2014-04-14, 13:00
Medlem
PotentOpponents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Det skulle alldeles säkert finnas bekämpningsmedel i cannabis om den odlades industriellt, vilket den skulle göra om det blev lika lagligt som tobak.

Jag är inte så säker på att man direkt skulle börja bespruta cannabis med radioaktivt bekämpningsmedel bara för att det blev legalt. Och är man orolig för det så kan man i så fall odla själv, helt utan några bekämpningsmedel.
Citera
2014-04-14, 14:16
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PotentOpponent
Jag är inte så säker på att man direkt skulle börja bespruta cannabis med radioaktivt bekämpningsmedel bara för att det blev legalt. Och är man orolig för det så kan man i så fall odla själv, helt utan några bekämpningsmedel.
Jaha? Du kan väl odla tobak också men hur många gör det?
Citera
2014-04-14, 14:31
Medlem
PotentOpponents avatar
Citat:
Jaha? Du kan väl odla tobak också men hur många gör det?
Kan det kanske ha något att göra med de kvantiteter man behöver när det kommer till tobak?
Det är nog inte så värst många som röker cannabis i de kvantiteter de röker tobak.
Och när det kommer till cannabis så är det många som ser cannabisodling som en hobby då det av någon anledning griper tag i en när man väl har börjat odla. Plus att många vill ha full kontroll över den produkt man själv vill använda då man aldrig vet vad det är för tillsatser man får med på köpet om man köper cannabis av en langare
Citera
2014-04-14, 14:42
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Kan det kanske ha något att göra med de kvantiteter man behöver när det kommer till tobak?
Det är nog inte så värst många som röker cannabis i de kvantiteter de röker tobak.
Och när det kommer till cannabis så är det många som ser cannabisodling som en hobby då det av någon anledning griper tag i en när man väl har börjat odla. Plus att många vill ha full kontroll över den produkt man själv vill använda då man aldrig vet vad det är för tillsatser man får med på köpet om man köper cannabis av en langare
Det låter troligt. Det låter även troligt, för mig, att om cannabis blir 100% lagligt så kommer en hel del folk att röka det som inte har minsta avsikt att odla något öht (så är det ju nu också förresten, rätt många som köper och inte odlar). Dessutom om det säljs i butiker o kiosker så har det juridiska konsumentkrav på sig som det ju inte har när det säljs av Achmed på parkeringen.

Skulle tro att om cannabis legaliseras helt skulle egen odling vara ungefär lika vanligt som, eller kanske aningen vanligare än, att göra sin egen öl eller vin. Vilket det är hyfsat många som gör, men de är inte direkt i majoritet.
Citera
2014-04-14, 14:55
Medlem
PotentOpponents avatar
Citat:
Det låter troligt. Det låter även troligt, för mig, att om cannabis blir 100% lagligt så kommer en hel del folk att röka det som inte har minsta avsikt att odla något öht (så är det ju nu också förresten, rätt många som köper och inte odlar). Dessutom om det säljs i butiker o kiosker så har det juridiska konsumentkrav på sig som det ju inte har när det säljs av Achmed på parkeringen.

