Citat:
Ursprungligen postat av
fridaynightout
Glöm inte att även i dessa städer i östra Ukraina så var anslutningen till Majdan-protesterna större än de nuvarande pro-ryska protesterna. Det säger ju en hel del.
Det tror jag säkert, men jag undrar ändå vad den tysta majoriteten av folket tycker, som inte varit ute för någondera sida alls än så länge.
Citat:
Ursprungligen postat av
fridaynightout
Både myndigheterna och motståndarna är nog lite rädda att ingripa. Vad gäller myndigheterna kan det även finnas illojalitet i form av korrupta kopplingar till den f.d. regimen (åtminstone i Donetsk regionen som ju är Janukovytj näste). Vad gäller folket så såg vi ju vad som hände i Donetsk några veckor sen när pro-ukrainska gjorde en demonstration, med resultatet att två ukrainare mördades av de pro-ryska demonstranterna. Det är helt enkelt farligt att vara ukrainare där just nu.
Jag tvivlar personligen på att det handlar om korruption när J. själv har flytt till Ryssland, hans personliga inflytande måste ju vara väldigt begränsat i dagens läge.
Jag har som sagt fortfarande väldigt svårt att tro på att den majoritet som röstade fram Janukovitj så sent som 2012 bara har lösts upp, flyttat till Ryssland eller blivit västvänliga på några veckor. När något verkar för bra för att vara sant, brukar det inte heller vara sant.
Det jag menar rent konkret är att jag tror att många lokala myndigheter i landet inte längre ser centralmyndigheten i Kiev som någon auktoritet, och att denna brist på respekt också finns hos en stor del av befolkningen, även om de inte är ute och röjer på gatorna.