2014-04-17, 08:55
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Ja, just Jaltamötet är kanske inte romantiskt direkt, men utan tvivel en världsavgörande händelse, som nog kan locka turister om et sköts på rätt sätt. Min poäng är att Krim är spännande, men om de nu är så värdelöst, som Carl Bildt -falangen här påstår, sp skuall ni väl vara glada att ryssanra har förbarmat sig över eländet?
Krim hade säkerligen haft möjlighet att lämna Ukraina på fredlig väg om Ryssland hade låtit Ukraina utvecklas demokratiskt och i lugn och ro.
Ryssarna ville främst ha kontroll över flottbasen, de gamla sovjetpensionärerna fick man på köpet.
2014-04-17, 08:56
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuckuto
Följer du med nyhetsflödet överhuvudtaget eller lever du endast i din egna fantasivärld. När den egna civilbefolkningen lyckas avväpna den egna militären så betyder det att stridsviljan är noll och intet hos dem. Vakna upp!

Tyst nu, vi diskuterade ju just nu striderna i natt och hur det tycks tydligt att inrikestrupperna är lojala mot Kiev och är beredda att slåss. Det är ett faktum efter nattens strider, och vi vet verkligen inte hur eller varför andra trupper har kapitulerat så det är svårt att spekulera i det generella tillståndet för de ukrainska väpnade styrkorna än.
2014-04-17, 08:59
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Krim hade säkerligen haft möjlighet att lämna Ukraina på fredlig väg om Ryssland hade låtit Ukraina utvecklas demokratiskt och i lugn och ro.
Ryssarna ville främst ha kontroll över flottbasen, de gamla sovjetpensionärerna fick man på köpet.
Kanske, men jag tvivlar på det. Finns en bakgrund på 90-talet där Kiev intervenerade i det lokala självstyret på Krim.

Sedan är det ju frågan hur demokratiskt Ukraina utvecklas. Ekonomiskt är landet vanskött, och det har väl genomgått åtminstone två stycken ickekonstituionella maktskiften sedan sin självständighet - kalla det kupper eller revolutioner efter behag - så den ukrainska demokratins problem är nog dess egen förskyllan och kan inte lastas ryssarna.
2014-04-17, 09:02
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Kanske, men jag tvivlar på det. Finns en bakgrund på 90-talet där Kiev intervenerade i det lokala självstyret på Krim.

Sedan är det ju frågan hur demokratiskt Ukraina utvecklas. Ekonomiskt är landet vanskött, och det har väl genomgått åtminstone två stycken ickekonstituionella maktskiften sedan sin självständighet - kalla det kupper eller revolutioner efter behag - så den ukrainska demokratins problem är nog dess egen förskyllan och kan inte lastas ryssarna.
Samma oligarker där som i Ryssland, i Ryssland är inte situationen mycket bättre, demokrati byts mot en Kinesinspirerade diktatur där minsta opposition slås ned med våld och förtryck.
Exakt det man inte ville ha i Ukraina och därför tvingade man den folkmördande kleptrokraten att fly till Ryssland.
2014-04-17, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doneck-Donbass
I övriga delar av Ukraina pågår kriminellt krig dessutom
man privatiserar genom våld andra affärs kedjor och liknande här verkar den högra sektorn vara drivkraften.
Handel har stannat upp,hrivna är snart Zimbabwe dollar.

Ange källa tack.
Jag har endast detta från i måndags som "säger" "Ukraine's hryvnia surges 8 pct vs dollar after hefty rate hike"
http://www.reuters.com/article/2014/04/15/ukraine-crisis-currency-idUSL6N0N720J20140415
2014-04-17, 09:04
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
En bra lösning innefattar ju inte att Putin kan kortsluta det ukrainska politiska systemet genom proxies i Donetsk och Luhansk, det är ju det som är själva poängen. Hade hans förslag varit att "Ukraina kan sköta sina egna affärer och vi skall sluta stödja separatister" hade jag naturligtvis gillat hans förslag.

Jag tror risken är miniman att något liknande ens kan uppkomma i de andra ukrainska områdena, visserligen är majoriteten knapp för att tillhöra Ukraina utan federation i Donetsk, men i Odessa och Kharkiv är den mycket större.

