Citat:
Ursprungligen postat av
bernad_law
En bra lösning innefattar ju inte att Putin kan kortsluta det ukrainska politiska systemet genom proxies i Donetsk och Luhansk, det är ju det som är själva poängen. Hade hans förslag varit att "Ukraina kan sköta sina egna affärer och vi skall sluta stödja separatister" hade jag naturligtvis gillat hans förslag.
Jag tror risken är miniman att något liknande ens kan uppkomma i de andra ukrainska områdena, visserligen är majoriteten knapp för att tillhöra Ukraina utan federation i Donetsk, men i Odessa och Kharkiv är den mycket större.
Ok, jag förstår hur du tänker med att inte belöna Putin eller ge honom möjlighet till direkt inflytande över Ukrainas framtid. Men inser du, om vi ser på saken från andra hållet, att det finns ett problem med att en stad som t.ex. Charkiv (där folk röstade överväldigande för Janukovitj), inte kommer att ha något som helst inflytande i ett framtida, helt västorienterat Ukraina och hur hemma medborgarna i den staden då känner sig i det nya Ukraina? Visst, vi kan säga att samma sak har gällt Lviv, fast åt andra hållet, under en helsikes massa år, men det kanske är dags att inse att landet antingen måste vara enhetligt men fungera som neutral brygga, eller bli federalt? För jag menar att om man kör din lösning, så får man samma problem som man hade under Janukovitj fast åt andra hållet.
Jag ska tillägga att jag HAR ett visst hopp om presidentkandidaten som nu är populär, chokladsnubben, han verkar lovande. Men jag vet inte hur hans popularitet är i öst/sydöst?