Citat:
Vid en HTM så gör man omfattande renovering av ubåten, och ersätter en del system med helt nya. Vid en GÖ som normalt genomförs vart 6:e år så inspekterar man och kontrollerar fartygets delsystem, hittar man något trasigt så byter man ut detta.
Tekniken i Gotlandsklassen är från första halvan av 1990-talet, stridsledningssystemet är därför modernare på Södermanland. Södermanland har även en modernare version av Stirlingmotorn ( Mk III istället för Mk II), man har även fler torpedtuber på Södermanlandsklassen.
Det jag skrev var att om HTM ej genomförs på Gotlandsklassen så passerar de snart sin livslängd på 20-25 år.
Och personligen anser jag att man ska skippa HTM på Gotlandsklassen och lägga pengarna på fler nybyggda ubåtar ( mer pengar behövs dock då man knappast kan bygga en modern AIP-ubåt för mindre än drygt 3 Miljarder Sek stycket).
Tekniken i Gotlandsklassen är från första halvan av 1990-talet, stridsledningssystemet är därför modernare på Södermanland. Södermanland har även en modernare version av Stirlingmotorn ( Mk III istället för Mk II), man har även fler torpedtuber på Södermanlandsklassen.
Det jag skrev var att om HTM ej genomförs på Gotlandsklassen så passerar de snart sin livslängd på 20-25 år.
Och personligen anser jag att man ska skippa HTM på Gotlandsklassen och lägga pengarna på fler nybyggda ubåtar ( mer pengar behövs dock då man knappast kan bygga en modern AIP-ubåt för mindre än drygt 3 Miljarder Sek stycket).
Ja, jag förstår det. Men mer specifikt, vilka system skulle vara modernare på Södermanland idag?
Angående att tekniken skulle vara modernare på Södermanland än på Gotland är helt befängt. Det som gjordes vid Södermanlands HTM var Stirlingmodifikation och klimatanpassning. Ledningssytemsmodifikationen kom långt senare.
Dessutom har Gotland modernare ledningssystem i form av SESUB 960B.
Vad skiljer MKII från MKIII? Vet du det, eller förutsätter du bara att den ena är avsevärt bättre än den andra?
Vad har torpedtuber med detta att göra? Dåvarande Västergötlandsklassen ritades under sent 70-tal/tidigt 80-tal. Då torpederna hade en helt annan precision och räckvid än av dagens TP62 har, vilket gjorde att man valde att ha ett större antal tuber.