2014-04-16, 14:22
Medlem
Imirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av huricane4
Genom att sätta in sanktioner mot ett land som var under kuppförsök kanske?
Så EU och USA kuppade Ukraina genom ett sätta in sanktioner mot ett land som var under kuppförsök? Eh, är det inte kuppmakarna som kuppar, oavsett om USA och EU satte in sanktioner eller ej?

Kom igen nu. Är USA och EU kuppmakarna eller satte de bara in sanktioner? Hmm?
2014-04-16, 14:22
Medlem
Imirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av huricane4
hmmm låter mkt märkligt
Ja.

Att bara Russia Today skulle snokat reda på det uttalandet låter mycket märkligt.
2014-04-16, 14:23
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
Jag har för mig att Kina redan sagt att Ryssland ska dra sig tillbaka från Ukraina och respektera deras självständighet!
BRICS skapades i skuggan av G7 + G8 gruppen för att få en motpol i ekonomiska frågorna men så vitt jag vet så verkar den unionen krackelera rejällt i fundamenten då Putin hade annan agenda än de övriga!

Det är därför BRICS häromdagen annonserade att det kommer att skapa ett eget IMF, en fond som skall innehålla 100 mdr USD; för dessa fåtal länders behov? Jämför det med IMFs fonder för ca 200 länder.

Jo, BRICS krackelerar säkert

Kina fördömde inte Ryssland vare sig i säkerhetsrådet eller i generalfösamlingen i Krim frågan. Rysslands utrikesminister besöker dessutom Kina i dagarna.
2014-04-16, 14:27
Medlem
huricane4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imiron
Så EU och USA kuppade Ukraina genom ett sätta in sanktioner mot ett land som var under kuppförsök? Eh, är det inte kuppmakarna som kuppar, oavsett om USA och EU satte in sanktioner eller ej?

ledsen läste lite slarvigt vad personen du citerade hade skrivit (är på jobbet)

Menade att dom satte in sanktioner samtidigt som landet höll på att tas över av "Demonstranter"
2014-04-16, 14:28
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Citat:
Källa?

Hur exakt gjorde USA och EU detta? Var judar och Israel inblandat? Fanns det händelsevis någon örn tränad av Mossad på Maidan?

Möjligen genom att finansiera och stöda de paramilitära nazister som hade makten på Majdan och som ledde statskuppen genom att med våld besegra en i princip obeväpnad ordningsmakt och driva bort den demokratiskt valda presidenten? Dessa nazisters våld beskrevs i denna artikel i Svd redan i januari:

"Situationen i Kiev börjar alltmer likna ett inbördeskrig. Oppositionen skyddas av paramilitära styrkor som säger rent ut att de inte tvekar att ta till vapen – om det behövs. SvD har fått en exklusiv intervju med en av de paramilitära ledarna."

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/vi-ar-oppositionens-knytnave_8932032.svd
2014-04-16, 14:28
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calle40
Ber om ursäkt för språket och eventuella stavfel. Försöker sköta ett arbete samtidigt så det blir lite en mening då och då.

Tack, det var intressanta iakttagelser. Övrigas svar var också intressanta.

Jag sluter mig till att Svenska Dagbladet pratar nonsens om klasskamp.

Det handlar snarare om två olika socialgrupper av löntagare, möjligen översättbart till trasproletariat respektive tjänstemän för att tala om svenska förhållanden.

Det blir liksom inte mycket klasskamp mellan arbetslösa och tjänstemän.

Jag kan föreställa mig att det inom båda grupperna finns människor som kan utnyttjas som nyttiga idioter för olika ändamål, dock.
2014-04-16, 14:30
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Dzerzhinsky
Det är därför BRICS häromdagen annonserade att det kommer att skapa ett eget IMF, en fond som skall innehålla 100 mdr USD; för dessa fåtal länders behov? Jämför det med IMFs fonder för ca 200 länder.

Jo, BRICS krackelerar säkert

Kina fördömde inte Ryssland vare sig i säkerhetsrådet eller i generalfösamlingen i Krim frågan. Rysslands utrikesminister besöker dessutom Kina i dagarna.
JA och det är pga dem vill ha stopp på det som händer i Ukraina ska du veta inget annat oavsett den propaganda som kommer från Rysk Tv att det är si och så, Dags du borstar av och öppnar ögonen och slutar hålla Putin om ryggen!
2014-04-16, 14:31
Medlem
fridaynightouts avatar
Citat:

Tyvärr så har denna tråd fyllts med foliehattar och konspirationsteorier.

