2014-04-16, 13:36
  #3217
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joppe
USAs aktivitet i konflikten handlar inte om Ukraina, men om amerikansk inrikespolitik. Obama och demokraterne får massiv kritik för att vara slappa från republikanerna. Det USA gör nu (och det kommer knappast att göra mycket mera än de gör nu) handlar enbart att demokraterna kan visa att republikanerna har fel i deras kritik.

Men inte en chans att USA sattsar något på Ukraina.
Tanken USA har kring Ukrana är följande, ge dem ett stort IMF lån de inte kan betala, sälj ut statliga energibolaget till en amerikans storbank. Låt EU betala för gasen och bygga upp staten (omskrivet: betala ränta påIMF lånet) vilket i praktiken betyder att Tyskland betalar allt. Få med Ukraina i NATOs partnerskap för freds program vilket i realiteten är att skaffa ett datasystem för upphandling där USA dumpar en massa skrot.

Du har rätt i att USA inte kommer satsa något på Ukraina för det är inte tanken, tanken är att de skall ta från Ukraina och låta EU betala för allt via konstiga lösningar (tänk på Tysk "export" av gas). Ukraina har förmågan att kasta in EU i en depression vilket är i linje med USAs plan för det kommande århundradet där man i princip identifierat EU's industri som en av de största fienderna.

Läs lite mellan raderna om vad EU's ledare tycker om vad som sker i Ukraina just nu, de verkar inte direkt intresserade av att betala iaf.

EU fattar läget och vet vad det handlar om, bli inte förvånad om någon EU ledare snart kommer med ett uttalande med stöd för Ryssland. Räkna med en politisk skandal i samband med detta. Östra Ukraina kan ses som Ryskt i dagsläget men det finns fortfarande möjlighet att mjölka EU på pengar via väst, något USA kommer att försöka med.
2014-04-16, 13:40
  #3218
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fridaynightout
De regioner som ger mest till statsbudgeten är Poltava, Kharkiv, Dnipropetrovsk, Sumy, Cherkasy, Lviv.
D.v.s. varken Krim, Donetsk eller Luhansk, mest centrala Ukraina.

Statistiken kan enkelt kollas upp från officiella källor.

Jag är mycket intresserad av precis den statistik du nämner, kan du länka till den?

Har nämligen hittills inte haft uppfattningen att Donetsk är något bidragstagande deprimerande backwater direkt, se t.ex.

http://yellowpage.in.ua/en/archives/45318
Citat:

the Journalists evaluated the city on five indicators: human capital, the purchasing power of citizens, investment climate, economic stability, as well as infrastructure and comfort.



Just a list of included 32 cities. In this Kyiv in the rating is not included. In the first three leaders, in addition to Donetsk, got Odessa and Kharkiv.



in Addition to them, in the top ten of the best investment of the cities included Dnepropetrovsk, Lvov, Zaporozhye, Poltava, Simferopol, Sevastopol and Dnipropetrovsk.

(Kiev är alltså inte med, men torde vara i särklass rikast, som de flesta huvudstadsregioner).

En annan viktig faktor är ju VAD som bygger välståndet - grovt sett är ju kunskapsintensiv hightechindustri (Kiev, Charkiv) bättre än "vanlig" industri (t.ex. Donetsk) som är bättre än olja/gas (Poltava) som är bättre än jordbruk (Cherkasy).
__________________
Senast redigerad av Savoy 2014-04-16 kl. 13:44.
2014-04-16, 13:49
  #3219
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Tanken USA har kring Ukrana är följande, ge dem ett stort IMF lån de inte kan betala, sälj ut statliga energibolaget till en amerikans storbank. Låt EU betala för gasen och bygga upp staten (omskrivet: betala ränta påIMF lånet) vilket i praktiken betyder att Tyskland betalar allt. Få med Ukraina i NATOs partnerskap för freds program vilket i realiteten är att skaffa ett datasystem för upphandling där USA dumpar en massa skrot.

