2014-04-17, 20:06
Medlem
postkrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pethom
Jag har inte glott på videon, men är den aktuell för det som sker just nu? Propagandamaskineriet i olika konflikter brukar ju ofta ta gamla händelser och lägga upp som nya. Det har ju hänt både under kriget i Irak och när det var statskupp i Venezuela t.ex.

Om det nu inte är så att den är fake och någon kan identifiera mannen i videon som polischefen det påstås handla om samt bekräfta hans död så är den relevant såklart.

Men det är ju som du säger, och det har ju redan repostats videos från tex syrien och airsoftspel där man lagt på nytt ljud och påstår att det är från Ukraina. Så det är något man får gräva i eller vänta på mer information.
Senast redigerad av postkran 2014-04-17 kl. 20:13.
2014-04-17, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fridaynightout
Ibland får man faktiskt tänka lite logiskt. Vem som helst förstår att Högra Sektorn inte skulle tjäna något på att utföra ett sådant dåd och med detta smutsa ner sitt eget namn och förvärra konflikten i Ukraina. Det behöver man knappast några källor på. Det skulle vara ett självmord för deras organisation, som sägs kämpa för frihet och demokrati. De är ju knappast några jihadister, även om ryssarna försöker framställa dem som sådana.

Men om det intresserar dig så kan jag ju säga att Högra Sektorn gått ut officiellt och sagt att videon är rysk propaganda och att de tar avstånd från terrorism och liknande metoder, samt att de ber de ukrainska säkerhetstjänsterna att hitta ansvariga för videon och ställa dem till juridiskt ansvar.
Ta det lugnt! Jag har inte hävdat att videon är äkta, ingen mening att hetsa upp sig.
Men vid handen har vi en video som påstås vara äkta, vilket jag i så fall utgår ifrån tills motsatsen är bevisad med källa som understöd. Så innan du börjar gorma om regeländringar på flashback för att något som inte passar dig postas så kan du lägga fram en källa. (Innan du byter forumsdel och föreslår censur som regel i utrikespolitiska trådar)
2014-04-17, 20:09
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svettigafettsvinet
Lite för bra att den ryska soldaten har ställt sig just bredvid en bil med tydlig ukrainsk registrering? Den som har klistrade in soldaten på bilden saknade väll inte helt photoshop skills men det blev inte speciellt övertygande för det.
Jag är ingen guru på bildbehandling, men har provat att köra bilden genom några olika filter utan att hitta några indikationer på att den skulle vara ihopklistrad av olika bilder. Kom gärna med några bevis på motsatsen, i stället för att bluddra om IMF och andra foliehattsidéer.

Citat:
Ursprungligen postat av OldWolf
Väst har försett Al Qauida med vapen i Syrien och Libyen. Kanske inte så konstigt om det kommer lite utrustning över gränsen från Ryssland. Detta är åtminstone mycket troligare än att det rör sig om ryska soldater
Det kan du ju inbilla dig... Vore det inte lite märkligt att USA i så fall skickar just en massa rysk utrustning - allt från kängor till hjälmen, inklusive två olika moderna vapen? Det finns en mycket mer sannolik orsak till att den där soldaten fastnade på bild i Ukraina häromdagen: Han är rysk. Kommer från grannlandet, möjligtvis via Krim där Ryssland nu har 20.000 soldater enligt Putin själv. Ockhams rakkniv, du vet.

Dessutom: i bloggposten som jag länkade till finns minst tre andra tydliga bevis på att ryska soldater härjar runt i östra Ukraina just nu, jag pekade ut dem i mitt förra inlägg. Det vore väldigt intressant att höra era "expertåsikter" om dessa.
Senast redigerad av Darkwing Duck 2014-04-17 kl. 20:23.
2014-04-17, 20:10
Medlem
DaddyD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av postkran
Edit: Varning mycket starka bilder, idag så mördades donetskt polischef och hans fru våldtogs av medlemmar från högra sektorn som lyckades infiltrera staden och ta sig in där han bor.
http://m.youtube.com/watch?v=LzwSxQARMsE
Och hur vet vi att det inte var förklädda ryssar? De verkar ju trots allt ha smak för att maskera sig. Men vilka som än ligger bakom det så är det vidrigt.
2014-04-17, 20:10
Medlem
postkrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldWolf
Lavrorv om mötet i Geneve
http://rt.com/news/geneva-document-ukraine-deescalation-224/
En kommentar tolkar vad han säger så här

Ja det är ju det som måste göras, däremot så måste det nog finnas neutralt folk på plats tex observarande FN soldater eller dylikt för det är nog lättare sagt än gjort. Det gäller ju att både "nationella gardet" samt deras gelikar och miliserna i öst verkligen gör det också, annars kan det sluta riktigt illa om det inte finns fredsbevarande personal på plats.
2014-04-17, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete
Moldavien är inte med i EU, det är inte heller något bra exempel på "mer välfungerande länder". Landet har däremot precis nyligen (några månader sedan) tagit några trevare att närma sig.

