2014-04-17, 08:04
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Svammel, se här får du se:
https://www.youtube.com/watch?v=MTdkY8tl2b0

Molotovs flyger medan man stormar.

Förstår du svenska? Detta är en incident vid en polisstation. Det har varit en mängd polissationer som intagits. ja.

Men i natt rör det sig om en militärbas med stark beväpning. Det skulle vara första gången i så fall. Eller har du någon video på att befrielserörelsen angripit baser förut?
2014-04-17, 08:04
Medlem
huricane4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fridaynightout
Men nej, sluta intala dig själv. Majdan var fredligt i över tre månader. Det var inte förrän tiotals mördades och hundratals fängslades, misshandlades, torterades, som Majdan gick till motoffensiv. Och även då öppnade Majdan upp för dialog. Lite skillnad va? Och vadå "våldsammare"? De hade molotov cocktails och träplankor. Det var knappast några med AK 100 som intog myndighetsbyggnaderna och gick runt med kalashnikovs på stan. Säkerligen använde några demonstranter vapen den våldsammaste dagen då det dog mest folk, det säger jag inte emot. Det var dock inget organiserat och massivt. Men du kan fan inte påstå att Majdan var våldsammare och inte visade hänsyn. Majdan var oerhört fredligt med tanke på vad de utsattes för. I många länder hade det nog spårat från första dagen då poliserna tog till övervåld. Men nej, Majdan försökte få till dialog till det allra sista.

Om jag inte har helt fel för mig så har väll en del grupperingar tagit på sig att dom använt Prickskyttar på Majdan?

Och det intogs väll ändå massa myndighetsbyggnader under Upploppen?
2014-04-17, 08:05
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Vad har jag ljugit om? Att Ukraina vanstyrts? Att man störtat presidenten på ett ickekonstitutionellt sätt? Att man inte velat acceptera folkens vilja till självstyre?
Sluta tramsa, och kom med sakargument istället!
Är det någon som tramsar så är det du, en president som mördade sitt eget fiolk och som begått förädderi, parlamentet är lagligt och har så varit hela tiden.
Kiev har sagt sig villiga att acceptera en folkomrötsning, dock är det av Ryssland föreslagna datumet omöjligt då det inte är förenligt med konstitutionen, men den är du ju så mån om dumskalle?

Vidare kan du inte hålla val i ett område där det råder krigstillstånd och anarki och där kriminella gäng har tagit över städer.
Poängen med det är att Ryssland inte vill ha någon ordnad folkomröstning eftersom man som man vet att den förlorar separatisterna.

Hur blind är du?
2014-04-17, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Om du reser vapen mot ditt eget lands militär eller polis blir du beskjuten i alla fungerande statsbildningar i hela världen.

I de mest "civilaserade" staterna brukar det anses som en seger om man lyckas undgå döda eller skadade vid konflikter. Men inte här, här man hyllar dödandet av egna medborgare. Skäms!
2014-04-17, 08:07
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Dzerzhinsky
Förstår du svenska? Detta är en incident vid en polisstation. Det har varit en mängd polissationer som intagits. ja.

Men i natt rör det sig om en militärbas med stark beväpning. Det skulle vara första gången i så fall. Eller har du någon video på att befrielserörelsen angripit baser förut?

Inte video, men bland annat eldöverfallet mot de ukrainska specialförbanden är en sådan incident. För övrigt var det ju just detta med molotovs du tycktes reagera på, och anledningen till att jag tog upp detta klipp.
2014-04-17, 08:08
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Fast någonstans måste man dra en linje i sanden, det de ryska femtekolonnarna vill är att hindra ett val i Ukraina och hindra att det hålls en folkomröstning under ordnande former.
De vill att ett skenval skall hållas så Ryssland får en "legitim" anledning att rulla in och "skydda" ryssar.

Hålls öppna och fria val under lugna förhållanden så kommer separatisterna bli besegrade och det vet både de och Ryssland.

