2014-04-15, 16:04
Medlem
FashionMonsters avatar
Guds hus det låter ganskaså trevligt, varför kalla det kyrka eller mosqé?
Skulle enligt mig vara ett kliv i rätt riktining med uppförandet av religionsneutrala tempel.

Finns det några sådana i Norden?
Har ännu inte besökt en moské men har en bekant muslim som tänkte visa mig en liten sådan.

Har alltid haft en fascination för kyrkor men den där boken är ju så trälig. De flesta psalmer likaså, ett outhärdligt sekt-sound över det hela.
Korset är en ganska snygg symbol synd att den i detta fallet repressenterar att man fäster MÄNNISKOR på det för att tortera dem, traditionellt till döds.
Senast redigerad av FashionMonster 2014-04-15 kl. 16:12.
Citera
2014-04-15, 16:43
Medlem
Benutzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gardasjon96
Tips:

http://www.kyrkoavgiftningen.se/

Gör slag i saken redan i dag.

Jag nyttjade den tjänsten. Blev småirriterad när jag fick hem en faktura på 150kr. Avgiften var lite halvdold på deras hemsida.
Detta är vad man fick för 150kr, en lapp med texten (vilken man lika gärna kan skriva ner själv):

Anmälan om utträde ur svenska kyrkan
ORT Datum
Församlingsadress

Ditt namn
Din adress
Personnummer
Jag anmäler härmed mitt utträde ur svenska kyrkan

Underskrift
Namnförtydligande
Citera
2014-04-15, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Kyrkan ska hjälpa behövande, svältande och andra som är i nöd. Inte bygga skrytbyggen till de som förnekar Jesus.
Nja muhammedanerna förnekar nog inte jesus men ger honom en annan roll

Men om svenska kyrkan börjar bygga muhammedanskt är det dags att slå igen och överlämna det kristna arbetet till något fortfarande kristet samfund (katolikerna?)
Citat:
The Quran emphasizes that Jesus was a mortal human being who, like all other prophets, had been divinely chosen to spread God's message. Islamic texts forbid the association of partners with God (shirk), emphasizing a strict notion of monotheism (tawhīd).

http://en.wikipedia.org/wiki/Jesus_in_Islam
Citera
2014-04-15, 17:05
Medlem
fittleifs avatar
Gått ur den jädra pisskyrkan för många år sen!

Komigen nu folk, gå ur kyrkan!
Citera
2014-04-15, 17:07
Medlem
makrillitomatsass avatar
Min första instinktiva tanke när svenska kyrkan bedriver självdestruktiv verksamhet av detta slaget är förstås att Helle Klein och Expo-understödda vakthunden och propagandaministeriet Seglora tankesmedja et al har ett finger med i spelet.

En snabb googling ger resultatet: "Nacka församling & Smedjan=SANT!"

Citat:
I samband med femårsfirandet har Nacka församling och Seglora smedja beslutat att inleda ett samarbete kring gudstjänster och annan verksamhet i skärningspunkten mellan teologi och samhällsfrågor.

Det är med glädje vi i januari 2014 återvänder till Nacka, en av landets ledande församlingar när det gäller frågor som ligger oss varmt om hjärtat, till exempel positiv samverkan mellan olika religiösa traditioner och länken mellan personligt andligt liv och samhällsengagemang.

http://seglorasmedja.se/post16047/nacka-forsamling-smedjansant/

Detta handlar inte om nydanande liberalteologi som vissa kristna tycks ha fått för sig, det handlar entrism på hög nivå. Helle Klein, Eva Brunne, Åke Bonnier och en rad andra har infiltrerat och använder kyrkan som politisk plattform.
Citera
2014-04-15, 17:08
Medlem
Professor.Wers avatar
Jag har inget emot att svenska kyrkan samarbetar med muslimer. På lång sikt tror jag att det är bra att olika religiösa människor möts. Men det är inte så enkelt att det enbart handlar om en byggnad. Vilka värderingar står specifikt dessa muslimer för, och vilka värderingar skall dom predika ifrån den moské som svenska kyrkan vill lägga ned sina egna pengar på?

Jag vill inte att pengar som jag skänker till kyrkan skall gå till att sponsra en byggnad där antisemitsm, misogyni, och homofobi predikas.
Citera
2014-04-15, 17:10
Medlem
FashionMonsters avatar
Även den kristna guden ställer sig starkt mot polyteism, samtidigt är där den heliga treenigheten där gud är ett men fortfarande fader i himlen, den heliga anden och Jesus.

Förstår islams resonemang om att Jesus var en profet, fick låna guds styrkor för att bevisa att mirakel kan ske, sen fattade alla fel och trodde det var Jesus som var gud.
De andra profeterna var tydliga med att förklara att dom enbart var verktyg av gud som fick "låna" hans superpower, Jesus misslyckades att upplysa folket om just detta (eller dom var trögfattade?) och trodde denna person var något extra extra?

Muslimer som är ärke-trofasta vid just monoteism anser det vara fel ge Jesus credit för the 1 allmightys ära.

Min kortfattade uppfattning om läget.

it's me
Senast redigerad av FashionMonster 2014-04-15 kl. 17:42.
Citera
2014-04-15, 17:12
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av makrillitomatsas
Min första instinktiva tanke när svenska kyrkan bedriver självdestruktiv verksamhet av detta slaget är förstås att Helle Klein och Expo-understödda vakthunden och propagandaministeriet Seglora tankesmedja et al har ett finger med i spelet.

En snabb googling ger resultatet: "Nacka församling & Smedjan=SANT!"

http://seglorasmedja.se/post16047/nacka-forsamling-smedjansant/

Detta handlar inte om nydanande liberalteologi som vissa kristna tycks ha fått för sig, det handlar entrism på hög nivå. Helle Klein, Eva Brunne, Åke Bonnier och en rad andra har infiltrerat och använder kyrkan som politisk plattform.

Helt korrekt. Många inom kyrkan är ganska svaga individer som är lättledda; de är lätta offer för sådana fullblodspsykopater och anti-kristna som Helle Klein.

För övrigt har ju redan en Stockholmsförsamling anställt en imam.

Svenska Kyrkan är inte längre en missionerande kyrka, och det beror på att man har slutat tro på det kristna budskapet. Därför är SvK även en fallen kyrka, en post-kristen byråkratisk konstruktion med garanterad undergång.
Citera
2014-04-15, 17:18
Medlem
upperkatts avatar
Läs på deras Facebooksida. Se "Recent Posts by Others" och kommentarer på dessa.

"det är tyvärr felaktiga uppgifter i dagen. nacka församling ska inte bekosta en moske. det ska muslimerna göra själva. men nacka församling ska bekosta den glasade mellandelen som binder moskédelen samman med den befintliga kyrkobyggnaden. vi vill göra en gemensam insamling för att berätta om detta fredsprojekt ovh vi tror att det finns många människor långt utanför Fisksätra som vill stödja insamlingen. religioner är fredsfrämjare och inte konfliktskapare och om detta blir verklighet kommer detta vara ett exempel på det. vi välkomnan också domkapitlets granskning och tror att det kommer stärka arbetet på sikt. pax/carl dahlbäck, kyrkoherde nacka församling"
https://www.facebook.com/svenskakyrkan
Citera
2014-04-15, 17:26
Medlem
Havremopedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Tycker Ledaren i tidningen dagen sammanfattar läget väl:

Dialog och tolerans i all ära men att bidra med pengar till att uppföra en religiös byggnad åt en lära som förnekar den kristna Jesus och kallar honom en i raden av profeter istället är rent ut sagt ett hån mot kristna och kristendomen.

Helt jävla korrekt skrivet, jag kan på fullt allvar inte förstå detta. Nu har Nacka kyrka gått för långt. Jävla idioter.

Vilken tur att man inte är med i den Svenska Kyrkan, folk borde gå ur skiten!
Citera
2014-04-15, 17:26
Medlem
dwgs avatar
Bara att riva alla kyrkor i detta land.
Då kristendomen är utom räddning, skönt att man inte
tror på nåt skit.
Citera
2014-04-15, 17:35
Medlem
.PennyWise.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hungaro
Det låter ganska kontraproduktivt att vilja hjälpa till med finansieringen och etableringen av en annan religion. Den svenska kyrkan känns som ett lågvattenmärke inom den kristna läran ungefär som den efterblivna kusinen från landet.

Snart borde man sätta inom parentes (only in Sweden).

" Only in Sweden ™ © "
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in