2014-04-17, 09:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Har du någon annan förklaring till "Bristerna i utredningen bör föranleda en för [KJ] förmånligare bedömning" än att domstolen sänker straffet pga bristande bevisning som är ett resultat av brister i utredningen? HR hade velat fria, bevisningen höll inte, men något fick HR att döma iaf. Vad var det, om inte en allmänna opinionen, därav halvmesyren?
Det är bara rena idioter som tror att hr menar "bevisningen räcker inte, men vi dömer honom lik förbannat". Titta under vilken rubrik ditt citat kommer ifrån. Rubriceringen - alltså påföljdsdelen och inte ansvarsdelen. Strax innan ditt citat står det "I brist på
annan utredning, mot bakgrund av det stora antal hugg som utdelats och då hans
säregna personlighet kan inverkat på hans handlande är det inte uteslutet att Kristoffer
Johansson handlat i mycket stark affekt."
Du verkar ha missat följande i ansvarsdelen:
"Hovrättens slutsats är därför att det är praktiskt taget uteslutet att det gått till på annat
sätt än åklagaren påstått. Hovrätten finner därför att det är ställt utom rimligt tvivel att
det var Kristoffer Johansson som den 4-5 maj 2013 dödade Vatchareeya Bangsuan,"
Citera
2014-04-17, 09:37
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Har du någon annan förklaring till "Bristerna i utredningen bör föranleda en för [KJ] förmånligare bedömning" än att domstolen sänker straffet pga bristande bevisning som är ett resultat av brister i utredningen? HR hade velat fria, bevisningen höll inte, men något fick HR att döma iaf. Vad var det, om inte en allmänna opinionen, därav halvmesyren?
Hur kan du påstå något sånt? Att de velat fria?
Var i domskälen läser du att bevisningen inte skulle hållit?
Har du inte tagit till dig hela domen?
Där framgår ju klart och tydligt att Kristoffer Johansson är bortom rimliga tvivel skyldig
till det han läggs till last.
Senast redigerad av Grandioso 2014-04-17 kl. 09:43.
Citera
2014-04-17, 09:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Det fetade: Det är ungefär som att ställa Kim Källström mot väggen och kräva att han svarar på varför han inte är lika bra som Zlatan. Jag tycker att Forssberg gjorde ett bra jobb, säkert så bra han kunde. Att TO har en högsta högstanivå är inte förvånande.
För att diskutera saker och ting och för att dina liknelser med fotbollsspelare skall få gehör
skall du vara lite mer alert och fundera på varför jag använt mig av uteslutningstecken och
önskan om att Forssberg är värd en glad påsk hälsning. Jag önskar Forssgerg en glad påsk,
gör du?
Citera
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
I HD kommer det ifrågasättas HUR det har kunnat styrkas att rätt GM är dömd. Inte ens vaga indicier återberättar ett händelseförlopp eller binder KJ till gärningen. Brottet är begånget, men av vem? Det saknas både teknisk bevisning, vittnesskildringar och incitament att binda någon vid brottet i dagsläget. Ett blodbesudlat bagageutrymme räcker inte, då inget annat framkommit som talar till KJ:s nackdel, mer än då sin personlighet och det är inte kriminellt i sig. Frågor är ställda både här och i FUP och lämnats obesvarade.

HD överprövar inte hovrättens bevisvärdering - har du verkligen genom alla dessa tusentals sidor i tråden lyckats undgå att förstå det?

KJ vill säkert överklaga. Överklagandet kommer att granskas av en revisionssekreterare som - bortsett från om Tomas Olsson åberopar domvilla eller grovt rättegångsfel - kommer att granska om målet innehåller någon fråga som det är av intresse för rättstillämpningen att prova. Om KJ är skyldig eller oskyldig (alltså: Om hovrätten dömt "rätt") är helt utan intresse. HD kan lika gärna meddela ett PT för att fastställa domen, men göra vissa kommentarer av vägledande natur.

Revisionssekreteraren kommer att föredra det hen kommit fram till för en grupp av tre (har jag för mig) justitieråd. De går oftast på den linje som föreslås. Vilket nästan alltid är avslag på PT (i 96-97% av fallen). De fall som tas upp handlar oftast om tillämpningen eller tolkningen av olika lagrum. Är paragrafen X tillämplig i detta case? Hur ska paragrafen Y tolkas här? HD prövar mycket sällan rena bevisvärderingsfrågor, detta för att varje mål är unikt och att det sällan går att göra en prövning som det går att härleda generella principer ur. Och då är det inte HD:s bord, oavsett hur illa man tycker om domen i hovrätten.
Citera
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Det är bara rena idioter som tror att hr menar "bevisningen räcker inte, men vi dömer honom lik förbannat". Titta under vilken rubrik ditt citat kommer ifrån. Rubriceringen - alltså påföljdsdelen och inte ansvarsdelen. Strax innan ditt citat står det "I brist på
annan utredning, mot bakgrund av det stora antal hugg som utdelats och då hans
säregna personlighet kan inverkat på hans handlande är det inte uteslutet att Kristoffer
Johansson handlat i mycket stark affekt."
Du verkar ha missat följande i ansvarsdelen:
"Hovrättens slutsats är därför att det är praktiskt taget uteslutet att det gått till på annat
sätt än åklagaren påstått. Hovrätten finner därför att det är ställt utom rimligt tvivel att
det var Kristoffer Johansson som den 4-5 maj 2013 dödade Vatchareeya Bangsuan,"

Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Hur kan du påstå något sånt? Att de velat fria?
Var i domskälen läser du att bevisningen inte skulle hållit?
Har du inte tagit till dig hela domen?
Där framgår ju klart och tydligt att Kristoffer Johanssons är bortom rimliga tvivel skyldig
till det han läggs till last.
Ingen av er har förklaring till den citerade meningen: "Bristerna i utredningen bör föranleda en för [KJ] förmånligare bedömning".
Citera
2014-04-17, 09:41
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imthisnice
Objektiva?

