2014-04-15, 23:15
Medlem
Ja, svår rubrik att sätta.
Men vi säger att om jag har en cab, och någon ska filma den men tappar mobilen i passagerarsätet.
Får han eller hon räcka sig in och ta den innan jag kör iväg? Om jag kör iväg med den kan jag bli anmäld för stöld? Samma sak om någon skjuter in en fotboll på min uteterass...?
Citera
2014-04-15, 23:26
Medlem
under paragraf 3:21 i balken om upphittade prylar, kan man läsa följande: "...den som finner den får den."

så om du kan bevisa att du fann den, så är den din!

Citera
2014-04-15, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZStingray
Ja, svår rubrik att sätta.
Men vi säger att om jag har en cab, och någon ska filma den men tappar mobilen i passagerarsätet.
Får han eller hon räcka sig in och ta den innan jag kör iväg? Om jag kör iväg med den kan jag bli anmäld för stöld? Samma sak om någon skjuter in en fotboll på min uteterass...?
Ja, du får inte hindra någon att återta sin egendom om den finns i din besittning (detta brott kallas egenmäktigt förfarande). Om du ser att personen tappar sin mobil och du sedan kör iväg är det tämligen uppenbart att du gör det med flit, vilket är stöld, och det är bara för dem att ta registreringsnummer och gå till polisen.

Hade du inte å andra sidan märk att mobilen trillade ner utan detta skedde medan du håller på och förbereder dig att åka iväg, och gör detta innan ägaren hinner fiska upp mobilen är det inget brott eftersom du saknar uppsåt. Men skriker och gormar personen efter dig i en cab så är det nog svårt att bevisa sin oskuld.

Det där med att den som fann det vann det är inte sant. Du är skyldig att lämna in mobilen till polisen. Om de inte får tag på ägaren eller att ingen hämtar ut den efter en viss tid kan hittegods tillfalla dig, men då måste egendomen som sagt lämnats in till polisen. Detta sker inte med mobiltelefoner då IME numret talar om för polisen vem som äger den. Är den stöldanmäld är det försäkringsbolaget som äger den om den bestulne blivit ersatt.
Citera
2014-04-15, 23:46
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urgentbizznizz
under paragraf 3:21 i balken om upphittade prylar, kan man läsa följande: "...den som finner den får den."

så om du kan bevisa att du fann den, så är den din!

Innan du sprider fler lögner så läs kontexten. Det är definitivt inte så lätt.

Exempelvis så finns det gott om material för brottet egenmäktigt förfarande. Hittegods ska lämnas in till polisen (där det av omständigheter är svårt, exempelvis en bil) så ska detta rapporteras. Behålla det? Enbart efter att polisen säger att det är okej. Jämför med att någon parkerar sin bil på din tomt. Den är inte din, du får inte röra den, och du får faktiskt inte flytta på den.

Rörande caben: Om du vägrar ge tillbaka telefonen, när de fått den att hamna i bilen, så är det egentmäktigt förfarande du gör dig skyldig till. Att de sträcker ner sin arm och tar upp den, kan också gå som egenmäktigt förfarande, men definitivt inte stöld heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in