Citat:
Ursprungligen postat av
sprattelgumman
Redan 1994 gick jag ur dåvarande Statskyrkan när dem bidrog till att bygga upp en ny moské i Trollhättan efter att den förra brann ner och de saknade försäkring som täckte ett återuppbygge. Ett beslut som jag aldrig har ångrat. Varför ska Svenska kyrkan bidra med medel till att bygga moskéer? Det är bara att vända på frågan och ställa: "Hur många muslimska länder betalar för ett kyrkbygge?" Jag skulle tro att siffran är noll. Det förvånar mig inte alls, att Svenska kyrkan genom detta usla beslut kommer att förlora ännu fler medlemmar, både bland aktiva och de som bara betalar sin kyrkoskatt.
1. Ingen stat finansierar projektet
2. En fraktion av Svenska kyrkan
samlar pengar för projektet (Den i Nacka)
3. De
samlar pengar för projektet "Guds hus",
Inte för en moské enbart.
4. Det är skillnad mellan att "
samla in" pengar till ett projekt och att "
helt finansera" ett projekt
5. Även om muslimska länder inte finansierat kyrkobygge så har det funnits fraktioner av muslimer som precis som församlingen i Nacka
samlat in pengar till kyrkobygge världen över.
Citat:
Svenska kyrkan i Nacka har beslutat att samla in pengar för att finansiera färdigställandet av Guds hus i Fisksätra.– Enligt kyrkoordningen kan församlingen inte göra så här, säger kyrkofullmäktigeledamoten Anders Lundberg (FK), som nu har anmält beslutet till domkapitlet i Stockholm.
Med röstsiffrorna 20–8 antog kyrkofullmäktige den 19 februari ett förslag om att bilda en insamlingsstiftelse för att färdigställa Guds hus i Fisksätra. Det som återstår innan projektet, som Dagen har skrivit om fler gånger tidigare, är klart är en moské samt en byggnad som sammanbinder moskén med det befintliga församlingshuset.
Utöver Nacka församling och Muslimernas förening i Nacka ingår även St Konrads katolska församling i Guds hus-projektet.
Stefan Herczfeld, katolsk representant i Guds hus vänförening, säger i en kommentar till Dagen att de inte har några synpunkter på kyrkofullmäktiges beslut att bilda insamlingsstiftelsen. Där*emot konstaterar han att det räcker med ett symboliskt bidrag på några tusenlappar till stiftelsen från katolskt håll.
http://www.dagen.se/nyheter/kyrkan-samlar-in-till-mosk-bygge/
Citat:
Hösten 2008 startades Källan – Fisksätra råd- och stödcenter av Nacka församling, St Konrads katolska församling och Muslimernas förening i Nacka tillsammans med Stockholms stadsmission.
Ur det samarbetet växte så småningom en idé fram om att lösa samfundens lokalbehov gemensamt. Projektet, som kallas Guds hus, består av en kyrkolokal som delas av katoliker och protestanter och en moské som Muslimernas förening i Nacka planerar att bygga bredvid kyrkan.
I februari 2012 invigdes det nya kyrkorummet.
I december 2012 sålde Nacka församling mark i anslutning till kyrkan till Muslimernas förening. Där ska Fisksätra moské byggas och de två byggnaderna sammanfogas av ett glasparti. Just nu pågår ett arbete för att finansiera byggets kostnader.
Sommaren 2013 beslutade kyrkofullmäktige i Nacka att bevilja ett tilläggsanslag på 250 000 kronor för upprättande av en kommunikations- och insamlingsplattform avseende Guds hus.