2014-04-15, 13:46
Medlem
Wallah om pojken vill ha den cykeln så varför inte. Men då måste du fan vara rik. Ingen normal person går och köper en cykel till sin unge för 9 pap.
Citera
2014-04-15, 13:47
Medlem
dA_1_nibblahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Jag tycker att det är sjukt att lägga 9000kr på en cykel när han vill börja cykla mountainbike. Då köper man något billigt och håller grabben på i en hel säsong eller två och fortfarande är lika exalterad så är det givetvis helt andra summor man kan lägga.

Jag menar kör ungen motorcross så snackar vi x0.000kr om året i material och service. Har man en grabb som spelar hockey så växer man snabbt ur sakerna och ingenting konstigt att lägga 15-20 lök på ett nytt "set" när det behövs.

Som sage, det enda jag stör mig på är dessa "sonen vill börja, så jag köpte...". Jag vet själv hur jag var i den åldern, vissa saker var kul tre gånger och sen var det inte ballt längre. Då är det inte så jävla roligt att ha en cykel för 9000kr ståendes som föräldrarna förväntar sig att man ska använda "för att de köpt den".

Edit:

Exempel. När jag var 14 fick jag för mig att jag ville åka "ruller". Sagt och gjort så köpte jag ett par för 800kr av mina egna pengar och jag har fan inte tagit på dem utanför butiken. Inte en enda jävla gång.

9000 är ingenting för en instegs MTB, om grabben vill gå med i en klubb funkar det liksom inte att köra på en SIBA-hoj. Vi vet inte hur mycket han kört dock, vi får hoppas att han prövat att köra lite seriöst i skogen och inte bara sett ett ballt klipp på youtube. Däremot ställer jag mig lite frågande till att köpa nytt när TS bara kunnat göra lite research och handlat beggat och fått bättre grejer till lägre pris. Om han är färsk på att cykla i skogen kommer den där hojen bli kraschad med. Mycket.

Det intressanta för mig i sammanhanget är egentligen bara att folk känner att de måste fråga vad cykeln kostar? Vad fan rör det dom?
Citera
2014-04-15, 13:58
Medlem
funktioners avatar
Skit i dem! Vill grabben satsa så är det la givet att han ska ha sig en ordentlig hoj!
9k låter rimligt, det är vad det kostar!
Citera
2014-04-15, 13:59
Medlem
Redundants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av durtmeister
Nej bortskämd är att ha en cykel för 9k när polarna har cyklar för 2 och man har en innebandyklubba för 2k o polarna har för 600 samt en iphone 5s när polarna har 4. Ska man ha det BÄSTA inom allt kan man inte uppskatta det näst bästa elr tredje bästa som man köpt själv när man jobbar själv.
Fine att man får finaste cykeln men då ska han inte ha det bästa av det andra då förlorar barnet uppskattning för vad mycket pengar är. Hade en polare som fick allt han använde det 1-2 månader sen skräpade det och han gav 500 för skit tjänster typ dra 200 M fram o tillbaka o värma gorby.

Fast om killen satsar på cykling och gamla är liten så ge honom den men skräpar den ska han fan inte få nått förens jul/födelsedagen så han lär sig att inte be om nått för nästan 10 000 sen inte använda den.

Det är något intressant häri texten. Även om man har råd med en 9kkr cykel så är det en fara i att skämma bort sina ungar. Minns själv från skolgången just hur vissa ungar hade en tendens att konstant ha dyrare prylar än sina klasskamrater, inte för att deras föräldrar var rikare, utan endast för att detta var en mål i sig. Flera av dessa tenderade att bli/vara idioter med tiden. Vet inte hur eller varför, men det vart så.

