2014-04-13, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Husvagn2
Välkommen tillbaka till tråden. En sak jag har funderat över: hur var det egentligen i början när du fick information av KJ? Vart var ni då i terrängen (ungefär) när i tid (datum, tidpunkt) och vad sa han? Sedan det där med olika namn - först tompy, sedan KJ. Hur ser du på vad som har hänt idag, jämfört med vad du trodde i början, för snart ett år sedan? Berätta gärna, mer än nyfiken.

Hej

Vi befann oss i längs luleå älv nedströms bodsvedjan vid detta tillfälle när han började prata med mig hade en lite paus då vi inväntade polisen som skulle komma och kolla på en upphittad huvtröja "svart" så innan dom kommit och tagit hand om den samt släppt sina hundar hant vi prata en del
Då jag lämnade boden för massor av år sedan och inte är samma ålder som den MT GM så hade jag ingen vetskap om vad han heter utan fick lita på det namn han sa åt mig vilket var detsamma som han hade skrivit in i listorna när han sökte därav vart det felaktiga uppgifter beträffande tompy rätt namn fick jag när jag pratade med en av de andra som var med och sökte som kände till personen i fråga och visste korrekt namn

Som sagt han är en riktigt udda typ tvekar inte att det är rätt gäningsman dom gripit
Citera
2014-04-13, 18:18
Medlem
yoloitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag har framfört misstankar om att polisen hade två som kunde misstänkas, och hade span på en i taget tills kroppsdelarna hittades. Då bestämde den sig för knäppskallen, grep honom och undersökte hans fordon. När blodet hittades var saken biff, alla resurser satsades för att hitta ytterligare bevis mot honom, men det enda som hittades var en tejprulle som lika gärna kunde ha tillhört VB. MB avskrevs alltså inte för att anledningen till misstankarna mot honom försvann, utan för att misstankarna stärktes mot KJ.

MB, som dagen efter gripandet förhördes, släpptes på order av åklagaren. Förhöret var alltså menat att avgöra om han också skulle anhållas, vilket visar att han fortfarande kunde misstänkas. Han var alltså bara en misstankegrad från husrannsakan, och det var en bedömning från åklagaren. Detta skedde innan blodet var hittat i bagageutrymmet, så det skedde sannolikt på ren magkänsla, "så här bestialiskt brott kan bara knäppskallen ha begått".
Och de dagar span, tolkningar av den på och andra inte för allmänheten - skäl kan inte påverkat alls då? Det du inte ser finns inte, är det så.
Jisses, det är ett av de största mordutredningarna i Norrbotten och du är naiv och tror de "valde på magkänsla" mellan KJ och MB?!
Senast redigerad av yoloits 2014-04-13 kl. 18:22.
Citera
2014-04-13, 18:23
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yoloits
Och de dagar span, tolkningar av den påch andra inte allmänna skäl kan inte påverkat alls då? Det du inte ser finns inte, är det så.
Jisses, det är ett av de största mordutredningarna i Norrbotten och du är naiv och tror de "valde på magkänsla" mellan KJ och MB?!
Ja, innan blodfyndet gjordes, valdes KJ på den magkänslan. KJ greps 23, MB förhördes 24 och blodet hittades 27. Vad tror du det var som fick polisen att spana på MB fram till ca 20:e?
Citera
2014-04-13, 18:28
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
För den som är intresserad av "sängspåret" finns en intressant vittnesuppgift från den några år äldre vännen med finskklingande namn. Han uppger att han bara varit i lägenheten en gång och kan med hjälp av sparade sms med säkerhet säga att besöket var efter den 14 mars, troligen omkring den 20 mars. Så här beskrivs lägenheten:

"han hade skinnsoffor och ett fyrkantigt soffbord och ett stort verktygsbord, sån som finns på träslöjden. En större säng, kan varit en dubbelsäng. Det var basic-möblerat." (s. 1283, min fetning)

Detta är intressant eftersom en av KJ:s två sängar ska ha forslats bort den 16 februari i samband med en storstädning i lägenheten. Se referat ur förhör med pappan i tingsrätten: (FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten) Styrkan i det här vittnesmålet är att personen sannolikt bara varit i lägenheten vid ett tillfälle, att han till skillnad mot många andra omkring KJ inte har problem med minnet, samt att han ger ett exakt datum.

