Citat:
Ursprungligen postat av
joppe
text
Först och främst så vill jag påpeka att de har 3 ministerposter.
Jag förstår ditt resonemang om man har den utgångspunkten att Svoboda är ett nazistiskt parti.
Men nu är de ju inte det, oavsett deras mörka förflutna. Anledningen till att Svoboda ens fick 10% i senaste parlamentsvalet var att de utgjorde nya ansikten inom politiken, de gav sken av att vara icke-korrupta och verkligen bry sig om Ukraina och dess intressen, och inte bara om sina egna affärsintressen. Eftersom revolutionen i mångt och mycket handlade just om att bli av med korruptionen och genomdriva ett systemskifte, så antog väl parlamentet att enstaka ministerposter till Svoboda på detta sätt skulle tillgodose demonstranternas vilja och stabilisera situationen i landet. En rimlig politisk kompromiss.
Det är dessa faktorer som ligger bakom Svobodas stöd och det är dessa faktorer som har dominerat deras politik de senaste åren. Ingenting om anti-semitism eller övriga främlingsfientliga ställningstaganden. Låt vara att de har en del mindre begåvade ledamöter som i privata sammanhang uttryckt sig, minst sagt, olämpligt. Huvudsaken av deras politik går dock ut på att de är nya, de är icke korrupta, och de kommer vidta hårda åtgärder mot korruption och ekonomiska brottslingar. Det är alltså just den här bilden av dem som ett parti som kommer och rensar Ukraina från korruption som är huvudsaken bakom deras stöd. Svoboda är bland de partier som starkast drivit igenom diverse demokratiska och EU-vänliga förslag, bl.a. i frågor om diskriminering m.m. Någon främlingsfientlig agenda har de inte haft i parlamentet.
Givetvis är det ingen som kommer förbjuda ryska, det är ingen som heller för den politiken. Att stärka det ukrainska språket och kulturarvet är dock inte så konstigt i ett land som Ukraina. Det är trots allt ett land som varit en del av Sovjetunionen, som under flera decennier sökt att utrota det ukrainska språket och historian. Många ukrainare känner inte till sin egen historia, för att de propagerats med rysk-sovjetisk historia. Många ukrainare pratar inte ukrainska till vardags, trots att deras mor- och farföräldrar gjorde det. Den enkla anledningen är att ukrainska språket utsatts för utrotningsförsök, och skulle man lyckas inom akademia, politik, underhållningsbranschen m.m. så skulle man tala ryska.
Jag ser inte dessa nationalistiska strävanden som något främlingsfientligt. Ukraina har all rätt att återbygga sin kultur och sitt språk som i många avseenden har utrotats under Sovjetunionen. Huvudsaken är att de inte tvingar på detta med våld, vilket de inte heller gör. Att det ukrainska språket är officiellt är inte så märkligt. Bor man i ett land, så borde man rimligen lära sig det landets språk. Likadant gäller med utbildningen. Att man sedan talar andra språk till vardags är det givetvis ingen som försöker hindra.
Svobodas bild i Sverige bygger mycket på den ryska mediala bilden och försök att dra analogier till Sverige och Europa. Ukrainsk nationalism handlar inte så mycket om invandringsfrågor och har ingen främlingsfientlig diskurs. Den moderna nationalismen handlar snarare om ett land som ska styras i Ukrainas intressen (d.v.s. ingen korruption etc). Den klassiska ukrainska nationalismen handlar om frihet och självständighet (d.v.s. från Sovjet och övriga ockupationsmakter). Du och den mediala bilden i Sverige överdriver också hatet mot Ryssland. Det finns inget sådant hat, det finns inte heller motsättningar mellan ukrainsktalande och rysktalande, eller ukrainare och ryssar.
Så för att sammanfatta så förenar Svoboda dessa två idéer, ett fritt och självständigt Ukraina som utan Rysslands influenser kan välja sin framtid och bygga sitt land, ett Ukraina utan korruption och korrupta politiker. Där har du synen på Svoboda och varför de har ett stöd.
Ja, de har en del löjliga och minst sagt patetiska punkter i sitt partiprogram. Exempelvis det där om nationalitet i pass, återföra kärnvapenstatus, samt deras syn på traditionella familjer. Jag förstår att man ur svenskt perspektiv ser dessa som varningstecken och att liknande parti skulle ses som radikalt i Sverige. Dock måste man förstå att dessa frågor inte är det som förklarar Svobodas stöd eller partipolitik i parlamentet. Och jag tror att de aldrig någonsin skulle påbörja driva igenom dessa förslag i praktiken. Dessa punkter uppfattas knappast som seriösa. Det uppfattas snarare som följande uttalande av en ledamot från Sannfinländare:
http://www.dn.se/nyheter/varlden/sannfinlandare-vill-marka-utlanningar/ Alla förstår att det är ett idiotiskt uttalande som inte representerar den seriösa partipolitiken. Liknande med Svoboda. Skillnaden är dock att man i Svobodas fall i media framställt sådana idiotiska uttalanden som om det vore deras seriösa politik.
Så kort sagt, jag förstår din inställning, och den är korrekt utifrån de underlag du har. Men man måste förstå lite mer om landets historiska, sociopolitiska och kulturella bakgrund för att få en klar bild av partiet. Svoboda är verkligen inte Ukrainas svar på SvP. Jag gillar inte Svoboda eftersom de inte framstår som professionella (bland annat vissa punkter i deras program och uttalanden av enskilda ledamöter). Men jag skulle dock inte påstå att de har nazistisk agenda eller kalla de nazister för den delen.