2014-04-13, 16:54
Medlem
Bigbadwolfzors avatar
Först och främst är det positivt att Kiev har vågat ta i med hårdhandskarna mot femtekolonnarna och FSB:are, vilket var oundvikligt för eller senare. Patrasket ska givetvis bekämpas och deporteras tillbaka till hålan de kom ifrån. Det är svårt att veta exakt vad som händer nu, men det rullar på ganska fort just nu nere i östra Ukraina.

Finns det oberoende observatörer på plats?
2014-04-13, 16:54
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Live (enligt BBC) från standoff i Zaporizhya, 2 mil väster om Donetsk :
http://www.ustream.tv/channel/tarasbilka
2014-04-13, 16:59
Medlem
Aragonis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Dzerzhinsky
Live (enligt BBC) från standoff i Zaporizhya, 2 mil väster om Donetsk :
http://www.ustream.tv/channel/tarasbilka

http://www.svtplay.se/video/1968060/live-fran-ukraina
SVT har samma livestream, fast med bättre kvalitet. Dock så har jag inte tittat länge så jag är osäker på vilken sida som är vilken.

Edit: Såg precis då jag skickade inlägget att den stora massan runt har ukrainska flaggor vajjandes. Hoppas dom skjuter avskummet som stödjer ryssen.
2014-04-13, 16:59
Medlem
Savoys avatar
Ramlade på den här gamla tråden när jag sökte på Ukraina här, där var det bara att ligga lågt och försöka ställa frågor som iaf lät någorlunda vettiga, skaplig kvalitetsskillnad jämfört med denna tråd när tras och wallabazz (ryss) debatterar det kommande presidentvalet 2010...

Kan verkligen rekommendera att läsa några av deras väldigt kunniga inlägg för att få djupare förståelse för dagens situation i landet. Tyvärr blir man dock mer pessimistisk. Landet Ukraina som vi känner det kommer nog inte att existera om ett par år.

(FB) Presidentvalet i Ukraina 2010

Smakprov: Putin-vänlige wallabazz sågar Janukovitj (se videon som länkas!)

Citat:
Ursprungligen postat av wallabazz
Visst kan det tyckas att Janukovich är den bättre av dem tre. Men problemet ligger i hans person, han är i det närmsta ett "bydlo", vet ej hur jag ska översätta exakt men ungefär; Ointelligent, ohyffsad, ouppfostrad. Han skrev en text förut på 92 ord tror jag det var i vilken han hade 12 stora grammatiska och litterära misstag. Och han kan knappt prata ukrainska. Som grädde på moset sägs det att han är en f.d dömd rånare, vilket dock är omtvistat och han naturligtvis avfärdar. Typ papprena stämmer inte och allt vad det är.
Nu är han inte värsta WT snubben, men den bilden av honom har skapats i det ukrainska samhället till hans nackdel, och många tycker det vore pinsamt med honom som president.

Här kan du se hur Janukovich bjuder Medvedev och Putin på typ godis, nötter eller något under en tillställning... Det ser så oseriöst ut och det är den bilden som många har av honom.
2014-04-13, 17:06
Medlem
Madagascars avatar
Jag har varit borta från nyhetsflödet några timmar. Scannat av bbc:s liveblog. De proryska har idag troligen tagit stadshuset i Mariupol och Kharkiv samt ytterligare myndighetsbyggnader i Sloviansk. Men de Ukrainska säkerhetsstyrkorna har inte återtagit någonting? Eventuellt har de rensat bort en vägspärr utanför Sloviansk.

Har det ännu inte dykt upp några andra ukrainska officiella källor förutom den facebookande inrikesministern?
Senast redigerad av Madagascar 2014-04-13 kl. 17:13.
2014-04-13, 17:06
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aragoni
SVT har samma livestream, fast med bättre kvalitet. Dock så har jag inte tittat länge så jag är osäker på vilken sida som är vilken.

Edit: Såg precis då jag skickade inlägget att den stora massan runt har ukrainska flaggor vajjandes. Hoppas dom skjuter avskummet som stödjer ryssen.

Är det två demonstrationer som utförs samtidigt eller vad händer egentligen?
2014-04-13, 17:07
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LifLi
Föra våldsam kamp mot civila ukrainare från sänghalmen? Herr Nasse-nazist är nog neutraliserad för en lång tid framöver!

De killarna lär ha fått däng av svenska polisen också. Senast när det var kravaller i Stockholm i maj 2013 och polisen hejdade och vände bilkolonner med extremister söderifrån.

Ukrainska polisen verkar ta sitt jobb på allvar. Ukrainska staten vill alltså inte ha "hjälp" av olika extremister utan sköter detta själva. Vill de ha hjälp från utlandet så tar de det den formella vägen, får vi förmoda.
2014-04-13, 17:09
Medlem
Aragonis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard

Samma stream vad jag kan se, men det är en delay på någon av dom. SVTs stream har bättre kvalla men verkar ha ett sjuhelvetes jävla lagg.

Edit: yupp. Delay på Ustream.
Senast redigerad av Aragoni 2014-04-13 kl. 17:12.
2014-04-13, 17:16
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard

Ja.
" 15:44:
Scuffles break out between rival demonstrators in the eastern Ukrainian city of Zaporizhya (230km west of Donetsk). Activists are steaming apparently live footage of a tense stand-off. Via BBC Monitoring."
bbc.com
2014-04-13, 17:16
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aragoni

Haha de äckliga ryssälskarna blir bombarderade av ägg och annan skit, här kan man se de egentliga styrkeförhållandena mellan dessa ryska separatister och den vanliga ukrainska befolkningen.
2014-04-13, 17:18
Medlem
LifLis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
De killarna lär ha fått däng av svenska polisen också. Senast när det var kravaller i Stockholm i maj 2013 och polisen hejdade och vände bilkolonner med extremister söderifrån.

Ukrainska polisen verkar ta sitt jobb på allvar. Ukrainska staten vill alltså inte ha "hjälp" av olika extremister utan sköter detta själva. Vill de ha hjälp från utlandet så tar de det den formella vägen, får vi förmoda.

Mjo, men krossade knän, avslitna ryggmuskler? Han lär ju aldrig bli helt återställd efter sina eskapader i Ukraina. Sedan blev dom ju gripna av lokala pro-ryska miliser (b.la ex-Berkut), inte polis som lyder Kyivregimen.
2014-04-13, 17:24
Medlem
Savoys avatar
I korthet kan man väl kommentera de senaste dagarnas dystra eskalation som att den säkerligen är dirigerad av Kreml, men att den styrningen inte innebär att man i sydöstra Ukraina annars hade respekterat den nya Kiev-regimen. Det finns för första gången sedan regimstörtandet i Kiev uppenbara tecken på att det är myteri på gång. Och tyvärr tror jag inte detta ska beskrivas som jobb gjorda av "sabotörer". Det känns troligare att Kiev inte har någon auktoritet, annars hade t.ex. inte en polischef i en miljonstad avgått bara sådär, eller poliser i en annan förhållit sig passiva när proryssar spöar upp nationalister.

Vidare är det också uppenbart att väst helt enkelt inte har råd att hjälpa Ukraina, man har på något sätt vunnit mer än man klarar av att hantera när man nu "fått" Ukraina in i sin sfär. Man märker det exempelvis på att Obama uppmanar europeiska länder att bidra mer till landet, eller på att Bildt säger att Ukraina misskött sin ekonomi katastrofalt och måste vidta kraftfulla åtgärder. Även utan Rysslands aggressioner skulle det alltså finnas all anledning till oro.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in