2014-04-16, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bythewayimdead
Ja, och vad tror ni kommer ske snart? Jo, man går över till andra mer vinstgivande och än mer potenta droger, som i förlängningen kommer ge än mer grövre brottslighet och fler drogrelaterade dödsfall, så win-win, eller hur var det nu...?

För ni är väl inte så naiva att ni tror att brottslingarna nu satt sig ner och röker upp sin "stash", rycker på axlarna och säger till varandra, "jaha, det var det, då lägger vi ned verksamheten och blir laglydiga medborgare då - det var kul så länge det varade..."?

ELLER...?

Vafan är det med många av legaliserings motståndarna som tror alla skulle knarka som galningar bara för att det är lagligt.

Det är fullt lagligt att käka flugsvamp i Sverige, och du kan faktiskt få hallisar av att göra det, så nu frågar jag hur många gånger har du varit in på akuten för flugsvamps förgiftning?
Tydligen är det ju bara lagen som stoppar dig från att använda heroin så testa flugsvamp vet jag!
Citera
2014-04-17, 01:16
Medlem
Bythewayimdeads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Virre87
Vafan är det med många av legaliserings motståndarna som tror alla skulle knarka som galningar bara för att det är lagligt.

Det är fullt lagligt att käka flugsvamp i Sverige, och du kan faktiskt få hallisar av att göra det, så nu frågar jag hur många gånger har du varit in på akuten för flugsvamps förgiftning?
Tydligen är det ju bara lagen som stoppar dig från att använda heroin så testa flugsvamp vet jag!

Var skriver jag att jag är emot legalisering? Var skriver jag att jag tror att alla skulle knarka som galningar bara för att det skulle vara lagligt?

Har aldrig käkat svamp - varför skulle jag? Nej, sunt förnuft, intelligens och ren självbevarelsedrift hindrar mig från att nyttja Heroin! Varför skulle jag testa Flugsvamp?

Läs om och begrunda mina inlägg igen, när du kommit ur dimmorna, min lille vän...

Jag påpekade bara på vad jag tror kommer ske...
Citera
2014-04-17, 01:22
Medlem
Bythewayimdeads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prap
Tror du verkligen att vanliga amerikanska medborgare skulle byta till starkare olagliga droger bara för att det är gratis när dom kan köpa en mycket säkrare och laglig drog i en affär. Skulle du själv göra det? Skulle du själv skitit i att gå till systembolaget för att gå och köpa ett gram heroin om det blev lagligt?

Var har jag påstått att "vanliga amerikanska medborgare skulle byta till starkare olagliga droger bara för att det är gratis..."? Nej, jag nyttjar inte slika droger...

Nej, jag skulle inte "skitit i att gå till systembolaget för att gå och köpa ett gram heroin om det blev lagligt"! Varför skulle jag, jag nyttjar inte slika droger... Dina jämförelser haltar betänkligt.

Jag skulle däremot gärna köpa kvalitetshembränt, från någon säker källa, vilket jag redan nu gör...!

Frågor på detta...?
Citera
2014-04-17, 01:26
Medlem
Bythewayimdeads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Du gör felet att tro de som har koll på frågan, som naiva.
Jag är mycket medveten om att bara för cannabis är legalt i Colorado.
Så kommer inte dessa som tidigare sålt cannabis, sluta vara brottslingar.
Tyvärr är det inte rätt ordval att kalla dig naiv, dum är mer rätt ord.
Då i att tron att vi ska inbilla oss att alla brott försvinner pga cannabis legaliseras.
Hade du engagerat dig lite mer, så hade du insett det handlar om mer än själva säljandet av droger

Sen även har man haft en legal medicinsk försäljning i Colorado ett tag.
Detta har redan tidigare påverkat en hel, så övergången har inte blivit lika dramatisk som den kunde blivit.
i förlängningen så är det rätt enkelt, man har nu tagit antal miljoner dollar ur de kriminellas händer.
Dessa fungerar som vilken affärsrörelse som helst(utan den uppenbara skillnaden), när inkomsterna sjunker.
Så frilägger man personal.

Du får ursäkta, men jag förstår inte ens hälften av vad du skriver och/eller försöker påstå/förklara...

Försök gärna igen...

Citera
2014-04-17, 02:04
Medlem
taucetis avatar
Citat:
Ja, och vad tror ni kommer ske snart? Jo, man går över till andra mer vinstgivande och än mer potenta droger, som i förlängningen kommer ge än mer grövre brottslighet och fler drogrelaterade dödsfall, så win-win, eller hur var det nu...?
Det finns inget mer vinstgivande än cannabishandeln. Ingen annan olaglig drog har lika stor och bred brukarkrets såsom cannabisen. kokainhandeln är inte i närheten och inte heller är Heroinhandeln nära, gällande, antalet brukare. Om du vore en Cannabislangare i Colorado, vad för annat hade du numera ägnat dig åt?

Du får det att låta som att Gateway-teorin är sann?

Du skriver; -Jo, man går över till andra mer vinstgivande och än mer potenta droger, som i förlängningen kommer ge än mer grövre brottslighet och fler drogrelaterade dödsfall

Vilken annan drog är mer vinstgivande, och varför skulle folk helt plötsligt vilja ta nåt tyngre? Ska langarna gå runt likt ninjas och spruta heroin i folket och på så vis få folk att fortsätta handla ifrån dom? Du får förklara dig lite bättre tycker jag.

