2014-04-13, 11:35
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VEMDÅJAG
Kan ju också vara så att den stora mobiliseringen har påverkat folk, så att fler falskt anger ett annat parti eller säger att de ska rösta blankt. Verkligheten säger då att SD ligger över tio procent egentligen

Tror inte att det är så stor risk ändå,folk blir snarare förbannade över dreven och vräker ur att dom stöder SD i frustration istället.
Vad det är frågan om är extrem viktning (som sedan kommer att bortförklaras med att "SDär extremt svårmätta" ,sedan så vet institituten var dom ska fråga för att få ett visst utfall i det stora hela.
lek med tanken på att SD egentligen ligger kring 15%(vilket är ganska sannolikt ändå)
vem förlorar då de flesta rösterna av övriga partier? ,sannolikt moderaterna ,men även sossar givetvis.
MP är säkerligen upphållna minst 4% av våra objektiva journalister...
2014-04-13, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Helt klart rätt målgrupp för SD. Många ur LO kollektivet är ju höger när det gäller allmänna värderingar och vänster när det gäller fördelningspolitik. På den borgerliga sidan är man mer vänster när det gäller allmänna värderingar och moral och mer höger vad gäller ekonomisk fördelningspolitik. Visst ska SD kunna attrahera de bättre och mer informerade parten ur dessa två grupper, då de facto förespråkar en ekonomisk mittenpolitik (som inte är förklädd till något annat)? Hade SD bara varit snäppet skickligare på att föra ut sin politik och retoriskt skickligare representanter hade de redan haft dem alla i båten.
Precis.
Vad de gör nu är lite att måla in sig i ett hörn. Men jag tror att de är rädda om sin vågmästarposition, och att det är därför de rör sig åt det hållet som de gör.
Senast redigerad av Anomiea 2014-04-13 kl. 11:45.
2014-04-13, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anomiea
Precis.
Vad de gör nu är lite att måla in sig i ett hörn. Men jag tror att de är rädda om sin vågmästarposition, och att det är därför de rör sig åt det hållet som de gör.
Så kan det vara. Tycker inte att SD ska vara rädda för att de tvingas behålla sin outsider-position. De andra partierna (inklusive journalisterna) hatar dem för att de vet vilken potentiell styrka som finns i SD:s hållning och argument. Ren instinktiv rädsla och självbevarelsedrift styr dem. SD ska omhulda och förstärka sin roll som det enda äkta oppositionspartiet i en genomkorrumperat Sverige. Hade sossarna vikt ner sig helt i början av 1900-talet hade de 20 år senare inte varit den dominerande politiska kraften (på gott och ont.
2014-04-13, 12:28
Medlem
Månsans avatar
Haha, fattades bara detta.
När SD ökar 0,3 -- "SD står still"

När de någon gång minskar med 0,1 eller 0,2 brukar det däremot inte vara någon tvekan i kommentarerna att de rasar.

GP kör agendajournalistiken ett snäpp ytterligare. SD nämns inte med enda stavelse i en lång kommentar till Sifo-mätningen.
2014-04-13, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Givetvis är det inom felmarginalen, så inget att bry sig om precis som undersökningen i sig.
Tittar man på siffrorna så är det medias våta dröm, de radikala rödgröna partierna växer och blir 3&4 i storlek precis som PK kramarna vill ha det!
Ser man på högersidan så ligger både KD och C strax under 4 % så att det skall vara värt för moderater att slänga iväg stödröster.

Hela SIFO är en mer en runkfantasi för sjuklövern och mediavänstern än en trovärdig mätare på de politiska sympatierna i dag.

eller hur

Citat:
Ursprungligen postat av Doktoranden
Det är helt klart något som inte stämmer med mätningen från Sifo. Jag har därför svårt att ta den seriöst.

Enligt mätningen skulle både C och KD trilla ur riksdagen vilket är på gränsen till omöjligt att båda gör.
För det andra så är Vänsterpartiet större än SD trots att alla andra mätningar visar på motsatsen.
Dessutom så är miljöpartiet mer än två procentenheter större än SD vilket känns väldigt orimligt.

Sifos mätningar brukar anses som de seriösaste efter SCBs, men fortsätter de så här så får det nog omvärderas.

