Citat:
Ursprungligen postat av
Bythewayimdead
Ja, och vad tror ni kommer ske snart? Jo, man går över till andra mer vinstgivande och än mer potenta droger, som i förlängningen kommer ge än mer grövre brottslighet och fler drogrelaterade dödsfall, så win-win, eller hur var det nu...?
Det finns inget mer vinstgivande än cannabishandeln. Ingen annan olaglig drog har lika stor och bred brukarkrets såsom cannabisen. kokainhandeln är inte i närheten och inte heller är Heroinhandeln nära, gällande, antalet brukare. Om du vore en Cannabislangare i Colorado, vad för annat hade du numera ägnat dig åt?
Du får det att låta som att Gateway-teorin är sann?
Du skriver; -
Jo, man går över till andra mer vinstgivande och än mer potenta droger, som i förlängningen kommer ge än mer grövre brottslighet och fler drogrelaterade dödsfall
Vilken annan drog är mer vinstgivande, och varför skulle folk helt plötsligt vilja ta nåt tyngre? Ska langarna gå runt likt ninjas och spruta heroin i folket och på så vis få folk att fortsätta handla ifrån dom? Du får förklara dig lite bättre tycker jag.
Citat:
För ni är väl inte så naiva att ni tror att brottslingarna nu satt sig ner och röker upp sin "stash", rycker på axlarna och säger till varandra, "jaha, det var det, då lägger vi ned verksamheten och blir laglydiga medborgare då - det var kul så länge det varade..."?
ELLER...?
Grejen är den att alla stora kriminella nätverk, och alla stora gangstrar, redan sedan långt innan är väletablerade inom respektive handel. Alla stora har kontroll över en viss marknad som dom håller hårt om.
Det blir därför väldigt svårt för tusentals langare att helt plötsligt behöva slå sig in i en annan handel som någon annan redan har kontrollen över.
Sedan så det är en stor skillnad på en som säljer cannabis och en som säljer heroin. En student på ett universitet kan sälja cannabis. En student kan inte stå på gatan och sälja heroin. Förstår du min poäng?
Hur tycker du att Amsterdam ser ut? Har du varit där under en helg?
Edit.
Ont: Jag tror att man kan dra bättre slutsatser gällande brottligheten om nåt år eller så. Det känns som att det är för tidigt att börja diskutera effekterna utav legaliseringen.