Citat:
Ursprungligen postat av
Stubbstock
Jag har läst att vid 5 månader så ska man öka motionen. Är det fel? Han blir lugn o glad när vi har gått långt, annars börjar han riva på saker och bära sig åt.
En del av problemet är att jag har dåligt samvete för att han måste dela mitt asociala liv, därför en kompis. Blir det verkligen dubbelt upp med två jyckar? Blir man liksom inte som en flock, typ en enhet? Hund nr.2 faller väl bara in i rytmen?
Jo, när hunden är runt ett halvår kan man öka på motionen, visst, men 3-5 timmar om dagen är way too much. Hur mycket motion hunden behöver är individuellt, men en hund på 7 månader bör klara sig på ca. 60 minuter om dagen. Om du vill få ut mer av promenaden så kan du låta hunden använda hjärnan, och involvera lite lekar. Hoppa upp på föremål, hoppa över föremål, spårning, lydnadsövningar- bara fantasin sätter gränser.
Jag skulle nog föreslå att du slutar fokusera så mycket på motionen och istället fokuserar på att ha kul med hunden och satsar på lite mer hjärngympa. Det finns tusentals aktiviteter för er. Googla, gå en kurs eller låna böcker på biblioteket.
För att besvara ditt andra stycke så, både ja och nej. Det kan mycket väl vara "samma börda" med en extra hund, MEN, du säger att din nuvarande hund har aggressionsproblem och drar i kopplet. Föreställ dig att du har två sådana hundar på promenad. Det kan vara både fysiskt och psykiskt utmattande för både hund och ägare.
Citat:
Ursprungligen postat av
greyninja
VARFÖR INTE!?!?! Är det dumt att gå för mycket utomhus?!
Ja.