2014-04-16, 14:59
Medlem
den.hungriga.ankans avatar
Hej

Jo i höstas införskaffade jag mig en puch montana av samma årsmodell som jag haft som 15 åring. När jag köpte hade jag ingen aning om skicket på motorn så jag lämnade den till en kunnig som bytte ut hela växellådan, diverse lager och packningar. Detta gjordes i januari-februari. Efter det gick den perfekt, men nu verkar den inte vilja gå längre. Jag har redan rensat förgasaren och bytt tändstift (och ja det finns gnista) men det verkar inte hjälpa. Den går på tomgång men så fort man gasar mer än c.a 1/4 så vill den inte. Det händer absolut ingenting.

Kan det ha något med tändningsinställningen eller förgasarinställningen att göra?

Vad kan felet vara? Blir snart galen!
Citera
2014-04-16, 15:16
Medlem
Prova först blandningsskruven på förgasaren... om inte det hjälper ställ om tändningen
Citera
2014-04-16, 15:18
Medlem
Okej, jag ska prova. Men det jag inte förstår är hur det bara har kunnat komma så plötsligt. Den gick bra för bara någon vecka sedan.
Citera
2014-04-16, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hedonisten
Prova först blandningsskruven på förgasaren... om inte det hjälper ställ om tändningen

Fel mängd soppa, för lite.. inte ett tändningsfel.

Mopeder, var bara 35 år sedan man höll på med dom, har du kollat att "pinnen" som sitter under trotteln löper som den ska i munstycket? Den kan hoppa fel.. Alt har någon skruvat på ditt ställbara munstycke... eller så drar den tjuvluft mellan förgasare cylinder, någon packing som är trasig kanske? Har flåtören hängt sig kanske? Knacka lite lätt på förgasaren.

Plocka isär förgasaren så hittar du problemet.
Senast redigerad av genx64 2014-04-16 kl. 15:27.
Citera
2014-04-16, 15:44
Medlem
Jag hade isär förgasaren nu i helgen och rengjorde den, tyckte jag var så noga när jag satte ihop den. Bäst att dubbelkolla. Men den gick lika illa innan jag gjorde det som den gör nu.
Citera
2014-04-16, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av den.hungriga.ankan
Jag hade isär förgasaren nu i helgen och rengjorde den, tyckte jag var så noga när jag satte ihop den. Bäst att dubbelkolla. Men den gick lika illa innan jag gjorde det som den gör nu.

Det skulle kunna vara tändspolen eller kondensatorn som lagt av, det är ju en gammal motor. Orakr inte ge gnista på högre varv. Alltid svårt att säga när man inte kan höra motorn själv.

Vet att jag fick byta kondensator och tändspole på en suzuki ks 50, den bar sig åt som du beskriver.

(Nu satte du griller i skallen på mig, skulle vilja ha en packmoped, vore praktiskt med dessa bensinpriser, men dom kostar väl mer än bil)
Senast redigerad av genx64 2014-04-16 kl. 15:57.
Citera
2014-04-16, 16:09
Medlem
Det ligger nog något i det du säger, den misständer lite då och då vilket kanske kan vara ett tecken på att den inte tänder som den ska. När man kör så fort det går får man gasa precis över tomgång, annars får man ingen respons. Däremot om man inte har växel i varvar den som den ska. Ska jag testa byta kondensator?

Förresten, ska trottelnålen komma upp eller vad man nu säger på fullgas, jag menar så att spetsen går ur sitt hål.
Citera
2014-04-16, 19:01
Medlem
majordoes avatar
Citat:
...Jag har redan rensat förgasaren

Hur?
Citera
2014-04-16, 19:23
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Det ligger nog något i det du säger, den misständer lite då och då vilket kanske kan vara ett tecken på att den inte tänder som den ska. När man kör så fort det går får man gasa precis över tomgång, annars får man ingen respons. Däremot om man inte har växel i varvar den som den ska. Ska jag testa byta kondensator?

Förresten, ska trottelnålen komma upp eller vad man nu säger på fullgas, jag menar så att spetsen går ur sitt hål.
Nej, det skall den inte. Inte så den går ur halsmunstycket.

Kolla färgen på stiftet, är det kritvitt så kan man misstänka snål bränsleblandning.
Har motorn bra komp? Alltså när du kickar, känns det ok? Testa att snapsa den med lite bensin
och kolla om den varvar upp då, det kan ju vara stopp i bensinkranen. Har du bränslefilter på den?
Är kondingen och spetsarna bytta? Jag tror inte att tändningsinställningen felar, den kan ju inte
ändra sej.
Citera
2014-04-16, 21:27
Medlem
Majordoe:
Förgasaren är rensad genom att jag skruvade isär den och lade alla delar utom packningarna i ett bensinbad, sedan blåste jag igenom den med tryckluft innan jag skruvade ihop allt igen.

Avva66:
Stiftet är inte vitt, vet inte riktigt hur jag ska beskriva det. Ser relativt normalt ut jämfört med ett nytt. Kicka känns precis som det ska, startar på första och går på tomgången. Det är inte stopp i bränsleslangen, jag har inte bränslefilter på. Alla slitdelar är bytta för c.a 1.5 månad sedan inklusive kondningen på spetsarna.

Tog isär förgasaren igen och dubbelkollade, allt såg okej ut så jag skruvade ihop den igen. Men den vill ändå inte riktigt fungera som den ska, reagerar inte som den ska när man gasar.
Citera
2014-04-16, 22:07
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Den går på tomgång men så fort man gasar mer än c.a 1/4 så vill den inte. Det händer absolut ingenting.
Om inget händer när du gasar så har nog gasvajern gått av antar du menar att motorn inte drar när du gasar, böar eller bluddrar motorn nånting?

Böar, låter som det stavas och beror på för lite bränsle.
Bluddra/fyrtakta är för mycket bränsle, motorn går orent och tappar kraft.

Citat:
Tog isär förgasaren igen och dubbelkollade, allt såg okej ut så jag skruvade ihop den igen. Men den vill ändå inte riktigt fungera som den ska, reagerar inte som den ska när man gasar.
Förgasare är djävliga med de att man kan titta tills fan löser av men ändå ha fullt med skit, många småhål och smala kanaler.

Peta rent överallt med en bit plasttråd som du kan hitta på en sopborste och sen blåser du rent med 5-56, wd40, silikonspray eller liknande.
Senast redigerad av Arne.Anka 2014-04-16 kl. 22:09.
Citera
2014-04-16, 22:15
Medlem
Det jag inte förstår är varför den gör som den gör när man tydligt kan se att alla rörliga delar fungerar som de ska när man tar av förgasaren. När man gasar kan man se och känna fullgas, men när man gör det med motorn på får man ingen respons. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva dennes läte, men den är lixom svag på något sätt.

Om du hjälper mig lösa detta problem bjuder jag på en limpa bröd
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in