The Guardian sammanfattar händelseutvecklingen under söndagen och måndagen i en bra artikel som kan vara en ingång för läsare som inte i detalj följt utvecklingen.
Vad jag främst tycker är positivt är att befrielserörelsen nu har ambition att ta kontroll över hela infrastrukturen i Donetsk och kringområden.
Detta kommer om det lyckas - och ingenting talar i dagsläget för att det kommer att misslyckas – att vara stort! Det innebär nämligen att ett område som har den tyngsta industrin i Ukraina och den mest välmående befolkningen med ett invånarantal på 4,3 miljoner, dvs. ca 10% av Ukrainas befolkning, kommer att befrias.
Detta säger Kamrat Makovich om de stundande planerna - och jag måste sända honom och hans kamrater i den revolutionära förtruppen för Östukrainas befrielse mina broderliga hälsningar och önska dem all lycka i befrielsekampen:
"Everything from city cleaning to the sewage system, the airport, railway stations, military ... should all be under your control," Vladimir Makovich, one of the leaders, told the group.”
http://www.theguardian.com/world/2014/apr/14/ukraine-deadline-pro-russian-rebels-passes?CMP=twt_gu