2014-04-14, 09:54
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flipflap
Sossar har aldrig tillhört och kommer aldrig att tillhöra den svenska eliten.
Å fan, så de styrde inte Sverige i drygt 40 år då menar du och byggde mycket av det som är det moderna Sverige av idag?
Vilka är den politiska eliten undrar vän av ordning? Per Ahlmark eller Ola Ullsten?
Eller är det den degenererade adeln möjligen?
Senast redigerad av Svithjod 2014-04-14 kl. 10:06.
2014-04-14, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Man kanske kan anta att FI's siffror är lite uppblåsta.
Men det är ganska intressant om FI ökar, för jag har svårt att se att någon väljare någonsin går mellan FI & SD så ökningen för FI sker på andra partiers bekostnad.

Detta är win-win för SD. Om FI inte kommer över 4% så har deras röster försvunnit från övriga partier. Om FI kommer in i riksdagen & en rödgrön regering blir beroende av deras röster så blir det kommande parlamentariska kaoset sju resor jävligare, vilket också gagnar SD.

YouGov säger ju dock att FI inte var något alternativ och att hans tal om 2 % endast är en spekulation. Dock säger YouGov att FI skall finnas med i nästa undersökning, jag tror inte det kommer att visa 2 % då.
2014-04-14, 10:01
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lottaberg
YouGov säger ju dock att FI inte var något alternativ och att hans tal om 2 % endast är en spekulation. Dock säger YouGov att FI skall finnas med i nästa undersökning, jag tror inte det kommer att visa 2 % då.
Gylling säger att han "uppskattar" FI till "närmare 2%", så du har ju rätt i att det inte direkt är några säkra siffror.
2014-04-14, 10:04
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lottaberg
Precis vad jag misstänkte, hela den här cirkusen visar bara vad PKisterna vill hur det ska se ut, man vill att SD slutar växa, man vill att V och Mp ska få ökat stöd, man vill att partier likt Fi skall börja röra på sig igen för det bekräftar deras världsbild och hur de tror att folk egentligen tycker, dvs. precis som de själva gör.

SD är det enda partiet som driver en restriktiv invadringspolitik och har med den som grund en betydligt större väljarbas att nå än vad man hittills har gjort, vidare så ger utvecklingen i Ukraina SD rätt gällande försvaret.
SD´s EU kritiska linje har även den ett rätt brett stöd bland väljarna, även hårdare tag inom kriminalpolitiken.
SD har en betydligt större potential än vad opinionsundersökningarna visar och så länge sjuklövern jagar stöd fårn islamister och batikhäxor och truliga tonårsbrudar så vaknar allt fler vuxna medelålders medelklasssvenskar upp i tvsoffan och känner att det är dags att förändra saker och ting.
2014-04-14, 10:09
Medlem
shogun-rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Nä, rekordet är 12,9. De har varit en bra bit över 12% fyra gånger i YG.

Det är ju bra att Fi rycker fram och äter V- och MP-röster, men V och MP går som tåget ändå. Om Fi dessutom har 2% innebär det att vänstern som helhet är ännu mer gigantisk än vad den vanliga blockjämförelsen visar. Det säger något om hur trasigt och uppfuckat Sverige är. I Norge vann högern stort och i Danmark krossleder den i opinionen. Sverige framstår allt mer som ett efterblivet DDR i en värld som gått vidare. Det komiska är att vänstern i Sverige tror att den är cutting edge och att det är omvärlden som är efterbliven.

Brukar tycka att du skriver bra saker men det är är helt lost.

Norge har haft vänsterregering länge, därav bytet. Sverige har haft en högerregering där det enda dom gjort är att sänka skatterna. Norges högerregering tycker för övrigt att Sveriges höger är allt för höger. Även i Danmark så är Sverige betydligt mer höger än Danmark högeralternativ. Det är tom så att Danmarks höger, egentligen är mer mitten, eller snarare socialliberal. Sveriges höger i Danmark är utraderad, utplånad osv.

Felet med Sverige är att både höger och vänster suger. Det är inte bra.
2014-04-14, 10:24
Medlem
Svithjods avatar
Som sagt, mer vatten på min kvarn!

Men i takt med att nazistklotter har blivit vanligare har också en motrörelse börjat växa fram.

- Det som har vaknat till liv är det svenska civilsamhället, Folkrörelsesverige. Jag märker det inte minst när jag reser runt i landet, säger Henrik Arnstad, författare till boken Älskade fascism: De svartbruna rörelsernas ideologi och historia.

De senaste månaderna har 10 000-tals människor slutit upp till antirasistiska manifestationer runtom i landet. Brandmän, sjuksköterskor och gymnasieelever har protesterat.

Den nya vågen är så kraftfull att den tyder på att antirasismen återigen håller på att bli den starkast mobiliserande kraften i civilsamhället, menar Jan Jämte, statsvetare och rörelseforskare vid Umeå universitet.