Du har rätt i att USA inte kommer satsa något på Ukraina för det är inte tanken, tanken är att de skall ta från Ukraina och låta EU betala för allt via konstiga lösningar (tänk på Tysk "export" av gas). Ukraina har förmågan att kasta in EU i en depression vilket är i linje med USAs plan för det kommande århundradet där man i princip identifierat EU's industri som en av de största fienderna.

Läs lite mellan raderna om vad EU's ledare tycker om vad som sker i Ukraina just nu, de verkar inte direkt intresserade av att betala iaf.

EU fattar läget och vet vad det handlar om, bli inte förvånad om någon EU ledare snart kommer med ett uttalande med stöd för Ryssland. Räkna med en politisk skandal i samband med detta. Östra Ukraina kan ses som Ryskt i dagsläget men det finns fortfarande möjlighet att mjölka EU på pengar via väst, något USA kommer att försöka med.

Låter som en träffande sammanfattande analys av läget. Jag skulle tro att denna politiker kommer att vara en konservativ Tysk politiker i hög position inom CDU/CSU som fattar betydelsen av stabila band med Ryssland, inte minst av ekonomiska skäl för att inte driva Ryssland till att helt skita i EU när det nu vänder sig alltmer mot Kina och BRICS.
2014-04-16, 13:49
  #3220
Medlem
svettigafettsvinets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av getz
Jag förstår inte varför ingen gör något åt situationen.

* Ukraina borde använda sin arme.

Armén känner inte för att skjuta på civila. Tror inte du heller hade varit sugen på att gå runt och döda folk utan någon bra anledning om du var dom.

Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
Kan det vara så att Turchinov är en KGB agent som bara följer Putlers order och ger bort stridsvagnar till separatister?

Går väll mer till som så att en stridsvagn eller liknande blir omringad av civila som säger till besättningen att ta sitt förnuft till fånga och inte använda stridsvagnar mot hederliga personer sen så ger besättningen bort stridsvagnen till civilisterna och alla är glada.
2014-04-16, 13:50
  #3221
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete
Men färgerna vilseleder lite. Skillnaden är bara kanske 10-15% i löner mellan öst och västukraina.

Och frågan är ju hur länge till som östra ukraina är "rikt" och kan hålla dessa 10% högre löner. Industrin spelar på sista refrängen och är i behov av massiva investeringar. Det är i princip kapital och know-how från västvärlden som skulle behövas. Det är sovjet-klass på de konsument-prylar som fortfarande tillverkas.

Skulle ukraina idag delas i 2 halvor så är västukraina rikare än öst redan om 10 år, med hjälp av investeringar och handel med EU. Om 20 år kommer skillnaden vara så stor att östukraina vill återförenas med väst. Speciellt som ryssland nu satsar hårt på att sänka sin egen ekonomi.

Ryska fastighetsmarknaden är ett gigantiskt ponzi-schema med hejdlöst uppblåsta priser.
I moskva kostar en 2-rummare på 60 m2 utanför centrum ca 1.6 miljoner och inne i centrum 3-4 miljoner kronor. Även om lönerna är "skyhöga" i moskva med ryska mått, så är lönerna betydligt lägre än här i sverige, kanske hälften till 1/3-del av våra löner.

Ryssland kan få sin första riktiga bostads/finanskrasch precis när som helst. Ryska storbanken sperbank har tappat 1/4 av sitt värde sista 6 veckorna.


Men snälla sluta svamla, leverera fakta länkat till oberoende källa/källor. Det är meninglöst att resonera med tyckande individer - det är "ap-nivå"
Människor med någon typ av eftergymnasial utbildning lär sig att argumentera och underbygga sina argument med fakta. Ja, det är kanske en klassfråga?

Här kommer en länk till fakta om de respektive reginernas ekonomi i Ukraina:

List of Ukrainian subdivisions by GDP per capita

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Ukrainian_subdivisions_by_GDP

Och på sidan konstateras ”(GDP), the most comprehensive measure of national economic activity.”

