Citat:
Ursprungligen postat av
AskMeAboutJesus
Gravitationen är mätbar och kan övervinnas, så tillvida har vi makt över den. Är det "övernaturligt" att det skulle finnas övermänsklig personlig makt? De fenomen som vi har tillräckligt med makt för att kunna observera och klassificera är väl de fenomen som du räknar som "naturliga"?
Mätbar och kan övervinnas gör att man har makt över det? Du skrev först "kontrollera" så nu ändrar du dina kriterier i efterhand för att anpassa det till din diskussion. Oärligt. Fåga förvånande dock.
Om du kan dra din hand ut ur en eld när den bränner dig, har du då kontroll över elden? Knappast. Det är andra saker som ger dig kontroll. Vi har inte kontroll över gravitationen, vi kan bara avlägsna oss från den.
En övermänsklig personlig makt kan vara en naturlig utomjording. Det är inte övernaturligt.
Nu har du reducerat diskussionen till semantik istället för att bemöta mitt argument.
Har DU sett något på denna jord som definitivt kan härledas till en handling av Gud och inte något annat?
Citat:
Och du låter stolt över det.. Fy.
Alla har vi våra begränsningar. Jag ville bara demonstrera hur min ignorans försvårar för mig att ta del av "bevis".
Ja, att du vägrar lyssna och bemödar dig inte att undersöka sanningshalten. Det är bra att du erkänner det, men jag anser det ändå vara egenskaper hos ett undermåligt intellekt som med flit håller sig oinformerad för att det inte passar med ens åsikter. Det är däremot ett val, så det handlar inte om idioti, som du nämnde tidigare.
Citat:
Även en text skriven av människor kan ha ett "övermänskligt" budskap, men i vilket fall som helst så kan man intressera sig för budskapet.
Intressera sig är en sak, men hur skiljer man på människors budskap och ett övermänskligt sådant. Ingen har ju gett något bra belägg för att bibeln är mer än en bok.
Citat:
Får du inte bevis som andra inte kan falsifiera? För mängder av vardagliga händelser?
Hitchens gillade att säga "extraordinary claims require extraordinary evidence".
Om du säger att du petade näsan idag så tror jag dig utan vidare, för det har inga långtgående konsekvenser i min verklighet. Om du däremot påstår att du har en tam drake, så krävs det mer än bara påståendet för att jag ska tro på dig. Näspetningen finns i vår verklighet, är observerbar och vi har alla näsor och fingrar. Drakar däremot ligger utanför vår naturliga verklighet och när jag vet att drakar finns, då är det inte otroligt att någon skulle ha en drake. Att jag ens behöver beskriva denna analogi är beklämmande.
Citat:
Organismer är allt annat än simpla, men de tangerar inte medvetande mer än vad mekanismer gör.
Vi är ju organismer och vi gör det. Och dessutom, vad vet du om vad andra organismer har för medvetande? Jag tror många forskare skulle hävda att du förenklar det otroligt mycket. Många djurägare skulle nog bestrida att deras husdjur inte har någon form av medvetande och självmedvetenhet.
Citat:
En dator kan göras med kugghjul, om man kan åstadkomma den precision som behövs, men ingen tror väl att en samling kugghjul kan få ett medvetande?
*Shrug*, kanske, om man kunde göra den att ha ökande komplexitet var delar läggs till konstant, så kanske en dag..
Citat:
Det är inte så svårt att se medvetandet som något "övernaturligt" som snarare begränsas av organismen.
Man kan föreställa sig en hel massa saker, men det betyder inte att det reflekterar verkligheten.
Citat:
Gud tycker om när människor är ödmjuka och ber, istället för att vara högmodiga och självöverskattande.
Så om man inte ödmjukar sig och ber, så är man högmodig? Vilken fin dikotomi.