Ok, jag förstår hur du tänker med att inte belöna Putin eller ge honom möjlighet till direkt inflytande över Ukrainas framtid. Men inser du, om vi ser på saken från andra hållet, att det finns ett problem med att en stad som t.ex. Charkiv (där folk röstade överväldigande för Janukovitj), inte kommer att ha något som helst inflytande i ett framtida, helt västorienterat Ukraina och hur hemma medborgarna i den staden då känner sig i det nya Ukraina? Visst, vi kan säga att samma sak har gällt Lviv, fast åt andra hållet, under en helsikes massa år, men det kanske är dags att inse att landet antingen måste vara enhetligt men fungera som neutral brygga, eller bli federalt? För jag menar att om man kör din lösning, så får man samma problem som man hade under Janukovitj fast åt andra hållet.

Jag ska tillägga att jag HAR ett visst hopp om presidentkandidaten som nu är populär, chokladsnubben, han verkar lovande. Men jag vet inte hur hans popularitet är i öst/sydöst?
2014-04-17, 09:10
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ange källa tack.
Jag har endast detta från i måndags som "säger" "Ukraine's hryvnia surges 8 pct vs dollar after hefty rate hike"
http://www.reuters.com/article/2014/04/15/ukraine-crisis-currency-idUSL6N0N720J20140415

Fast om du läser artikeln i länken ser du att prognoserna är dystra och att lyftet är tillfälligt. 8 % upp efter 40 % ner är inte heller så värst mycket.

Både Ukraina och Ryssland är stora förlorare här, till och med vi påverkas måttligt negativt. De enda som vinner på den här konflikten är andra BRICS-/tröskelländer, särskilt Kina som nu får en större andel investeringar från väst samtidigt som man kan pressa ryssarna att teckna långtidskontrakt på billiga energileveranser.
2014-04-17, 09:12
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Jag ska tillägga att jag HAR ett visst hopp om presidentkandidaten som nu är populär, chokladsnubben, han verkar lovande. Men jag vet inte hur hans popularitet är i öst/sydöst?

Det är intressant att du tog upp honom, för det är faktiskt så att Poroshenko har störst stöd bland alla kandidater även i öst. Visserligen bara runt 15% inför första valomgången, men det är ändå tillräckligt för att ha mer än någon annan. I väst har han ju närmare 50% i första, vilket måste ses som anmärkningsvärt bra.
2014-04-17, 09:12
Medlem
Citat:
Tyst nu, vi diskuterade ju just nu striderna i natt och hur det tycks tydligt att inrikestrupperna är lojala mot Kiev och är beredda att slåss. Det är ett faktum efter nattens strider, och vi vet verkligen inte hur eller varför andra trupper har kapitulerat så det är svårt att spekulera i det generella tillståndet för de ukrainska väpnade styrkorna än.

Vi ute i den verkliga världen mäter efter prestation. Inte efter fantasi, som du gör.
2014-04-17, 09:15
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Vi ute i den verkliga världen mäter efter prestation. Inte efter fantasi, som du gör.

Ja, och tre döda, femton sårade och ett sextiotal arresterade visar väl på relativt god prestation?
2014-04-17, 09:17
Medlem
fridaynightouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fetjävel
Källa på detta tack från neutral part med sannolika bevis ?

Det har skrivits en hel del i denna tråd.

Bl.a. har man gripit ryska agenter, GRU, spetsnaz m.m.
Dessa haft konkreta planer och instruktioner.
2014-04-17, 09:19
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Det är intressant att du tog upp honom, för det är faktiskt så att Poroshenko har störst stöd bland alla kandidater även i öst. Visserligen bara runt 15% inför första valomgången, men det är ändå tillräckligt för att ha mer än någon annan. I väst har han ju närmare 50% i första, vilket måste ses som anmärkningsvärt bra.

Jo, som sagt, jag kan tänka mig att han är bra i sig, men det kan ju även en diktator vara. Men du måste ju medge att det finns ett delaktighetsproblem i öst om en ovanligt populär kandidat inte skrapar ihop fler röster än vad v+mp gör i Sverige?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in