Han kan förstås ha tagit fel och det är öppet för tolkningar vad han menade med "större säng". Men det är en intressant uppgift tycker jag.

Vi kan alla se bilden av Kristoffers säng i FUP. Det är inget man ska kunna ta fel på som "en dubbelsäng, kan ha varit en större säng". Och även om man alltid måste utgå från att enstaka personer kan minnas totalt fel så passar det här för bra ihop med övriga vittnesmål, inklusive kompisen WL:s teckning av lägenheten och dess möblemang från april.

Jag är helt övertygad nu - en säng har försvunnit och den har försvunnit på ett annat sätt än vad pappan påstår. Det finns ingen som helst annan rimlig förklaring.

Därmed ljuger inte bara Kristoffer i frågan - även pappa Jonny ljuger. Frågan är bara vilken roll sängen har spelat i hela historian. ATT den har spelat någon form av roll, DET är jag säker på.
Citera
2014-04-13, 18:38
Medlem
yoloitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majk69
Ja visst, verkligen besynnerligt. Vad ska man dra för slutsats av det? Stjärnadvokat? Nja knappast.
Stjärnadvokat nog för att avgöra om det är relevant i målet att ta upp MB mer än han gjorde över huvudtaget. Han hade kunnat insistera på att få rättegången i ogiltigförklarad helt och fått börjat om. Fanns tillräckliga skäl?
Citera
2014-04-13, 18:41
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Vi kan alla se bilden av Kristoffers säng i FUP. Det är inget man ska kunna ta fel på som "en dubbelsäng, kan ha varit en större säng". Och även om man alltid måste utgå från att enstaka personer kan minnas totalt fel så passar det här för bra ihop med övriga vittnesmål, inklusive kompisen WL:s teckning av lägenheten och dess möblemang från april.

Jag är helt övertygad nu - en säng har försvunnit och den har försvunnit på ett annat sätt än vad pappan påstår. Det finns ingen som helst annan rimlig förklaring.

Därmed ljuger inte bara Kristoffer i frågan - även pappa Jonny ljuger. Frågan är bara vilken roll sängen har spelat i hela historian. ATT den har spelat någon form av roll, DET är jag säker på.
Vatchareeya befann sig i den när hon mördades?

En ljugande pappa? Jävligt illa om det är på det viset.
Citera
2014-04-13, 18:44
Medlem
Quarrels avatar
Citat:

I en annan brottstråd spelar en säng en stor betydelse. En polisman återgav ur minnet i efterhand hur sängen såg ut. Det stämde inte.
Citera
2014-04-13, 18:46
Medlem
Citat:

En motordriven säng är en större säng - den är både högre pga att den har rejäl resårmadrass + ytterligare en bäddmadrass samt tyngre pga stålkonstruktion + motor.

Den är ingenting man förflyttar med lätthet direkt eller lutar mot en vägg (som boendestödjaren B hade en minnesbild av).

Min erfarenhet.
Citera
2014-04-13, 18:52
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Jag har framfört misstankar om att polisen hade två som kunde misstänkas, och hade span på en i taget tills kroppsdelarna hittades. Då bestämde den sig för knäppskallen, grep honom och undersökte hans fordon. När blodet hittades var saken biff, alla resurser satsades för att hitta ytterligare bevis mot honom, men det enda som hittades var en tejprulle som lika gärna kunde ha tillhört VB. MB avskrevs alltså inte för att anledningen till misstankarna mot honom försvann, utan för att misstankarna stärktes mot KJ.

MB, som dagen efter gripandet förhördes, släpptes på order av åklagaren. Förhöret var alltså menat att avgöra om han också skulle anhållas, vilket visar att han fortfarande kunde misstänkas. Han var alltså bara en misstankegrad från husrannsakan, och det var en bedömning från åklagaren. Detta skedde innan blodet var hittat i bagageutrymmet, så det skedde sannolikt på ren magkänsla, "så här bestialiskt brott kan bara knäppskallen ha begått".