Slovenien, kroatien och rumänien är däremot medlemmar och deras standard har skjutit i höjden rejält.

BNP(PPP)/capita 2013

Sloveninen: $27900 (medlem i EU)
Kroatien: $18200 (medlem i EU)
Rumänien: $13400 (medlem i EU)

Att jämföra med

Ukraina: $7400 (ej medlem i EU)
Moldavien: $3700 (ej medlem i EU)

Naturligtvis har ukraina otroligt mycket att vinna på att närma sig väst. Som du själv antyder är industrin i östra ukraina på dekis. Denna industri är starkt kopplad till rysslands låga krav på produkter. Ukraina kommer behöva bygga en ny modern industri. För detta behöver de troligtvis enorma mängder kapital och know-how från väst.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_GDP_(PPP)_per_capita

Nu fungerar det kolonialekonomiska systemet så att om någon vinner så måste det finnas en förlorare i motsvarande grad. Då är frågan vilken/vilka länder har ekonomiskt dränerats ut för att Sloveniens, Kroatiens och Rumäniens standard och BNP skjutit i höjden? Kan det just vara Ukraina?
2014-04-17, 20:12
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fridaynightout

Men om det intresserar dig så kan jag ju säga att Högra Sektorn gått ut officiellt och sagt att videon är rysk propaganda och att de tar avstånd från terrorism och liknande metoder, samt att de ber de ukrainska säkerhetstjänsterna att hitta ansvariga för videon och ställa dem till juridiskt ansvar.

Källa?
2014-04-17, 20:15
Medlem
fridaynightouts avatar
Citat:
Om det nu inte är så att den är fake och någon an identifiera mannen i videon som polischefen det påstås handla om samt bekräfta hans död så är den relevant såklart.

Citat:
Ursprungligen postat av Cimaron
Ta det lugnt! Jag har inte hävdat att videon är äkta, ingen mening att hetsa upp sig.
Men vid handen har vi en video som påstås vara äkta, vilket jag i så fall utgår ifrån tills motsatsen är bevisad med källa som understöd. Så innan du börjar gorma om regeländringar på flashback för att något som inte passar dig postas så kan du lägga fram en källa. (Innan du byter forumsdel och föreslår censur som regel i utrikespolitiska trådar)

Jag reagerade inte på att videon lagts upp. Alla är självklart välkomna att lägga upp videos som är relevanta för situationen i Ukraina och diskutera dessa.

Jag reagerade bara på att skribenten rubricerade videon som ett direkt påstående att Högra Sektorn ligger bakom detta. Enligt mig är den onödigt att tillvita på så bristfälliga grunder, då det mesta talar för att det är klar rysk propaganda. En rubricering i stil med "video där Högra Sektorn påstås....." vore mer rättvis. Det är dock onödigt att ge ut tvivelaktig information som fakta, och det gäller alla skribenter, i synnerhet med tanke på det propagandakrig som Ryssland bedriver.
2014-04-17, 20:16
Medlem
DaddyD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Allvarligt talat, det där är en bluffvideo, för fan, dom är inte bra på specialeffekter där. Kolla noga på "halsen" helt slät och blank. Mängden blod när halspulsådern skärs av är mycket stor, inte som det lilla porlande flödet.

Sämsta propagandavideon i hela tråden.
Jo jag tyckte också att det såg lite misstänksamt ut. Speciellt om man jämför med alla "beheading" filmer man sett från Tjetjenien och arabvärlden. Men man vet ju aldrig, han kanske hade väldigt ung och slät hud på halsen.
2014-04-17, 20:17
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Ja det är ju det som måste göras, däremot så måste det nog finnas neutralt folk på plats tex observarande FN soldater eller dylikt för det är nog lättare sagt än gjort. Det gäller ju att både "nationella gardet" samt deras gelikar och miliserna i öst verkligen gör det också, annars kan det sluta riktigt illa om det inte finns fredsbevarande personal på plats.
Lavrov talar om observatörer från OSSE
2014-04-17, 20:18
Medlem
fridaynightouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Källa?

http://translate.google.se/translate?hl=sv&sl=uk&tl=sv&u=http%3A%2F%2Fpravyys ektor.info%2Fnews%2Fcherhova-videofalshyvka-proty-pravoho-sektora%2F&sandbox=1
2014-04-17, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cimaron

Du bör göra precis tvärtom: en video eller fotografi bör inte räknas som tillförlitligt förrän någon/några oberoende källor har verifierat äktheten
Senast redigerad av fuckuto 2014-04-17 kl. 20:22. Anledning: ord

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in