Citat:
Ursprungligen postat av
Diamondgrit
Det låter troligt. Det låter även troligt, för mig, att om cannabis blir 100% lagligt så kommer en hel del folk att röka det som inte har minsta avsikt att odla något öht (så är det ju nu också förresten, rätt många som köper och inte odlar). Dessutom om det säljs i butiker o kiosker så har det juridiska konsumentkrav på sig som det ju inte har när det säljs av Achmed på parkeringen.
Skulle tro att om cannabis legaliseras helt skulle egen odling vara ungefär lika vanligt som, eller kanske aningen vanligare än, att göra sin egen öl eller vin. Vilket det är hyfsat många som gör, men de är inte direkt i majoritet.
Visst skulle en hel del folk köpa färdigproducerad cannabis istället för att odla eget, men man måste även tänka på att odla eget hemma i lägenheten är otroligt enkelt, betydligt enklare än att odla tobak vilket kommer att göra att fler och fler kommer att börja odla eget om det skulle legaliseras, det är jag övertygad om.
Jag är även helt övertygad om att anledningen till att inte fler odlar sitt eget idag är pga att man inte vågar då man riskerar fängelsestraff för det, och lukten är rätt påtaglig, så odlar man i en lägenhet så är risken inte så liten att någon känner av lukten tyvärr.
Sen så har jag även en känsla av att de som nu får anses vara pionjärer inom cannabisindustrin på de håll där cannabis kan odlas och säljas lagligt/halvlagligt, är betydligt mer hälsomedvetna än vad de stora tobaksbolagen är.
Och jag tror att skulle det förekomma att någon girig person/företag som odlar cannabis för storförsäljning börjar att använda sig av bekämpningsmedel som är skadliga för människor så skulle det garanterat komma ut inom cannabiskulturens "connoisseurer" som direkt skulle varna för denna produkt.
Kanske bara är jag, men jag har betydligt större förtroende för dessa nyblivna entreprenörer än vad jag har för de onda tobaksbolagen.