Du låtsas som att det stod 1-1 i omständigheter mellan de båda misstänkta. Men det stod inte 1-1. Man hade en person som saknade varje form av alibi och en person som hade alibi (huruvida det kan ifrågasättas är en annan historia). Man hade en person som man genom signaleringslistorna kunde konstatera var den sista person som hade någon form av bekräftad kontakt med VB och man kunde konstatera att hennes telefon inte givit ifrån sig minsta lilla pip sen en knapp halvtimme INNAN hon enligt personen själv ska ha lämnat hans lägenhet. Och så hade man en person som det inte gick att koppla ihop på annat vis med den mördade annat än att de utväxlat ett antal SMS under tiden då den mördade befann sig i den andre misstänktes lägenhet.

Detta var trots allt inte särskilt mycket och därför var misstankegraden inte högre än skälig. Första häktningsförhandlingen tog också drygt 1,5 timme vill jag minnas - knappast en promenad i parken för åklagaren alltså. Detta faktum verkar inte kristofferianerna få in i skallen: Att häkta KJ var på gränsen, hur skulle då ett anhållande av MB kunnat vara på rätt sida. Naturligtvis hade åklagarna kunnat chansa och köra en aggressiv stil: Anhålla - göra husrannsakan och hoppas på att man hittar något innan tingsrätten med hyggligt stor sannolikhet släpper den misstänkte. Personligen är jag tacksam för att svenska åklagare inte arbetar på det viset. De ska göra den här bedömningen gentemot Berg och hans rättssäkerhet - de ska inte göra bedömningen utifrån vad som är bäst för utredningen eller Kristoffer. Det är Berg som lider en rättsförlust vid ett felaktigt anhållandebeslut och på felaktiga grunder blir utsatt för det mycket ingripande integritetsförlust som det innebär.

Naturligtvis hade MB också en slags tur i oturen här: Iom att spanet inte hade givit något som helst av intresse men samtidigt givit honom ett ganska bra alibi för utplacerandet av kroppsdelarna så hade de konkreta misstankar man kunde hysa mot honom minskat i styrka.

Jag utgår också från att omständigheterna kring hur benen och senare torson med huvud och armar återfanns påverkade åklagarnas beslut - något annat vore konstigt. Såväl fyndplatsernas belägenhet som sättet kroppen återfanns på talar som Hamilkar tydligt slagit fast för en kaotisk och störd personlighet hos förövaren - inte en ilsken men tämligen organiserad egenföretagare och karatetränare. Men det var ett marginellt häktningsbeslut - den saken torde vara helt klar. Och hade Kristoffer städat sin bil lite bättre så hade vi nog inte suttit och diskuterat här så intensivt.
Citera
2014-04-13, 18:53
Medlem
Brain-Levels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarbara
I boden finns nog bara ett dygnet runt öppet ställe. En Statoil mack.
Sen nåt snabbmatställe som har öppet till kl3 sådana dagar man kan tänka folk är ute och super. Men det är nog fristående restauranger och inte tillhörande nån kedja. Jag vill minnas att i Boden tillåts bara alkoholservering fram till kl 02.
Var längesen jag var i Boden nattetid så rätta mig om jag har fel.

Jag undrade bara vad KJ gjort ute lite då och då vid 04:00-tiden. Innan mordet dock. Finns det inte så många uteställen så dags alltså?
Citera
Medlem
yoloitss avatar
Citat:
Ja, innan blodfyndet gjordes, valdes KJ på den magkänslan. KJ greps 23, MB förhördes 24 och blodet hittades 27. Vad tror du det var som fick polisen att spana på MB fram till ca 20:e?

Ljudfil med Micael Sellini, hela vittnesmålet

Från 7.00 där det framkommer varför de lade ner spaningen mot MB, jag tycker hans vittnesmål i helhet säger en hel del om detta.
Gick polisen på Magkänsla?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bodengrabb
Glöm inte vem som var den första att ge er GM namn
Ja, T*mpy var det eller hur
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto