2014-04-16, 20:46
  #3349
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kamora
När den ukrainska armén till och med vägrar att lyda direktiv från den judiska marionett regeringen då är det en indikation och ett bevis på vad många av oss kloka individer här i tråden påstod i början av konflikten.

En sak jag undrar, det är hur regeringen i Kiev kan vara både judisk och nazistisk samtidigt? Och ibland kommunistisk. Denna anmärkningsvärda kombination gäller även för Carl Bildt.

Detta om man får tro en del skribenter i tråden.
2014-04-16, 20:49
  #3350
Medlem
uhlans avatar
Är det möjligt att ukrainska företrädare för militären medvetet saboterar och förhalar sin inblandning och effektivitet?

Går i dem tankarna eftersom militären i Ukraina är osedvanligt underfinansierad och att det därmed säkerligen finns många högre officerare som hellre ser att man tillhör ett starkt Ryssland istället för ett svagt Ukraina.


Naturligtvis ett long-shot, men det skulle förklara en helvetes massa...
2014-04-16, 20:50
  #3351
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Rapport och Carl Bildt utesluter inte att det finns en koppling mellan att de proryska bepansrade fordonen rullade in i östra Ukraina just idag och mötet i morgon.

Det finns ingen gräns på hur konspiratorisk svensk mediapropaganda är. Hade vi själva varit i krig så hade jag förstått behovet av en ensidig bild men som det är nu är det helt sjukt.

Den svenska mediarapporteringen har varit under all kritik. Har inte sett något liknande sedan krigshetsen innan Gulfkriget. Gäller för övrigt västerländska media överlag just nu. Ryska media är förvisso inte bättre, men de hycklar åtminstone inte om vad de står för.

En ljusglimt i mörkret är dock BBC samt vissa tyska media. Där kan man fortfarande läsa om vad som faktiskt hänt, och inte bara om vad någon "expert" på FOI eller journalist i en studio tror har hänt.

Det var ingen slump att BBC rapporterade om de ukrainska soldaterna som lämnade sina pansarfordon och reste hem till Dnipropetrovsk medan svenska media surrade om att de ukrainska pansarfordon som plötsligt hade ryska flaggor skulle vara ryska pansarfordon som "rullat in" från Ryssland.
2014-04-16, 20:56
  #3352
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Rapport och Carl Bildt utesluter inte att det finns en koppling mellan att de proryska bepansrade fordonen rullade in i östra Ukraina just idag och mötet i morgon.

Det finns ingen gräns på hur konspiratorisk svensk mediapropaganda är. Hade vi själva varit i krig så hade jag förstått behovet av en ensidig bild men som det är nu är det helt sjukt.

Även Finland är bättre på den fronten:

Commodore Georgij Alafuzoff, in charge of EU military intelligence, is feeling skeptical about Russian army's involvement in Ukraine’s recent developments, as reported by Finnish Yle broadcaster.

http://voiceofrussia.com/news/2014_04_15/EU-military-intelligence-chief-rules-out-Russia-s-involvement-in-Ukraine-events-1955/
2014-04-16, 21:02
  #3353
Medlem
DaddyD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuckuto
Du skrev "Inte heller så konstigt då det inte var så länge sedan som halva Tyskland styrdes av Sovjet. Precis som i Ukraina så är det tyska folket väldigt splittrat när det kommer till politik, och sånt växer inte bara bort under en generation.

Men eftersom att Tyskland är med i NATO så kan de bli tvingade att delta i en militär operation."

Och detta kan de aldrig bli. De har förbundit sig att enligt arikel 5 i Nato stadgen komma till andra medlems-staters hjälp vid nöd. Men de kan aldrig bli tivngade. De kan när som helst lämna organisation och därmed undkomma sin försvarplikt av andra medlems-nationer.
Tror inte riktigt att du förstår vad jag menar. Officiellt så kan de inte bli tvingade, men säger de nej så kan det uppfattas som en käftsmäll bland andra medlemmar, och framför allt USA, och därmed så kan de bli tvingade att rösta ja för att inte komma på fel sida bland de andra medlemmarna som vill göra något.

Det blev en jävligt dålig stämning när både Tyskland och Storbritannien sa nej till att gå in i Syren, och ännu sämre lär det bli nu när det är frågan om ett europeiskt land som visat intresse om att gå med i EU.
2014-04-16, 21:14
  #3354
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Den svenska mediarapporteringen har varit under all kritik. Har inte sett något liknande sedan krigshetsen innan Gulfkriget. Gäller för övrigt västerländska media överlag just nu. Ryska media är förvisso inte bättre, men de hycklar åtminstone inte om vad de står för.
Sant.
En ljusglimt är att internet har gjort folk mindre lättledda. Kommentarspalterna till medias artiklar kring Ukraina visar ganska kritisk hållning till medias rapportering i väst.
Internet måste vara ett stort hot för de media som vill sätta agendor i denna och andra frågor.
SVD har som bekant svarat på detta genom att detta valår stänga de flesta artiklar för kommentarer.
2014-04-16, 21:15
  #3355
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Irriga
Även Finland är bättre på den fronten:

Commodore Georgij Alafuzoff, in charge of EU military intelligence, is feeling skeptical about Russian army's involvement in Ukraine’s recent developments, as reported by Finnish Yle broadcaster.

http://voiceofrussia.com/news/2014_04_15/EU-military-intelligence-chief-rules-out-Russia-s-involvement-in-Ukraine-events-1955/

Visst finns det kunnigt folk som inte sjunger med i propagandakören, men de är i minoritet. Hörde t.ex. en pensionerad lärare på Försvarshögskolan (överstelöjtnant tror jag) i P1 som påpekade att de pro-ryska milisförband som till stor del tagit över Donbass inte har ryska uniformer eller vapen.

Den som tittar på några av videoklippen inser ju snabbt att de lönnfeta 50+ gubbar i kamoflagedräkter som det ofta handlar om knappast är några Spetznazsoldater.

Sannolikt är en del av dem poliser som fått sparken eller hoppat av, och andra veteraner från kriget i Afghanistan. Kan nog slåss om det behövs, särskilt för att försvara den egna hembygden. Men ryska specialtrupper är de inte.
2014-04-16, 21:21
  #3356
Medlem
DjPuttes avatar
Ska bli intressant och se hur Putin reagerar på det NATO nu gör nämligen börjar sina utplaceringar av trupper, Verkar som dem ska skydda Baltstaterna ifall Putin får för sig att börja triss upp stämningen där också!

Känslan är att Putin bryr sig inte nämnvärt oavsett vad NATO el övriga världen gör, Han kör sitt egna race och ska ta tebax alla stater som brutit sig lös och är egna länder nu är det Ukraina sedan lär han försöka oro runt Baltikum det är en utveckling jag inte vill se detta!

Någonstans kommer han trampa på en mina Putin för ju längre tid det går ju närmre det nederlaget kommer komma!
2014-04-16, 21:24
  #3357
Medlem
kommer det finnas någon möjlighet för Ukraina att få tillbaka krim när allt det här har lagt sig i de östra delarna?

Det känns ju som både ukraina och omvärlden har accepterat att en annan nation gått in och tagit över en stor del av landet. Kan ju tänka mig att Ukrainarna som bor på krim känner sig rätt besvikna över att deras regering och omvärlden bara skiter i dem.
2014-04-16, 21:25
  #3358
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av getz
kommer det finnas någon möjlighet för Ukraina att få tillbaka krim när allt det här har lagt sig i de östra delarna?

Det känns ju som både ukraina och omvärlden har accepterat att en annan nation gått in och tagit över en stor del av landet. Kan ju tänka mig att Ukrainarna som bor på krim känner sig rätt besvikna över att deras regering och omvärlden bara skiter i dem.
Dem har haft omröstning och dem ligger under ryskflagg Krim nu mera så jag tvivlar dem kan gå tebax under Ukrainskflagg!
2014-04-16, 21:26
  #3359
Medlem
uhlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doneck-Donbass
Du menar det högsta hönset, som är öppet bög och skickar militären till östra delar?

Här är hans senaste skandalvideo:

https://www.youtube.com/watch?v=O_PwfzMShdI

Jag menar de högre officerarna i allmänhet, sedan ifall de är homosexuella eller inte ser jag inte som relevant.
2014-04-16, 21:29
  #3360
Medlem
flygandemalvakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
Ska bli intressant och se hur Putin reagerar på det NATO nu gör nämligen börjar sina utplaceringar av trupper, Verkar som dem ska skydda Baltstaterna ifall Putin får för sig att börja triss upp stämningen där också!

Känslan är att Putin bryr sig inte nämnvärt oavsett vad NATO el övriga världen gör, Han kör sitt egna race och ska ta tebax alla stater som brutit sig lös och är egna länder nu är det Ukraina sedan lär han försöka oro runt Baltikum det är en utveckling jag inte vill se detta! ...

Intressant att se utvecklingen i baltländerna som sagt. Vad jag förstått har te x. Estland väldigt stor etniskt rysk befolkning som inte får medborgarskap och dylikt. Nu hittar jag inte rätt artikel, men jag läste för något år sedan om ryssar i Estland som drar till Ryssland om somrarna på militärliknande läger/kollon.

Läs denna; http://svenska.yle.fi/artikel/2014/03/18/ryssar-i-estland-vi-forstar-putin

Och jag gåller med dig, Ukraina visst. Men blir det tjafs i baltstaterna då kommer det smälla med all säkerhet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in