Det som skulle kunna vara en intressant tråd där man diskuterar aktuella händelser har förvandlats till ett forum för spridande av rysk propaganda, konspirationsteorier och övrig desinformation. Rysslands trogna söner gör allt för att påverka opinionen genom att sprida propaganda och försöka svartmåla Ukraina och dess revolution. Vi som försöker föra en saklig argumentation om aktuella händelser är inte många här.
2014-04-16, 14:36
Medlem
Imirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Dzerzhinsky
Möjligen genom att finansiera och stöda de paramilitära nazister som hade makten på Majdan och som ledde statskuppen genom att med våld besegra en i princip obeväpnad ordningsmakt och driva bort den demokratiskt valda presidenten? Dessa nazisters våld beskrevs i denna artikel i Svd redan i januari:

"Situationen i Kiev börjar alltmer likna ett inbördeskrig. Oppositionen skyddas av paramilitära styrkor som säger rent ut att de inte tvekar att ta till vapen – om det behövs. SvD har fått en exklusiv intervju med en av de paramilitära ledarna."

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/vi-ar-oppositionens-knytnave_8932032.svd
Så du har en källa på att väst försett högre sektorn med vapen och pengar? Att man betalat ut stålar till vissa moderata demokratifrämjande fraktioner tror jag säkert, men kan du påvisa att man gjort det specifikt till de beväpnade extremgrupperna eller försett dem med vapen? Hmm?
2014-04-16, 14:38
Medlem
Hungaros avatar
Citat:
Källa?

Hur exakt gjorde USA och EU detta? Var judar och Israel inblandat? Fanns det händelsevis någon örn tränad av Mossad på Maidan?
Det har rapporterats om israeliska medborgare och judar från Ukraina i Maidan. Men att staten Israel skulle ha ett finger i spelet är nog ganska uteslutet, handlar mer om judiska grupperingar i Östeuropa, USA och Israel. Bor en rätt stor judisk diaspora från Ukraina i både USA och Israel.

http://www.tabletmag.com/jewish-news-and-politics/163972/jews-in-maidan

http://www.globalresearch.ca/ukraine-israeli-special-forces-unit-under-neo-nazi-command-involved-in-maidan-riots/5371725

http://www.haaretz.com/news/world/1.577114

http://www.voltairenet.org/article182440.html

http://www.jta.org/2014/03/07/news-opinion/israel-middle-east/wounded-ukrainian-protesters-airlifted-to-israel-for-medical-treatment
2014-04-16, 14:38
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fridaynightout

Det som skulle kunna vara en intressant tråd där man diskuterar aktuella händelser har förvandlats till ett forum för spridande av rysk propaganda, konspirationsteorier och övrig desinformation. Rysslands trogna söner gör allt för att påverka opinionen genom att sprida propaganda och försöka svartmåla Ukraina och dess revolution. Vi som försöker föra en saklig argumentation om aktuella händelser är inte många här.

Hittade för ett par dagar sedan denna tråd när jag sökte efter något inlägg om Ukraina här på Flashback, inte nog med att tråden är ljusår bättre än den här, utan kanske till och med en av de bästa jag har sett sammantaget på Flashback, skyhög kvalitet på inläggen (där undertecknad bara är okunnig men nyfiken frågare)

(FB) Presidentvalet i Ukraina 2010

Kvalitetsskillnaden beror förmodligen, som jag redan gissat i tidigare inlägg, på att trådar med mycket "action" (krig/kris) drar till sig idioter från båda håll och alla sidor. 2010 var det inte så "spännande", därav den höga nivån.

Xelious, jag väntar fortfarande på något slags svar från dig på vad du menar med detta inlägg:
(FB) Situationen i Ukraina just nu.
Jag har inte någon gång försvarat Putins invasioner, varken Krim eller någon framtida, så jag fattar inte vad du menar, framför allt förstår jag inte vad ditt inlägg har att göra med vad jag skrev?
Senast redigerad av Savoy 2014-04-16 kl. 14:44.
2014-04-16, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fridaynightout

Saklig argumentation? Du? Snälla nån. Du har ju inte belägg för några av de fantasier du skriver om annat via än propagandalögner från Euromaidan.pr och dina "egna erfarenheter" som bevisligen inte är med verkligheten överrensstämmande. Östra Ukraina fattigare? HAHAHAHA, jag dör.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in