Citat:
Ursprungligen postat av
Darkwing Duck
Man kan inte ta den ryska statsledningen på allvar eftersom de beter sig som pajaser. Självaste presidenten skämtar bort sina GRU Spetsnaz- och VDV-soldater med att de skulle vara "gröna gubbar från Mars", trots att mängder med fotobevis skvallrar om att de är eliten av de ryska väpnade styrkorna som härjar runt. Utrikesministern säger som sagt att Ryssland inte tänker göra något alls i Ukraina, trots att de bevisligen har stulit ett helt län och trots att de bevisligen infiltrerar östra Ukraina i detta nu.
Vare sig Putin, Lavrov eller någon annan regeringsmedlem från Ryssland har någon trovärdighet längre. Varför skulle vi lita på dem nu, när de ljög oss rakt i ansiktet så sent som i förmiddags?
Edit: Jag gillade Lavrov ända fram till i februari-mars någon gång. Han gav ett seriöst, kunnigt och sansat intryck så fort han uttalade sig om något. Han kan flera språk, och han förstår olika kulturer. Angående Syrien gav han ett mycket mer konstruktivt, nyanserat och medgörligt intryck än sin husse Putin. Men nu i samband med Ukraina blev det uppenbart att Lavrov ändå lade sig platt för Putins brutala hillbilly-attityd till andra nationers rättigheter.
Jag kan instämma i det du skriver, jag var väldigt prorysk fram tills den här skiten startade, Putin gör Ryssland en massiv otjänst och det enda som händer är att han startar ett nytt kallt krig utan tillnärmelsevis den styrka som Sovjet besatt.
I bästa fall kan han dela Ukraina och byga upp en Östukrainsk lydstat men få en fientlig Västukrainsk stat vid dess gräns.
Ryssland kommer behöva vräka in pengar i Östukraina och Krim samtidigt som Europa kommer minska sitt ryska gasberoende för varje år, till slut sitter man med naturtillgångar vars värde drastiskt har minskat och en rysk stat som blir allt fattigare och efterblivnare och allt mer isolerad.