Citat:
Det kan vara lämpligt att lära sig lagarna i landet man befinner sig. Bara för att man tycker saker och ting borde vara på ett visst sätt så är det inte det, om vi tittar på det aktuella fallet kan vi iochförsig hitta en del brottsliga punkter men inte på det sätt upphovsmännen som lagt ut bilden tänkt sig.
Man får inte förtala folk i Sverige, det innebär inte bara att du inte får springa omkring och ljuga om vad folk gjort det och sprida det till en bred massa utan du får heller inte sprida ut saker folk har gjort. Har du en kompis som gjort sig skyldig till våldtäkt får du inte lägga upp en bild med denna och namn på din Facebook och upplysa alla dina vänner om att han är dömd till våldtäkt.
Det är olagligt oavsett om han gjort det eller inte.
Du får heller inte hota folk med våld.
Du får iofs inte hetsa mot minoritetsgrupper heller, det är möjligt att väktaren har gjort det. Då borde en anmälan göras till polisen. I efterhand kan man lägga ut en anonymiserad rapport om händelsen, man skulle t ex kunna lägga upp en bild på polisrapporten.
Vad upphovsmännen i det här fallet gjort är att utsätta den här mannen inte bara för ryktesspridning utan också satt honom i en situation där han riskerar att bli fysiskt attackerad.
Jag önskar någon kunde göra en anmälan, jag såg att det på en av länkarna från facebook kommit fram uppgifter vem ha kunde vara.
( ikonen var det närmaste jag kan komma ) har svårt att orientera sig och då kan dom inte hur som helst bara kliva åt sidan. Dom ser ju knappt vad som kommer emot dem. Det måste ju en väktare ta hänsyn till