Citat:
För ni är väl inte så naiva att ni tror att brottslingarna nu satt sig ner och röker upp sin "stash", rycker på axlarna och säger till varandra, "jaha, det var det, då lägger vi ned verksamheten och blir laglydiga medborgare då - det var kul så länge det varade..."?

ELLER...?

Grejen är den att alla stora kriminella nätverk, och alla stora gangstrar, redan sedan långt innan är väletablerade inom respektive handel. Alla stora har kontroll över en viss marknad som dom håller hårt om.
Det blir därför väldigt svårt för tusentals langare att helt plötsligt behöva slå sig in i en annan handel som någon annan redan har kontrollen över.

Sedan så det är en stor skillnad på en som säljer cannabis och en som säljer heroin. En student på ett universitet kan sälja cannabis. En student kan inte stå på gatan och sälja heroin. Förstår du min poäng?

Hur tycker du att Amsterdam ser ut? Har du varit där under en helg?

Edit.

Ont: Jag tror att man kan dra bättre slutsatser gällande brottligheten om nåt år eller så. Det känns som att det är för tidigt att börja diskutera effekterna utav legaliseringen.
Senast redigerad av tauceti 2014-04-17 kl. 02:29.
Citera
2014-04-17, 02:25
Medlem
netopyrs avatar
får nog ge det mer än 3 månader innan det kan statistiskt stärkas.

tveksam till att våldsbrotten kommer droppa särskilt mycket. inbrott rån och knarkinnehav kanske mer.

ska bli intressant att se om några andra brott ökar nu då staten tar detta ur händerna på kriminella. kanske söker det sig till något annat? annan knarkförsälning kanske ökar... eller så minskar även den då kan köpa ytterligare en drog illegalt.

1a Januari 2015 blir denna tråd jävligt intressant!! hoppas det sprids i USA och sen över till Europa. Inte för att jag gillar att röka men det är en sån harmlös drog
Citera
2014-04-17, 10:43
Medlem
NeutronStars avatar
Tänk vad brottsligheten kommer sjunka när crack, kokain och amfetamin legaliseras!
Citera
2014-04-17, 10:58
Medlem
Citat:
Var skriver jag att jag är emot legalisering? Var skriver jag att jag tror att alla skulle knarka som galningar bara för att det skulle vara lagligt?

Har aldrig käkat svamp - varför skulle jag? Nej, sunt förnuft, intelligens och ren självbevarelsedrift hindrar mig från att nyttja Heroin! Varför skulle jag testa Flugsvamp?

Läs om och begrunda mina inlägg igen, när du kommit ur dimmorna, min lille vän...

Jag påpekade bara på vad jag tror kommer ske...

Ber om ursäkt, ska erkänna att jag bara läste halva inlägget, och visst har du rätt, langarna kommer börja sälja annat, fast tror fortfarande den organiserade brottsligheten förlorar på det, då det inte är så många som brukar tyngre droger i förhållande till cannabis.
Citera
2014-04-17, 11:27
Medlem
George-in-tha-Bushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeutronStar
Tänk vad brottsligheten kommer sjunka när crack, kokain och amfetamin legaliseras!

Enhel del! Och staten skulle tjäna stora pengar dessutom. Tänk om man kunde få sitt koks via en kontrollerad och reglerad källa en fredag precis som man kan gå till systemet och köpa en flarra.

Inga gangsters, högre skatteintäckter, mindre brott relaterade till anskaffning av droger och bra rehabilitering för de få som skulle behöva det. Precis som med alkohol.
Citera
2014-04-17, 11:56
Medlem
Grundproblemet kvarstår väl att missbrukarna fortfarande måste få pengar till drogerna för de kostar väl ännu pengar?

Sen kvarstår väl problemet vad alla gör under drogberusningen?

Jag tror att enda skillnaden i det långa loppet är att nu tjänar de som får sälja droger legalt stora pengar.

Men man slipper även fängsla / döma till böter alla de som hanterar drogerna på ett ansvarsfullt sätt.

Men slutsumman är nog att rån, inbrott, stölder och våldsbrott fortsätter ungefär som förut.
Citera
2014-04-17, 12:19
Medlem
George-in-tha-Bushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartolo
Grundproblemet kvarstår väl att missbrukarna fortfarande måste få pengar till drogerna för de kostar väl ännu pengar?

Sen kvarstår väl problemet vad alla gör under drogberusningen?

Jag tror att enda skillnaden i det långa loppet är att nu tjänar de som får sälja droger legalt stora pengar.

Men man slipper även fängsla / döma till böter alla de som hanterar drogerna på ett ansvarsfullt sätt.

Men slutsumman är nog att rån, inbrott, stölder och våldsbrott fortsätter ungefär som förut.

Är det brajrökare du syftar på?
Citera
2014-04-17, 12:20
Medlem
klybans avatar
Citat:
Du får ursäkta, men jag förstår inte ens hälften av vad du skriver och/eller försöker påstå/förklara...

Försök gärna igen...

Du har fel i din tes, det räcker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in