Jag håller med om det första stycket, men inte så säker på det sista - som sagt, det framställs ofta här som att det är en kamp mellan Kiev och sådana som vill återförenas med Ryssland + ryska inbussade sabotörer. Men jag är övertygad om att majoriteten i dessa regioner varken vill det ena eller det andra. Troligtvis kommer de tendera att hoppa på den vinnande sidan, vilken den nu blir, för att äntligen få lugn och ro i sina liv. Men att det skulle finnas någon utbredd sympati för övergångsregeringen i Kiev, det tvivlar jag starkt på. Och då är frågan vilka dessa ska rösta på i maj...de kommer ju att förlora hur de än gör, de har redan sagt sin mening 2012 men kan inte realistiskt rösta på det alternativet längre.

Jag har inget bra svar på hur man ska lösa den här skiten, men man kan väl i alla fall försöka identifiera problemet.
2014-04-17, 08:08
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuckuto
I de mest "civilaserade" staterna brukar det anses som en seger om man lyckas undgå döda eller skadade vid konflikter. Men inte här, här man hyllar dödandet av egna medborgare. Skäms!
Prova att kasta molotovcocktails på svensk,schwezisk eller kinesisk polis så får du se vad som händer? Hur många sekunder tar det före de skjuter verkanseld mot dig, den ukrainska militären har agerat med en ängels tålamod och är makalöst fredliga och humana, att de tvingas försvara sig är tragiskt men de kriminella narkotikapåverkade gängen känner inga gränser.
Varför stöder du våld?
2014-04-17, 08:10
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av watson6669
Anfaller man en militärbas och dessutom vill tillhöra Ryssland så har man nog förbrukat sin rätt att '
kallas Ukrainare.
Tja, saken är väl den att folket där inte vill ha med Kievregimen att göra - att de vill bli självständiga eller anslutas till Ryssland? Och om detta är folkflertalets önskan, varför motsätta sig detta?
2014-04-17, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av watson6669
Anfaller man en militärbas och dessutom vill tillhöra Ryssland så har man nog förbrukat sin rätt att '
kallas Ukrainare.

Eller så har man förbrukat rätten till dessa delar av det egna landet. Så seperation blir en nödvändighet för att skydda den berörda befolkningen!
Senast redigerad av fuckuto 2014-04-17 kl. 08:13. Anledning: tillfört ord
2014-04-17, 08:12
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Inte video, men bland annat eldöverfallet mot de ukrainska specialförbanden är en sådan incident. För övrigt var det ju just detta med molotovs du tycktes reagera på, och anledningen till att jag tog upp detta klipp.

Vilket eldöverfall talar du om? Striderna vid vägspärren? Dessa strider uppstår då fienden (dvs. regimen) närmar sig. Nattens händelse är helt annorlunda.

Eftersom det finns uttryckt skepticism från området och eftersom det verkar vara helt dåraktigt att ge sig på en militärbas med molotovcocktails och för den delen med handeldvapen, så kan man ställa sig skeptisk till uppgifterna och avvakta vidare information som kommer.

Hittills är det regimen som lämnat ut den information vi har. När vi hör vad befrielserörelsens företrädare säger så lär läget klarna. Bekräftar denna en attack, så fine.

Men jag är skeptisk då hela upplägget luktar skunk. Det kan förstås vara lokala förmågor vid sidan av den befrielserörelse som hittills visat sig vara oerhört disciplinerad i sitt uppträdande.
2014-04-17, 08:13
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Tja, saken är väl den att folket där inte vill ha med Kievregimen att göra - att de vill bli självständiga eller anslutas till Ryssland? Och om detta är folkflertalets önskan, varför motsätta sig detta?
Varför sitter du och ljuger, på vad stöder du att det är folkflertalets "önskan", några tusen demonstranter i en miljonstad?
Skärp dig och kom in i matchen, lögner och fantasier hör inte hemma i den här tråden.
Lägg ned vapnen och låt det hållas en folkomröstning i hela östra Ukraina så får vi se, men det vill inte ryssagenterna.
2014-04-17, 08:14
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av huricane4
Och hur ser du på dom som använde våld under Majdan?
Berkut begick fasansfulla övergrepp men slogs tillbaka, de flesta lydde antagligen bara order, men visst har du rätt, de som mördade civila måste straffas.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in