2014-04-14, 11:54
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZegDeg
Nja, den skiljaktiga meningen skall tillhandahållas i samband med domen och det absolut vanligaste förfaringssättet är att den bifogas som en bilaga till domen. Det går inte att i själva domen skriva sig skiljaktig, domen redovisar endast majoritetens uppfattning, domslutet och skälen därtill.

Not. Självfallet har hovrätten beslutat om utgången för länge sedan, enhälligt eller i majoritet, och skulle det bli något annan än en fällande dom för dråp/mord så skulle KJ redan nu suttit i hammocken och druckit läskeblask.

I stand corrected. Viktigt påpekande "Domstolen" i domar där skiljaktiga finns ska alltid utläsas som majoriteten av ledamöterna - den skiljaktiga står helt enkelt inte bakom domen. Detta kan man också se i ex.vis HD-referat. Om rätten bestått av domarna Andersson, Pettersson, Lundström, Kling och Klang och de senare varit skiljaktiga så kommer det att stå "Högsta domstolen (justitieråden Andersson, Petterson och Lundström)"
Citera
2014-04-14, 11:56
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZegDeg
Nja, den skiljaktiga meningen skall tillhandahållas i samband med domen och det absolut vanligaste förfaringssättet är att den bifogas som en bilaga till domen. Det går inte att i själva domen skriva sig skiljaktig, domen redovisar endast majoritetens uppfattning, domslutet och skälen därtill.

Not. Självfallet har hovrätten beslutat om utgången för länge sedan, enhälligt eller i majoritet, och skulle det bli något annan än en fällande dom för dråp/mord så skulle KJ redan nu suttit i hammocken och druckit läskeblask.

Enligt det rättsmedicinska utlåtandet var Vatchareeyas död ett utdraget förlopp. Finns ingen möjlighet att rubricera detta som dråp. KJ blir dömd för mord även i hovrätten, och får sitta i hammocken och dricka läskeblask i arton år eller på livstid.
Citera
2014-04-14, 12:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jag är helt övertygad nu - en säng har försvunnit och den har försvunnit på ett annat sätt än vad pappan påstår. Det finns ingen som helst annan rimlig förklaring.

Därmed ljuger inte bara Kristoffer i frågan - även pappa Jonny ljuger. Frågan är bara vilken roll sängen har spelat i hela historian. ATT den har spelat någon form av roll, DET är jag säker på.

Hur man kan dra rimliga slutsatser, att Pappa Jonny måste ljuga, angående en säng som nästan var och en person i FUPen har olika skildringar om. Ingen av sängvittnena kan heller direkt ge en omedelbar redogörelse angående tid eller datum när man varit in i KJ:s sovrum.

Patrik: en fyrkantig säng med madrasser i.
Robin Å: en säng
Robin K: två sängar
Alexander: en säng höj- och sänkbar.
Andreas: dubbelsäng 2 gånger 90 utan gavlar med ben
Bosse: en enkel säng+en extra madrass med tjockare sängbotten
Ida:två enkelsängar
Rasmus: fjärrdriven enkelsäng
Daniel:två sängar varav en var från mormor som KJ skurit sönder för att sy en väska till
sina softair gun.
Jonny:fixade en ny säng från farfar p g a att hunden kissat/bajsat ner hela lägenheten.
Sofie: dubbelsäng
Mika: en större säng, kan ha varit en dubbelsäng
Oscar: e stor säng eller två ihopslagna sängar.

Åklagarna kunde inte spinna vidare desto mera på "sängspåret" och jag förstår dom. Det är helt omöjligt att hitta ett hållbart indicium angående sängen i denna FUP.
Man kan försöka med att säga att två sängar blev till en säng för att den ena försvunna sängen på ett eller annat sätt har med mordet att göra men åklagarna avstod, det gjorde dom klokt i.
"Sängspåret" för dig verkar ha blivit personligt, ifall jag minns rätt kontaktade du väl åklagarna
och lanserade dina tankar angående detta, resultatet blev väl endast en tidningsartikel,
och helt ärligt kan man inte förvänta sig mera heller ifall man ser nyktert på saken.
Jag tror inte du ser nyktert på detta och jag tror också att du själv vet om att du inte kan
vara direkt objektiv vad gäller "sängspåret", vad man kan dra för slutsatser av detta är att
objektivitetsprincipen inte kan vara det enklaste för åklagarna.

