Citat:
Ursprungligen postat av
pl_5136
I indiciemål föreligger det väl rekvisit om att GM skall ha varit på mordplatsen, haft möjlighet att utföra brottet och att annan GM kan uteslutas för fällande dom? Är det här ett indiciemål, blodbesudlingar till trots, och är kriterierna i så fall uppfyllda?
Vad mig anbelangar skiter jag högaktligen i om det blir Bastiljen eller Bodsvedjan för KJ. I sunda förnuftets regi är han redan dömd.
Jämför;
https://lagen.nu/dom/rh/1998:88
Om än inte ett prejudikat så ändå en intressant dom som företer vissa likheter med det här fallet. Men också en stor skillnad: Man hade ingen teknisk bevisning som band den misstänkte till kvinnan eller hennes döda kropp. Förekomsten av några fibrer i hans bostad som överensstämde med den tröja hon bar då hon mördades. Överensstämmelsen var dock inte tillräckligt säker enligt hovrättens bedömning för att utesluta bortom rimligt tvivel att inte fibrerna kommit från annan källa.
Man kunde inte heller med säkerhet knyta ihop kvinnan och den åtalade genom ex.vis säkra vittnesobservationer; man kom inte närmare än att de antagligen befunnit sig på ungefär samma ställe vid ungefär samma tid.
I det här mordfallet har vi en säkerställd och av ingen disputerad koppling mellan den åtalade och den mördade vid tidpunkten för hennes försvinnande. Och vi har blodet i bagageluckan som knutit honom till hantering av den döda kroppen. Det är en väsentlig skillnad och jag tvivlar på att någon av domstolarna någonsin funderat över att helt ogilla hela åtalet. Frågan har gällt om han kan anses bunden till mordet på vad som i huvudsak måste ses som ett uteslutningsresonemang: Det har inte framkommit något rimligt skäl till varför han skulle ha hanterat den döda kroppen utan att också vara den som mördade henne. Visst anges det i doktrinen att den typen av resonemang ska vara undantagsfall när det gäller fällande dom. Men uteslutit det har man inte. Och i det här fallet verkar domstolarna se på saken så att det här är rimligt att utgå från att den som hanterat kroppen efter döden också är skyldig till mordet. Icke osannolikt bl.a. därför att det inte figurerar någon alternativ gärningsman.
Nu skriker karatespårarna i högan sky förstås, men saken är den att Berg blir utesluten som alternativ gärningsman därför att alla former av kopplingar (utom långsökta spekulationer) saknas mellan honom och Kristoffer. Det går helt enkelt inte att konstruera ett alternativscenario där Berg (som dessutom har alibi) skulle ha mördat Vatchareeya och sen fått Kristoffer att hjälpa honom på något vis med att skaffa undan kroppen.
När inte den åtalade själv har försett utredningen med några uppgifter som skulle tyda på att andra personer befunnit sig i hans bostad den där kvällen och inga andra uppgifter heller tyder på det så finns det helt enkelt ingen alternativ mördare att hala fram ur rockärmen.
Som jag varit inne på tidigare så tror jag att rätten fått det väsentligt svårare om Kristoffer så bara dragit till med någon rövarhistoria om exempelvis några killar han träffat i Luleå som kom hem till dem, högg ihjäl offret och sen tvingade Kristoffer att köra iväg kroppen i bilen. Plötsligt hade det då funnits ett konkret alternativscenario att motbevisa. Och all hjälpbevisning som gjort hans situation svårare hade också fått en åtminstone rimligare förklaring.
Jag tror ändå att det hade varit fullt möjligt att fälla honom enbart för griftefridsbrottet och hänvisa till luckorna som finns gällande hur var och när mordet egentligen skedde. Defensivt, men möjligt. Men för griftefridsbrottet sitter han ohjälpligt fast. Det begrep t.o.m. advokat Forsberg.