En cykel för 9kkr är helt klart värt pengarna om man ska satsa mer seriöst och inte bara ta sig till skolan. Av erfarenhet är det där någonstans som cyklar börjar bli roliga och pålitliga. Vad man kan göra är att ställa motkrav. Tex köpt en cykel för fyra papp på blocket och sett till att sonen använde denna några månader för att visa att intresset för cyklande är mer än bara en vilja att ha material.
Citera
2014-04-15, 14:00
Medlem
El Capitanos avatar
Har man det gott ställt ekonomiskt så är det väl skitsamma. Men är du vanlig knegare så kan man ju tycka att det är i överkant. Dagens ungar är ju så jävla curlade redan som det är. Man behöver inte ge upp sitt eget liv bara för att de ska ha märkesprylar till allting.
Citera
2014-04-15, 14:00
Medlem
9000 är väl rimligt för en bra cykel, t.o.m lite i underkant. Har släktingar som tävlingscyklar (inte terräng), och de lägger 100.000 kr på sin utrustning. De är inte ens proffs, de har bara 50-årsskris.
Citera
2014-04-15, 14:01
Medlem
Kaffenarkomanens avatar
Ja men det handlar inte om den gamla klassikern att döva sitt eget samvete då?
Det är ju en av anledningarna att folk lägger mer pengar på julklappar för var år som går. Dom försöker helt enkelt döva sitt eget samvete för dom spenderar så lite tid med barnen.
Citera
2014-04-15, 14:02
Medlem
AIKDaniels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
Du är inte medveten om hur ofta barn ändrar/byter intressen gissar jag?

Så du menar alltså att man egentligen aldrig kan köpa något till sin unge eftersom att han kanske ändrar intresse? Låter jobbigt det där, ska lägga det på minnet då mina framtida barn säger något liknande som "pappa kan jag få ett par fotbollsskor?". Svaret jag kommer ge då är givetvis, nej tyvärr, du kanske inte gillar fotboll om ett halvår.

Jag fick en Aprilia när jag fyllde 15, tänk ifall jag inte gillade mopeder, då hade farsan slängt ut en jävla massa pengar i onödan, ja du! Livet är jobbigt ifall man tänker som du, lev i nuet.

Citat:
Ursprungligen postat av lwantfreedom
Wallah om pojken vill ha den cykeln så varför inte. Men då måste du fan vara rik. Ingen normal person går och köper en cykel till sin unge för 9 pap.

Gå och häng dig själv.

Citat:
Ursprungligen postat av funktioner
Skit i dem! Vill grabben satsa så är det la givet att han ska ha sig en ordentlig hoj!
9k låter rimligt, det är vad det kostar!

Exakt.
Citera
2014-04-15, 14:03
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffenarkomanen
Ja men det handlar inte om den gamla klassikern att döva sitt eget samvete då?
Det är ju en av anledningarna att folk lägger mer pengar på julklappar för var år som går. Dom försöker helt enkelt döva sitt eget samvete för dom spenderar så lite tid med barnen.

Bra poäng, så även ovan, ge ungen sämre andra grejer ett tag framöver så ungen lär sig att man måste prioritera. I förväg borde man kanske ha sagt "ok du får den här dyra cykeln men då får du varken födelsedagspresent eller julklapp i år". Det är en bra kompromiss.
Citera
2014-04-15, 14:06
Bannlyst
hahaha nostalgitripp!

min första "riktiga cykel" dvs inte en gubbcykel köpt från lokala cykelreparatören kostade också omkring 9-10.000 men det allra värsta var att min granne fick sätta ihop den för min pappa är inte tekniskt lagd
Citera
2014-04-15, 14:12
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dA_1_nibblah
9000 är ingenting för en instegs MTB, om grabben vill gå med i en klubb funkar det liksom inte att köra på en SIBA-hoj. Vi vet inte hur mycket han kört dock, vi får hoppas att han prövat att köra lite seriöst i skogen och inte bara sett ett ballt klipp på youtube. Däremot ställer jag mig lite frågande till att köpa nytt när TS bara kunnat göra lite research och handlat beggat och fått bättre grejer till lägre pris. Om han är färsk på att cykla i skogen kommer den där hojen bli kraschad med. Mycket.

Det intressanta för mig i sammanhanget är egentligen bara att folk känner att de måste fråga vad cykeln kostar? Vad fan rör det dom?

Men då kan farsan kanske höra med den aktuella klubben? Lovar att de har full förståelse att man inte vill lägga en stor summa direkt.

Nu vet vi inte vad grabben har kört, eller om han tittat på youtube och tyckt det varit häftigt. Som du själv säger finna det bra begagnade ekipage att köpa.

Hade jag haft barn som brunnit för MTB så hade jag utan problem kunnat lägga 30.000kr på en cykel under förutsättningen att jag ser att han brinner för varenda tramptag.
Citera
2014-04-15, 14:15
Medlem
dödsknivens avatar
Fan, 9000 för en mtb är inte mycket. Mycket pengar, visst, men inte för en cykel. Fullt rimligt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in