Citat:
Ursprungligen postat av
IT-chefen
Vi provar att vända på steken. Du förstår hur vi vill att negativa rättigheter ska fungera, och du förstår att man självklart måste få hindra en mördare från att angripa en annan person – Hur skulle du definiera de negativa rättigheterna för att de ska fungera på rätt sätt?
Som de är definierade idag, fast med undantagsfall för negativa rättigheter som utnyttjas för att obehindrat få angripa folk?
Jag hoppas även att du inser att detta inte är eller skulle bli ett problem i verkliga livet.
Det här är min förståelse:
Låt mig införa begreppet liberala rättigheter, som är de rättigheter som liberaler gillar.
Liberala rättigheter är i regel negativa. Några liberala rättigheter, som tillgång till polis, rättsväsende, försvar, är positiva.
Men motsatsen gäller inte. Negativa rättigheter är inte med nödvändighet liberala rättigheter. Kravet att omgivningen bara förhåller sig passiv är för löst. Det går att fylla ut "slippa bli hindrad att..." med vilken handling som helst.
Negativa rättigheter kan också stå i konflikt med varandra (jag har nämnt yttrandefrihet vs. frihet att slippa bedrägeri) och då måste liberalismen välja vilken rättighet går före i konfliktsituationen. En liberal rättighet kan alltså vara en negativ rättighet som begränsats. Yttrandefriheten är begränsad i liberalismen av lagar mot bedrägeri, förtal och panikspridning (ropa "det brinner" utan att det gör det).
Enda användningsområdet inom liberalismen för distinktionen positiva/negativa rättigheter är därför tumregeln att en positiv rättighet sällan är en liberal rättighet.
Jag håller med theRulerOfBethos att distinktionen positiv/negativ av rättigheter förmodligen är objektiv. Däremot finns inget objektivt sätt att fastställa liberala rättigheter. De tas fram genom tyckande, liksom all annan moral.