Det är mitt slutargument.
__________________
Senast redigerad av fuckuto 2014-04-16 kl. 13:52.
2014-04-16, 13:54
  #3222
Medlem
fridaynightouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Jag är mycket intresserad av precis den statistik du nämner, kan du länka till den?

Har nämligen hittills inte haft uppfattningen att Donetsk är något bidragstagande deprimerande backwater direkt, se t.ex.

http://yellowpage.in.ua/en/archives/45318

Menar snarare Donetsk oblast.

Jag försöker leta fram det lite senare ikväll!

Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
En annan viktig faktor är ju VAD som bygger välståndet - grovt sett är ju kunskapsintensiv hightechindustri (Kiev, Charkiv) bättre än "vanlig" industri (t.ex. Donetsk) som är bättre än olja/gas (Poltava) som är bättre än jordbruk (Cherkasy).

Håller med.
2014-04-16, 13:55
  #3223
Medlem
huricane4s avatar
"Nato skickar FLER trupper till östra ukraina"
När skickades dom första??
2014-04-16, 13:56
  #3224
Medlem
fridaynightouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuckuto

Och på sidan konstateras ”(GDP), the most comprehensive measure of national economic activity.”

Det är mitt slutargument.

Ingen här säger emot dig att det industriella östra Ukraina drar upp BNP i landet.
Men BNP säger knappast något om levnadsstandarden, vilket är huvudfrågan i debatten.
2014-04-16, 14:01
  #3225
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Jag är mycket intresserad av precis den statistik du nämner, kan du länka till den?

Har nämligen hittills inte haft uppfattningen att Donetsk är något bidragstagande deprimerande backwater direkt, se t.ex.

[url]http:/
En annan viktig faktor är ju VAD som bygger välståndet - grovt sett är ju kunskapsintensiv hightechindustri (Kiev, Charkiv) bättre än "vanlig" industri (t.ex. Donetsk) som är bättre än olja/gas (Poltava) som är bättre än jordbruk (Cherkasy).

Alla rapporter med intervjuer med folk i östra Ukraina visar att patrasket stödjer Putins invasionsförsök medan utbildade och normala naturligtvis inte gör det. Det "välstånd" som finns vill de med arbete och bostad och riskera pga en tokig imperialist som vill erövra land och rensa bort meningsmotståndare så vad är det du så förvirrat försöker bevisa? Att du själv har fel?
2014-04-16, 14:02
  #3226
Medlem
HappySadHarrys avatar
Oerhört glädjande nyheter att folkarmen i öster har haft sådana framgångar idag. Det hedrar Ukrainas militär att de vänder kuppmakarna ryggen och ansluter sig till folket. Frågan är bara hur västerländska media skall få in detta i sagan om Snövit och den onda häxan, som de så gärna vill berätta. Det surras nog på redaktionsmötena nu.
2014-04-16, 14:05
  #3227
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Eld öppnad vid en vägspärr utanför Slavyansk.

Låter inte som ukrainska armén. Min gissning är därför att det är någon form av nazitisk milis (typ Right Sector) som sökt sig till trakten för att ställa till bråk:

"12:00 GMT:
Self-defense forces in Slavyansk say there’s fighting going on between their people and unknown gunmen at one of the check-points.

“Unknown gunmen have arrived at one of the check-points from the side of the feed-stuff plant, where there’s the road to Izyum. They opened fire on peaceful observers at the checkpoint. A group of self-defense personnel have arrived to help the observers. Fighting is going on,” the self-defense forces coordinator told Interfax."
http://rt.com/news/eastern-ukraine-army-operation-680/
2014-04-16, 14:06
  #3228
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Alla rapporter med intervjuer med folk i östra Ukraina visar att patrasket stödjer Putins invasionsförsök medan utbildade och normala naturligtvis inte gör det. Det "välstånd" som finns vill de med arbete och bostad och riskera pga en tokig imperialist som vill erövra land och rensa bort meningsmotståndare så vad är det du så förvirrat försöker bevisa? Att du själv har fel?

Kan du förtydliga vad du menar, om nu inlägget var riktat till mig, för jag fattar inte ett smack av din fråga?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in