Nu avslutar jag mitt inlägg med ett klokt inlägg i tråden som passar in både lite här och där:

Citat:
Att man är övertygad om att något är rätt eller fel säger inte i sig själv någonting om ifall det är rätt eller fel. Man kan ha svalt det som presenterats från "officiellt" håll utan att göra någon källkritisk analys. Man kan ha svalt det som presenterats från "alternativt" håll utan att göra någon källkritisk analys. Man kan ha försökt analysera faktamaterialet, men misslyckats att dra korrekta slutsatser av det. Man kan vara påverkad av känslomässig bias som förvrider ens omdöme hit eller dit.
Citera
2014-04-14, 12:25
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Hur man kan dra rimliga slutsatser, att Pappa Jonny måste ljuga, angående en säng som nästan var och en person i FUPen har olika skildringar om. Ingen av sängvittnena kan heller direkt ge en omedelbar redogörelse angående tid eller datum när man varit in i KJ:s sovrum.

Daniel:två sängar varav en var från mormor som KJ skurit sönder för att sy en väska till
sina softair gun.
Jonny:fixade en ny säng från farfar p g a att hunden kissat/bajsat ner hela lägenheten.

Åklagarna kunde inte spinna vidare desto mera på "sängspåret" och jag förstår dom. Det är helt omöjligt att hitta ett hållbart indicium angående sängen i denna FUP.
Man kan försöka med att säga att två sängar blev till en säng för att den ena försvunna sängen på ett eller annat sätt har med mordet att göra men åklagarna avstod, det gjorde dom klokt i.
"Sängspåret" för dig verkar ha blivit personligt, ifall jag minns rätt kontaktade du väl åklagarna
och lanserade dina tankar angående detta, resultatet blev väl endast en tidningsartikel,
och helt ärligt kan man inte förvänta sig mera heller ifall man ser nyktert på saken.
Jag tror inte du ser nyktert på detta och jag tror också att du själv vet om att du inte kan
vara direkt objektiv vad gäller "sängspåret", vad man kan dra för slutsatser av detta är att

Nu avslutar jag mitt inlägg med ett klokt inlägg i tråden som passar in både lite här och där:

Skriver gärna under på detta. Flera användare kan misstänkas knappa iväg inlägg på allt annat än nykter kaluv, och det gäller inte bara MrFold ..
Citera
2014-04-14, 13:06
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN

sina softair gun.

Men kompis nu har du läst föregående inlägg dåligt. Det som gjort att jag bestämt mig för en säker uppfattning är vittnet (s. 1283) som med hjälp av sparade SMS kunde precisera sitt enda besök hos KJ i tid och rum till någon gång efter 14 mars, troligen omkr den 20:e.

Citat:
han hade skinnsoffor och ett fyrkantigt soffbord och ett stort verktygsbord, sån som finns på träslöjden. En större säng, kan varit en dubbelsäng. Det var basic-möblerat." (s. 1283, min fetning

Detta vittnesmål är tungan på vågen för mig. När vi redan har en absolut majoritet av de tillfrågade som säger större säng eller dubbelsäng så säger allt sunt förnuft att det är orimligt att tro att vittnet misstagit den smala säng som stod i KJ:s lägenhet vid husrannsakan för "större, kan ha varit en dubbelsäng". Därmed kan omöjligt berättelsen om att endast en smal säng fanns kvar i lägenheten efter städningen i februari stämma. Du glömmer också bort vittnet William som ritade en i stort sett korrekt teckning av hur det sett ut i KJ:s lägenhet i april (avvikelser kan i princip förklaras med ommöblering). Med en dubbelsäng.

Självklart finns det en personlig dimension för mig i detta och jag inser att det här inte nu kan användas för att bevisa något som har bäring i bevisvärderingen. Men det bevisar att varken Kristoffer eller pappa talar sanning. Åtminstone inte helt. Jag utesluter inte att pappan kan ljuga (eller utelämna vissa fakta) för att han övertygat sig själv om att de inte har med mordet att göra, men ser illa ut om de kommer fram. Men jag anser nu att ingenting av det han sagt i förhör går att lita säkert på.