Lika objektiva som du
http://www.dagensmedia.se/nyheter/print/dagspress/article3809318.ece

I stort sett skrev jag och det står jag fortfarande för. Jag tycker inte att någon av tidningarna har lutat åt något tydligt håll och man har tagit upp många olika vinklar av fallet.
Citera
2014-04-17, 09:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Imthisnice
Objektiva?

Lika objektiva som du
http://www.dagensmedia.se/nyheter/print/dagspress/article3809318.ece

Haha, fail-frekvensen ökar lavinartat för vissa intressen i tråden - de som förspråkat utredningens förträfflighet och hur media bevakar caset. Ännu en dumstrut att dela ut (men finns det några kvar?)
Citera
2014-04-17, 09:45
Medlem
Imthisnices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
I stort sett skrev jag och det står jag fortfarande för. Jag tycker inte att någon av tidningarna har lutat åt något tydligt håll och man har tagit upp många olika vinklar av fallet.

Det tyckte dock PON att de hade.

Och de försökte en:

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Court_of_public_opinion

Och blev tagna med byxorna nere! Ordentligt!

Sen började de ta betalt och låste sedermera alla gamla artiklar för oss.
Citera
2014-04-17, 09:46
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Han argumenterade bla med olika exempel från andra rättsfall där rubriceringen blivit dråp
istället för mord och så avslutade han ungefärligt sin slutplädering på detta vis:

Som du tydligt ser så gick hovrätten på försvarets linje.

Olssons upptåg, fel ord i och för sig, visar med all tydlighet att åklagarna inte önskat svar
och därför kan man nu också läsa i domen att KJ inte skall lastas för bristerna i utredningen.

Någon annan får ansvarar för bristerna, men det är väl ingen som frivilligt tar på sig den rollen
kan jag tyvärr tänka mig.
Istället tragglar åklagarna om att begreppet styckdråp är ett nytt ord för dom, möjligtvis att
dom såsmåningom sansar sig och kan se klokare på sin roll i det hela.

Det skulle vara lite intressantare ifall media istället för att ringa och trakassera gamlingarna
Thure och Yngve istället lyfte på luren och önskade Forssberg en trevlig påsk och samtidigt
passade på att fråga han om vad han tycker om den nya domen.
Det är nämligen jag nyfiken på, Forssberg var ju den som körde stenhårt på att hans diagnoser
skulle vara till KJ:s fördel. . .

Tack. Det var ett skickligt drag av TO. Jag var lite förbryllad av hans skott från höften och jag fick intrycket av att han nästan improviserade. Men så här i efterhand kan man undra om han hade en tydlig strategi från början och att angreppen i skuldfrågan mest syftade till att tillfredsställa den åtalade och dennes anhöriga samt visa upp sin slagkraftighet i rätten.
Citera
2014-04-17, 09:55
Medlem
Clavells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Nja. Det är väl en sanning med modifikation.

Lösa grunder?

ÅK överklagade TR-domen (14 år) och yrkade livstid/18 år.

HR säger 10 år. Ändrar domen från mord till dråp.

Det är fakta.
Man har ju inte ändrat från mord till dråp för att man är osäker på om han är skyldig. Domen är tydlig med att KJ är skyldig. Det man inte anser bevisat är att KJ inte har handlat i affekt.
Citera
2014-04-17, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Ja, det är fakta - och hovrättens "fakta" är missvisande och felaktiga i det här målet. Men det får vi leva med, och det lär inte bli felaktigt dömt för sista gången i och med detta - domstolarna har gott om "mänskliga faktorer" till sitt förfogande ..
KJ kanske håller tyst av en enkel anledning, att det finns en mord- och styckplats som visar att det var ett utdraget förlopp, ett event som talar emot domstolsbeslutet om att mordet skedde i affekt. Tvärt emot domstolsbeslutet. KJ är möjligen nöjd med beslutet men behöver fortsatt tiga. Om han börjar berätta hur det egentligen gick till så riskerar han ett högre fängelsestraff, till och med att aldrig släppas ut ur någon anstalt eller psykiatrisk klinik. Ponera att mord- och styckningsplats hittas så återstår endast för KJ att dementera sin kännedom om platsen, och vad som eventuellt kan ha hänt där. Detta förutsätter att han håller tyst för att kunna göra det. I annat fall åker han dit Big Time.

Jag har endast beskrivit en möjlig förklaring om varför KJ fortfarande håller tyst, det finns självklart även andra möjligheter som exempelvis att han inte vet (långsökt, men möjligt, osannolikt), om han börjar prata så riskerar han att avslöja medhjälpare, revanschistisk, vill överleva i fängelsemiljö och när han kommer ut, intalat sig själv att om ingen har sett så har inget hänt, osv).
Citera
2014-04-17, 09:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
För att diskutera saker och ting och för att dina liknelser med fotbollsspelare skall få gehör
skall du vara lite mer alert och fundera på varför jag använt mig av uteslutningstecken och
önskan om att Forssberg är värd en glad påsk hälsning. Jag önskar Forssgerg en glad påsk,
gör du?
Som katolik önskar jag alla en glad påsk. Jag tycker Forssberg skött sig bra. Dum fråga: vad är uteslutningstecken?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in