Skulle tro att om cannabis legaliseras helt skulle egen odling vara ungefär lika vanligt som, eller kanske aningen vanligare än, att göra sin egen öl eller vin. Vilket det är hyfsat många som gör, men de är inte direkt i majoritet.
Visst skulle en hel del folk köpa färdigproducerad cannabis istället för att odla eget, men man måste även tänka på att odla eget hemma i lägenheten är otroligt enkelt, betydligt enklare än att odla tobak vilket kommer att göra att fler och fler kommer att börja odla eget om det skulle legaliseras, det är jag övertygad om.
Jag är även helt övertygad om att anledningen till att inte fler odlar sitt eget idag är pga att man inte vågar då man riskerar fängelsestraff för det, och lukten är rätt påtaglig, så odlar man i en lägenhet så är risken inte så liten att någon känner av lukten tyvärr.
Sen så har jag även en känsla av att de som nu får anses vara pionjärer inom cannabisindustrin på de håll där cannabis kan odlas och säljas lagligt/halvlagligt, är betydligt mer hälsomedvetna än vad de stora tobaksbolagen är.
Och jag tror att skulle det förekomma att någon girig person/företag som odlar cannabis för storförsäljning börjar att använda sig av bekämpningsmedel som är skadliga för människor så skulle det garanterat komma ut inom cannabiskulturens "connoisseurer" som direkt skulle varna för denna produkt.
Kanske bara är jag, men jag har betydligt större förtroende för dessa nyblivna entreprenörer än vad jag har för de onda tobaksbolagen.
Senast redigerad av PotentOpponent 2014-04-14 kl. 14:57.
Citera
2014-04-14, 15:01
Medlem
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3-Negrer-Med-Kedja
Det är organiskt, tobak är organiskt alltså ingen skillnad tror du tobaksjättarna har oljefat med kemikalier och blandar i tobak? Du är okunnig. Ta reda på vad som händer när organiskamaterial brinner.
Ja det har jag sett sedan flera års tid, hundratals olika substanser som tobakstillverkare blandar i sin produkt.
http://www.tricountycessation.org/tobaccofacts/Cigarette-Ingredients.html
Citat:
Over 4000 chemical compounds are created by burning a cigarette – 69 of those chemicals are known to cause cancer.
Citera
2014-04-14, 15:35
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Visst skulle en hel del folk köpa färdigproducerad cannabis istället för att odla eget, men man måste även tänka på att odla eget hemma i lägenheten är otroligt enkelt, betydligt enklare än att odla tobak vilket kommer att göra att fler och fler kommer att börja odla eget om det skulle legaliseras, det är jag övertygad om.
Jag är även helt övertygad om att anledningen till att inte fler odlar sitt eget idag är pga att man inte vågar då man riskerar fängelsestraff för det, och lukten är rätt påtaglig, så odlar man i en lägenhet så är risken inte så liten att någon känner av lukten tyvärr.
Sen så har jag även en känsla av att de som nu får anses vara pionjärer inom cannabisindustrin på de håll där cannabis kan odlas och säljas lagligt/halvlagligt, är betydligt mer hälsomedvetna än vad de stora tobaksbolagen är.
Och jag tror att skulle det förekomma att någon girig person/företag som odlar cannabis för storförsäljning börjar att använda sig av bekämpningsmedel som är skadliga för människor så skulle det garanterat komma ut inom cannabiskulturens "connoisseurer" som direkt skulle varna för denna produkt.
Kanske bara är jag, men jag har betydligt större förtroende för dessa nyblivna entreprenörer än vad jag har för de onda tobaksbolagen.
Att riskera fängelsestraff är även en anledning att odla tror jag, känns ju säkrare så än att gå till nån skummis som polisen kanske har span på.
Hur som helst har du ju en poäng: tobaksbolagen blev stora under en tid då man inte hade lika stora möjligheter att snabbt sprida information om skumma metoder. Men man ska väl även ha klart för sig att en legalisering skulle innebära att en rätt stor del av användarna skulle bli sådana som inte bryr sig så mycket om vad de kunniga säger. Jämför med whisky där det finns en massa kunskap och tyckande om vad som är bra eller ej, och folk respekterar detta och låtsas hålla med trots att medelsvensson inte vet exakt vad som sägs och knappt kan känna skillnad mellan Caol Ila och Explorer.
Alltså jag talar inte om vad som skulle hända året efter utan först när cannabis efter en legalisering skulle ha blivit allmänt accepterat, vilket skulle ta ett bra tag. Rätt många litar ju inte på hippies och skulle vara tveksamma mot att köpa något som inte kommer i en fabrikssvetsad plastförpackning.
Citera
2014-04-14, 18:34
Medlem
3-Negrer-Med-Kedjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaospojken
http://www.inquisitr.com/179549/smoking-marijuana-is-good-for-your-lungs-recent-study/
Peter Tosh sjöng redan 1976 att CB är bra mot tex astma så det är inget nytt. Vad ska jag göra med den där länken? Ketamin är tydligen bra för deprimerade också. ?
Citera
2014-04-14, 23:45
Medlem
Vatten är dödligt.

Vattenförgiftning har flera dött av.

Cannabis har ingen dött av enbart cannabis. PUNKT.

Säger man annat snackar man skit och borde läsa på mer.

Röker inte ens längre men det är patetiskt att de inte bara legaliserar då 50% av Sveriges nya generation röker cb och fungerar i vardagen.

Cannabis är inte dödligt.
Citera
2014-04-15, 09:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av heyhey1
Vatten är dödligt.

Vattenförgiftning har flera dött av.

Cannabis har ingen dött av enbart cannabis. PUNKT.

Säger man annat snackar man skit och borde läsa på mer.

Röker inte ens längre men det är patetiskt att de inte bara legaliserar då 50% av Sveriges nya generation röker cb och fungerar i vardagen.

Cannabis är inte dödligt.
Vi behöver inte fler sätt att fylla lungorna med tjära och blodet med kolmonoxid, det räcker med vanligt tobak och alla bilavgaser...
Citera
2014-04-15, 11:10
Medlem
Kaospojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3-Negrer-Med-Kedja
Peter Tosh sjöng redan 1976 att CB är bra mot tex astma så det är inget nytt. Vad ska jag göra med den där länken? Ketamin är tydligen bra för deprimerade också. ?

Vad betyder ens detta inlägg?
Peter Tosh var inte forskning. Sedan är ketamin bra för att behandla depression, ja. Vad är din poäng?
Psilocybin är även det bra för att bota beroenden och hjälpa döende att överkomma rädslan för döden, bland annat.

Poängen med länken var att visa att Cannabis faktiskt kan vara bra för lungorna på något sätt.
Samtidigt finns det ingen forskning som påvisar att du får cancer från enbart cannabis.
Du kan ju dra slutsatserna själv från informationen som finns tillgänglig, om du klarar av det.
Citera
2014-04-15, 11:11
Medlem
Kaospojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobstr
Vi behöver inte fler sätt att fylla lungorna med tjära och blodet med kolmonoxid, det räcker med vanligt tobak och alla bilavgaser...

"Räcker med tobak", eller så kanske man inte behöver använda sig av tobak?
Det låter på dig som att tobak är något som är obligatoriskt att använda.
Sedan är du välkommen att bidra med den forskning som påvisar exakt hur negativa cannabis effekter är på lungorna istället för att fortsätta spy ur dig dina subjektiva åsikter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in