Det är f.ö. synd att jag inte sparade en text från ett nytt förhör med Kristoffer i HR där detta kom upp igen. Han svarade nämligen där plötsligt inte att någon säng inte burits ut, utan att han inte mindes när eller vem det var som hjälpt honom att bära. Turligt nog för honom verkar ingen ha uppmärksammat denna plötsliga ändring av hans historia.
Citera
2014-04-14, 13:10
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Skriver gärna under på detta. Flera användare kan misstänkas knappa iväg inlägg på allt annat än nykter kaluv, och det gäller inte bara MrFold ..

Att du inte har koll på fakta visste vi redan, du orkar ju aldrig kolla upp något i FUP.

Som sagt: En säker tidsprecisering till mars och en tidsprecisering (ritning) som avser april.
Citera
2014-04-14, 13:20
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Att du inte har koll på fakta visste vi redan, du orkar ju aldrig kolla upp något i FUP.

Som sagt: En säker tidsprecisering till mars och en tidsprecisering (ritning) som avser april.

Det är väl inte så mycket "fakta" att hålla koll på i det här ärendet, mest påståenden, antaganden och rent nonsens ..

Det här med "tidsprecisering/ritning" ställer jag mig frågande till betydelsen av - which means ?
Senast redigerad av MBoudine 2014-04-14 kl. 13:30.
Citera
2014-04-14, 13:21
Bannlyst
Citat:
Enligt det rättsmedicinska utlåtandet var Vatchareeyas död ett utdraget förlopp. Finns ingen möjlighet att rubricera detta som dråp. KJ blir dömd för mord även i hovrätten, och får sitta i hammocken och dricka läskeblask i arton år eller på livstid.

Ja det var det, på grund av ren klantighet och okunskap i dödandet som sådant. (möjligen panik och orationellt när säkringen gick) Inte som du i din fantasi tror, ett avsiktligt utdraget lidande. Då hade det valts mer säkra och avancerade metoder och såna fanns det tidigare erfarenhet av i det här fallet.

Man ska nog vara hjärtkirurg om man med säkerhet kan utdela tiotalet stick i bröstkorgen utan att riskera en akutblödning med i det närmaste ögonblicklig död som följd. Men de kunskaperna menar du att KJ och de högutbildade "intressegemensamma" vännerna hade.
Citera
2014-04-14, 13:29
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majk69
Ja det var det, på grund av ren klantighet och okunskap i dödandet som sådant. (möjligen panik och orationellt när säkringen gick) Inte som du i din fantasi tror, ett avsiktligt utdraget lidande. Då hade det valts mer säkra och avancerade metoder och såna fanns det tidigare erfarenhet av i det här fallet.

Man ska nog vara hjärtkirurg om man med säkerhet kan utdela tiotalet stick i bröstkorgen utan att riskera en akutblödning med i det närmaste ögonblicklig död som följd. Men de kunskaperna menar du att KJ och de högutbildade "intressegemensamma" vännerna hade.

Twisting the truth away ..? Du har inte en stavelse rätt i det här ..

Edit: Tror Kristoffer och hans "intressegemensamma" skaffat sig basala kunskaper inom området anatomi. Inte bara inom hundanatomi ..
Citera
2014-04-14, 13:38
Medlem
Imthisnices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majk69

majk69 jag undrar en sak...

För det är faktiskt ganska intressant hur människor i denna tråd talar om fantasi ständigt.

Tar detta som ett ex: här hoppar man på Mboudine pga. Sin fantasi men majk69:s fantasi angående KJ:s far finns ingen skam för? Var är beviset att han var inblandad i mordet?
Eller är det bara vissa som får fantisera?

Mvh
Citera
2014-04-14, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Vi ska inte döma MB så hårt. När han slår sin kvinna så använder han bara knytnävarna på hennes armar. I ansiktet slår han med öppen hand. Det värmer att läsa om sådan omtanke.

I vilken riktning promenerade VB(antar att det var hon) den 4 maj på Lejonvägen kl 21.30?
Citera
2014-04-14, 13:42
Medlem
Brain-Levels avatar
Citat:
Edit: Tror Kristoffer och hans "intressegemensamma" skaffat sig basala kunskaper inom området anatomi. Inte bara inom hundanatomi ..

Finns inget stöd för något liknande i utredningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in