- Den antirasistiska aktiviteten har ofta varit reaktiv. När man upplever att de värden man står för hotas reagerar man med motmobiliseringar, säger han.

Han har forskat på hur antirasismen sett ut historiskt i Sverige. Forskningen tar vid i den antinazistiska och antifascistiska rörelsens framväxt på 1930-talet och slutar i mitten av 2000-talet då han menar att antirasismen splittrades i en rad fraktioner och försvagades.

- Men de många mobiliseringar som har skett i Sverige de senaste månaderna, från massdemonstrationer till det mer vardagsnära motståndet som vi ser kontinuerliga uttryck för nu, stärker bilden av att den antirasistiska miljön växer sig starkare igen, säger han.

De senaste 20 åren har svenskarna enligt statistiken blivit allt mer accepterande mot invandring.

Och så fortsätter artikeln som är publicerad i " högertidningen" SvD.

Den ena avgrundsvänsterfiguren efter den andra får fritt fabulera och önsketänka och det tolkas bokstavligt och som dagens sanning av "högertidningen" SvD.

Jag skulle vilja vara en fluga på väggen hos de här individerna när SD´s valresultat i först EU valet och sedan riksdagsvalet presenteras.
Svimmar de? Storgråter! halsar hela rödvinsflaskan och slänger den i väggen?
Senast redigerad av Svithjod 2014-04-14 kl. 10:28.
2014-04-14, 10:44
Medlem
shogun-rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod

Men i takt med att nazistklotter har blivit vanligare har också en motrörelse börjat växa fram.

- Det som har vaknat till liv är det svenska civilsamhället, Folkrörelsesverige. Jag märker det inte minst när jag reser runt i landet, säger Henrik Arnstad, författare till boken Älskade fascism: De svartbruna rörelsernas ideologi och historia.

De senaste månaderna har 10 000-tals människor slutit upp till antirasistiska manifestationer runtom i landet. Brandmän, sjuksköterskor och gymnasieelever har protesterat.

Den nya vågen är så kraftfull att den tyder på att antirasismen återigen håller på att bli den starkast mobiliserande kraften i civilsamhället, menar Jan Jämte, statsvetare och rörelseforskare vid Umeå universitet.

- Den antirasistiska aktiviteten har ofta varit reaktiv. När man upplever att de värden man står för hotas reagerar man med motmobiliseringar, säger han.

Han har forskat på hur antirasismen sett ut historiskt i Sverige. Forskningen tar vid i den antinazistiska och antifascistiska rörelsens framväxt på 1930-talet och slutar i mitten av 2000-talet då han menar att antirasismen splittrades i en rad fraktioner och försvagades.

- Men de många mobiliseringar som har skett i Sverige de senaste månaderna, från massdemonstrationer till det mer vardagsnära motståndet som vi ser kontinuerliga uttryck för nu, stärker bilden av att den antirasistiska miljön växer sig starkare igen, säger han.

De senaste 20 åren har svenskarna enligt statistiken blivit allt mer accepterande mot invandring.

Och så fortsätter artikeln som är publicerad i " högertidningen" SvD.

Den ena avgrundsvänsterfiguren efter den andra får fritt fabulera och önsketänka och det tolkas bokstavligt och som dagens sanning av "högertidningen" SvD.

Jag skulle vilja vara en fluga på väggen hos de här individerna när SD´s valresultat i först EU valet och sedan riksdagsvalet presenteras.
Svimmar de? Storgråter! halsar hela rödvinsflaskan och slänger den i väggen?

Ja den där lögnaren Arnstad är för härlig. Men man kan ju undra vad han då skall säga om den rörelsen i Europa som är trötta på helt öppna gränser i Europa och mot MENA-länderna och där man försöker banka i folket att man skal agera socialkontor åt hela världen, och försöker bortförklara alla dom problem som massinvandringen för med sig osv.

Front National 24% enligt senaste mätningen och Dansk Folkeparti 27% om jag minns rätt. OU gällande EU-väl gäller detta.
2014-04-14, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shogun-r
Ja den där lögnaren Arnstad är för härlig. Men man kan ju undra vad han då skall säga om den rörelsen i Europa som är trötta på helt öppna gränser i Europa och mot MENA-länderna och där man försöker banka i folket att man skal agera socialkontor åt hela världen, och försöker bortförklara alla dom problem som massinvandringen för med sig osv.

Front National 24% enligt senaste mätningen och Dansk Folkeparti 27% om jag minns rätt. OU gällande EU-väl gäller detta.

