2014-04-14, 21:29
Medlem
thejams avatar
Hej!

Fick Citalopram utskrivet idag och jag tog 10mg som läkaren sa åt mig. Fick en panikångest attack typ 2 timmar efter men den la sig.

Ägnade Eftermiddagen att googla runt på erfarenheter av citalopram. Allt jag fick fram var grova utsättningssymtom och personer som fallit tillbaka efter de trappar ned behandlingen. Med dessa ödsliga fakta i hand ångrar jag mitt val att jag började. För det sista jag vill är att jag ska få utsättningssymtom om ett år för då åker jag på en lång resa utomlands.

Så jag undrar helt enkelt om jag bara kan skita i att ta medicinen nu? Har ju bara tagit en tablett.

Skrivet från mobilen så reserverar mig för stavfel!
Citera
2014-04-14, 21:33
Medlem
Klart att du kan, lär inte ha hänt så jättemycket på en pilla.

Av egen erfarenhet är SSRI skit.
Citera
2014-04-14, 21:33
Medlem
Kasperskys avatar
Det är inte ovanligt med biverkningar under starten. Fortsätt din behandling, är du orolig så tycker jag du ska diskutera med läkare. Men jag skulle rekommendera att du fortsätter käka SSRI ett tag framöver och känner av, troligtvis så kommer biverkningarna att sluta.

Innan du slutar din behandling, prata med din läkare. Avböj behandling om du får någon allvarlig biverkning. Medicin kan hjälpa!
Citera
2014-04-14, 21:34
Medlem
Kasperskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yeahthatsme
Klart att du kan, lär inte ha hänt så jättemycket på en pilla.

Av egen erfarenhet är SSRI skit.

Varför tycker du SSRI är skit? Har hjälpt väldigt mycket för mig, och närstående vänner. Visst, medicinen kan ge biverkningar om det är det du syftar på, men all medicin kan ge biverkningar - men alla användare behöver inte få dem.
Citera
2014-04-14, 21:36
Medlem
Självklart kan du sluta efter en tablett utan att något händer. Du börjar ju antagligen på minidos så det finns ju inget att trappa ned... Däremot bör du kanske snacka med din läkare, när man inleder medicinering blir det ofta sämre innan det blir bättre. Det är självfallet inget mirakelmedicin som löser situationen över en natt. Vill du ha snabb lindring mot panikångest och dylikt får du nog be om benzo, det avråder jag dig dock från pga beroendeaspekten.
Citera
2014-04-14, 21:36
Medlem
SeMeNoMores avatar
Ja du kan avsluta medicineringen. Men det rekommenderas inte eftersom du har fått medicinen av en anledning. Du förlorar säkert mer på att inte ta den.
Citera
2014-04-14, 21:37
Medlem
TrueCs avatar
Haha har varit i samma sits. Du äter ssri av en anledning, och den anledningen är grund nog för att du absolut inte ska googla runt. Det mesta är skitsnack, visst finns det människor som sitter och hävdar att det är djävulens brygd, men dessa är i riktigt dåligt skick och har inget annat att skylla på.

Har slutat och börjat tre gånger, visst blir man lite yrslig och så en vecka, men absolut ingen abstinens. Du kan inte bli beroende, på sin höjd tro att du är det.

Kan även nämna att första svängen gjorde mig helt frisk, ångrar att jag en gång slutade.
Citera
2014-04-14, 21:40
Medlem
thejams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaspersky
Varför tycker du SSRI är skit? Har hjälpt väldigt mycket för mig, och närstående vänner. Visst, medicinen kan ge biverkningar om det är det du syftar på, men all medicin kan ge biverkningar - men alla användare behöver inte få dem.

Då jag levt med ångest väldigt länge och det nästan blivit en del av min personlighet så skrämmer det mig med SSRI. Att jag nu blir ångesfri fram tills den dagen jag slutar. Vill inte "bygga upp en ny identitet" som ångestfri för att sedan bli den gamla vanliga thejam igen efter nedtrappning, om du fattar vad jag menar. Det skulle ta kål på mig.
Citera
2014-04-14, 21:41
Medlem
thejams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SeMeNoMore
Ja du kan avsluta medicineringen. Men det rekommenderas inte eftersom du har fått medicinen av en anledning. Du förlorar säkert mer på att inte ta den.

Fick den helt enkelt för att jag bar om den. Min läkare är väldigt soft. Men han vet att jag har haft ångest under en lång tid. Läs mitt senaste inlägg för att få en bättre bild.
Citera
2014-04-14, 21:45
Medlem
thejams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrueC
Haha har varit i samma sits. Du äter ssri av en anledning, och den anledningen är grund nog för att du absolut inte ska googla runt. Det mesta är skitsnack, visst finns det människor som sitter och hävdar att det är djävulens brygd, men dessa är i riktigt dåligt skick och har inget annat att skylla på.

Har slutat och börjat tre gånger, visst blir man lite yrslig och så en vecka, men absolut ingen abstinens. Du kan inte bli beroende, på sin höjd tro att du är det.

Kan även nämna att första svängen gjorde mig helt frisk, ångrar att jag en gång slutade.

Aight, men är fortfarande kluven. Och du som nu varit i min sits, förstår u vad jag menade med "bygga upp en ny identitet"? Har inget bättre sätt att förklara det på.

Men som sagt är det som oroar mig att ångesten och depressionen skulle återkomma efter avslutad behandling. För då skulle jag ju vara beroende av medicinen för att må bra. Det är nämligen det sista jag vill bli.
Citera
2014-04-14, 21:57
Medlem
Kasperskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thejam
Då jag levt med ångest väldigt länge och det nästan blivit en del av min personlighet så skrämmer det mig med SSRI. Att jag nu blir ångesfri fram tills den dagen jag slutar. Vill inte "bygga upp en ny identitet" som ångestfri för att sedan bli den gamla vanliga thejam igen efter nedtrappning, om du fattar vad jag menar. Det skulle ta kål på mig.

Kanske du får en ny "identitet".
Men du kan aldrig förutse nu om det skulle bli bättre eller sämre. Jag tror det är bäst för dig att fortsätta behandlingen och kolla hur det går. Om du blir av med din ångest med hjälp av medicinen är ju det bra, men självklart så förstår jag ju att man inte vill använda medicin som ett alldeles för stort "hjälpmedel" under en lång period.
Citera
2014-04-14, 22:11
Medlem
TrueCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thejam
Aight, men är fortfarande kluven. Och du som nu varit i min sits, förstår u vad jag menade med "bygga upp en ny identitet"? Har inget bättre sätt att förklara det på.

Men som sagt är det som oroar mig att ångesten och depressionen skulle återkomma efter avslutad behandling. För då skulle jag ju vara beroende av medicinen för att må bra. Det är nämligen det sista jag vill bli.

Grejen är att mår du bra av det finns ingen anledning att sluta! Ssri är inget knark, du får tillskott av ett ämne i hjärnan, inga konstigheter. Fungerar det inte slutar du, inga problem, jag lovar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in