medlem
Yurichis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BengtZz
En proportionalitet beskriver ett samband mellan två variabler, t.ex. priset på bensin och volymen på bensin. Speciellt för proportionalitet är att ökningen är lika stor hela tiden. Bensinpriset ökar lika mycket oberoende av hur mycket bensin man redan har köpt, i alla fall om man köper bensinen på en vanlig bensinstation och är en vanlig privatkund.

Priset på bensin är proportionellt mot volymen bensin som köpes.

Utöver att ökningen är lika stor hela tiden så gäller speciellt att om man inte köper någon bensin så behöver man heller inte betala något.

Icke proportionalitet:
En taxiresas längd är inte proportionellt mot priset, ty taxiresor har en startkostnad på cirka 40kr. D.v.s. även om man inte åker någonting alls utan bara ringer dit taxin så kostar det ändå 40kr. Därav är taxipriset inte proportionellt mot hur långt man kan åka.

Ditt exempel på icke proportionalitet, stämmer det? Länken tidigare i tråden (samt det jag har lärt mig) säger att enbart förhållandet mellan olika mängder behöver vara samma, inte att det behöver börja på noll.

Inom matematiken är två kvantiteter proportionella om den ena kvantiteten är en konstant multipel av den andra, det vill säga om deras förhållande är konstant.
Citera
2014-04-19, 11:20
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yurichi
Ditt exempel på icke proportionalitet, stämmer det? Länken tidigare i tråden (samt det jag har lärt mig) säger att enbart förhållandet mellan olika mängder behöver vara samma, inte att det behöver börja på noll.

Inom matematiken är två kvantiteter proportionella om den ena kvantiteten är en konstant multipel av den andra, det vill säga om deras förhållande är konstant.
En taxiresas pris är inte proportionellt mot resans längd, ty fördubbling av resans längd innebär inte fördubbling av priset.
Citera
2014-04-19, 11:38
Medlem
negerbarns avatar
Citat:

Precis. Detta postulerar att y alltid har värdet av en multipel av x. Vad tror du händer då x = 0?
Senast redigerad av negerbarn 2014-04-19 kl. 11:44.
Citera
2014-04-19, 11:41
Medlem
BaalZeBubs avatar
Ett exempel på användningen är uttrycket "omvänt proportionellt", som har använts i hundratals år för att uttrycka relationer som även kan uttryckas med formeln y = 1/x.

Marxism: "Vilken är nu den allmänna lag, som bestämmer arbetslönens och profitens fallande och stigande i deras förhållande till varandra?

De står i omvänt förhållande till varandra. Kapitalets andel, profiten, stiger i samma förhållande som arbetets andel, daglönen, sjunker - och omvänt. Profiten stiger i samma grad som arbetslönen sjunker, den sjunker i samma grad som arbetslönen stiger"

Newtons mekanik: "Newton visade att man ur dessa lagar och antagandet om en allmänt och överallt verkande gravitation, proportionell mot massorna och omvänt proportionell mot kvadraterna på deras avstånd, kunde härleda både Galileis fallagar och Keplers tumregler för planetbanorna."

populära kvasilagar:
"Pråligeten hos entredörren till en firma är omvänt proportionell till firmans soliditet."
Citera
2014-04-19, 12:00
Medlem
Yurichis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negerbarn
Precis. Detta postulerar att y alltid har värdet av en multipel av x. Vad tror du händer då x = 0?

Det är sant, x=0 förstör mitt tankesätt. Detta exemplet med taxiresan, kallar man det något annat? Eller är det bara "en rät linje".
Citera
2014-04-20, 12:08
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Det är sant, x=0 förstör mitt tankesätt. Detta exemplet med taxiresan, kallar man det något annat? Eller är det bara "en rät linje".
Affin funktion. Man skulle därmed kunna säga affinitet, men det är inget vedertaget begrepp.

I gymnasiet och högstadiet brukar man dock felaktigt säga linjär funktion till y(x) = kx+m, men egentligen menar man affin funktion. En linjär funktion är en proportionalitet, d.v.s. y(x) = kx.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in