Låt honom hållas. I maj och i september kommer det att bli annat ljud i skällan. Låt mediekonformisterna fantisera och drömma om folkets PK-aktivism. Om drygt en månad får de sitt första uppvaknande. Senare under sommaren kommer drömmarna om folkets aktivism att fortsätta men i september kommer en ny uppvaknad.
Hur många arbetsplatser har inte Åkesson besökt under sin turné? Det kan inte vara särskilt många där han har fått motstånd när man sätter det i relation till hur många han har besökt. Sedan vet vi, med hänvisning till bland annat SOM-institutet, att Sverige hade minskat invandringen för längesen om folket hade fått avgöra den frågan.
2014-04-14, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shogun-r
Brukar tycka att du skriver bra saker men det är är helt lost.

Norge har haft vänsterregering länge, därav bytet. Sverige har haft en högerregering där det enda dom gjort är att sänka skatterna. Norges högerregering tycker för övrigt att Sveriges höger är allt för höger. Även i Danmark så är Sverige betydligt mer höger än Danmark högeralternativ. Det är tom så att Danmarks höger, egentligen är mer mitten, eller snarare socialliberal. Sveriges höger i Danmark är utraderad, utplånad osv.

Felet med Sverige är att både höger och vänster suger. Det är inte bra.
Du måste hålla isär den ekonomiska politiken och allt det andra. Det är visserligen så att norsk och dansk höger är mer vänster än svensk höger när det gäller den ekonomiska politiken (och då ligger skillnaden främst i våra nyliberala reformer inom välfärd och skola), men när det gäller det sociala, kultur, normer, värderingar och mediaklimat är Sverige långt ute i rymden och irrar. Annars skulle vi inte ha underliga mediabråk mellan länderna där danskar skriver böcker och gör nyhetsreportage om hur knäppt Sverige är ifråga om invandringskonsensus, och Norge skulle inte skratta ihjäl sig åt svenska idioter som Arnstad, Aagård och Fadakar. Norge och Danmark plågas heller inte av samma extremfeninism eller att vänsteraktivister jobbar organiserat med blockader och demonstrationer mot DF och FrP. Inget av länderna har "människors lika värde" som statsreligion eller byfånar som rensar ut Tintinböcker från bibliotek. Allt detta har stark vänsterprägel, även om delar av svenska högern (ffa ungdomsförbunden) har hakat på kulturmarxismen.
2014-04-14, 11:38
Medlem
White Christmass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Man kanske kan anta att FI's siffror är lite uppblåsta.
Men det är ganska intressant om FI ökar, för jag har svårt att se att någon väljare någonsin går mellan FI & SD så ökningen för FI sker på andra partiers bekostnad.

Detta är ett bra exempel på att framgång föder framgång, eller sken av framgång ger mer motivation bland valarbetarna i valrörelsen. Det motsatta vill man göra med SD, tona er SDs framgångar och slå på trumman när man faller tillbaka lite. Inte motivera mer än nödvändigt att den svenska folkrörelsens mål till riktig vågmästare är nära, dvs att det spelar ingen roll vilka Mp samarbetar med.

Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod

[i][b]Men i takt med att nazistklotter har blivit vanligare har också en motrörelse börjat växa fram.

Det är just därför jag tjatar om folkrörelse, det är fortfarande delvis en kamp om vilka grupper som ska äga ordet; folkrörelse. Så se till att använda det, arbeta in det när man talar om sverigevänner och den sverigevänliga rörelsen i Sverige som innefattar så mycket mer än bara Sverigedemokraterna. Man kommer göra vad man kan för att försöka stjäla detta kraftfulla ord från vänsterhåll.
2014-04-14, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dandino
Låt honom hållas. I maj och i september kommer det att bli annat ljud i skällan. Låt mediekonformisterna fantisera och drömma om folkets PK-aktivism. Om drygt en månad får de sitt första uppvaknande. Senare under sommaren kommer drömmarna om folkets aktivism att fortsätta men i september kommer en ny uppvaknad.
Hur många arbetsplatser har inte Åkesson besökt under sin turné? Det kan inte vara särskilt många där han har fått motstånd när man sätter det i relation till hur många han har besökt. Sedan vet vi, med hänvisning till bland annat SOM-institutet, att Sverige hade minskat invandringen för längesen om folket hade fått avgöra den frågan.

Det är viktigt som f-n att SD gör ett bra EU val.Det blir ett suveränt avstamp emot riksdagsvalet och ett jävla kacklande i partisk massmedia.
Jag HOPPAS bara att alla SD sympatisörer inser hur viktigt det faktiskt är att gå och lägga sin röst 25 Maj.
Denna gång gör det skillnad.
2014-04-14, 12:54
Medlem
Storalfs avatar
Fina siffror för sd i yougov men jag måste erkänna att f!s framväxt skrämmer mig. Jag tvivlar inte en sekund på att de skulle ingå i en rödgrön regering om de fick 4%, sossarna skulle hyllas något enormt i medierna om bjöd med de goda feministerna att bestämma över oss hens.
Nu är det väl knappast sannolikt att de får 4% men man vet aldrig, medvind i opinionen kan locka över naiva idioter från övriga vänsterpartier.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in