Är det verkligen så längre. Jag har fått känslan av att de vinklar och ljuger lika mycket som alla andra svenska institut. Dessutom om man tittar på medelvärde och linjärtrendlinje grafen så har SD haft en dipp i undersökningarna mars-maj 2012 och 2013 och sannolikt är det det vi ser 2014.
www.status.st

Citat:
Ursprungligen postat av VEMDÅJAG
Kan ju också vara så att den stora mobiliseringen har påverkat folk, så att fler falskt anger ett annat parti eller säger att de ska rösta blankt. Verkligheten säger då att SD ligger över tio procent egentligen

Jag tror inte att mobiliseringen påverkar folk bort från SD, utan snarare att inte lika många lika fort går till SD. Har man en gång fattat ett beslut att "jag ska nog rösta på SD" så ska det vääääldigt mycket till för att man ska känna att något av de andra 7 är bättre igen.

Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
Tror inte att det är så stor risk ändå,folk blir snarare förbannade över dreven och vräker ur att dom stöder SD i frustration istället.
Vad det är frågan om är extrem viktning (som sedan kommer att bortförklaras med att "SDär extremt svårmätta" ,sedan så vet institituten var dom ska fråga för att få ett visst utfall i det stora hela.
lek med tanken på att SD egentligen ligger kring 15%(vilket är ganska sannolikt ändå)
vem förlorar då de flesta rösterna av övriga partier? ,sannolikt moderaterna ,men även sossar givetvis.
MP är säkerligen upphållna minst 4% av våra objektiva journalister...

Så tror jag också.
Senast redigerad av in84ever 2014-04-13 kl. 12:49.
2014-04-13, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Fast miljöpartiets politik är generellt skadlig för miljön och har inga positiva effekter på klimatet.
Vill man skita ned miljön så bör man rösta på Mp.
SD bör istället driva sysselsättning och en ansvarsfull energipolitik.
Definitivt, vore självmord och orationellt att försöka sig på MPs agenda och korkade politik.
2014-04-13, 13:24
Medlem
stevenstillss avatar
En amatörfundering. Jag är mer eller mindre säker på att opinionsinstituten håller ner SD så länge det går med olika tekniker för att hålla sina uppdragsgivare nöjda. I amerikansk stil. I USA går ju allt att köpa. Jag tror att Sentio och Marknadsinsikt som är mer oberoende kommer sanningen närmare med sina undersökningar. Och faktiskt så pass mycket att man kan skönja ett nytt politiskt landskap där V går fram starkt och även SD. Att V går fram bekräftas nu i SIFO. SD hålls dock ner. Som sagt jag tror det kommer att visa sig att Sentio och Marknadsinsikt var de som träffade mest rätt när vi sitter med facit i hand efter valet.
2014-04-13, 13:55
Medlem
Dreamstates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Som sagt jag tror det kommer att visa sig att Sentio och Marknadsinsikt var de som träffade mest rätt när vi sitter med facit i hand efter valet.

Tror det mycket väl kan bli så.

Tror inte det finns en chans i världen att SD's sanna siffror blir kända innan valet.
Inte bara är det uppenbart att SD viktas ner i opinionsundersökningarna, men det känns också som att de kommer få ett stort stöd från folk som öppet inte FÅR stödja SD.

T.ex, känner ett flertal lärare som jobbar i städer där det finns många invandrare, det är inget som de talar öppet om, men många lärare anser att det helt och hållet är invandrarungarna som kör den svenska skolmiljön i bottnen.
Alla dessa har yttrat sig om att de känner att de ska bli av md jobben om det kommer ut att de röstar på SD, så det de säger till kollegorna är att de ska rösta FP, men tro mig, MÅNGA lärare kommer rösta på SD när det väl bär av till valurnan.
Senast redigerad av Dreamstate 2014-04-13 kl. 13:58.
2014-04-13, 14:54
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Haha, fattades bara detta.
När SD ökar 0,3 -- "SD står still"

När de någon gång minskar med 0,1 eller 0,2 brukar det däremot inte vara någon tvekan i kommentarerna att de rasar.

GP kör agendajournalistiken ett snäpp ytterligare. SD nämns inte med enda stavelse i en lång kommentar till Sifo-mätningen.
Personligen har jag slutat att bry mig i opinionsmätningar, de är riggade och hur de presenteras i svensk media är inte långt ifrån hur stalig media i Nordkorea brukar lägga upp det bortsett från gråtattackerna.

Sen lurar det alltid någon, hade SD behandlats som vilket parti som helst 2010 så hade SD redan då fått 7-8 % och legat mellan 17-25 % i dagens opinionsmätningar.

You can fool all of the people some of the time and you can fool some of the people all of the time but you cannot fool all the people all of the time.

SD kommer fortsätta växa och växa och växa så länge vansinnet tillåts fortgå.
Egentligen är det mer fascinerande hur de partier som ex moderaterna och sossarna som eg är de mest pragmatiska kan låta SD växa sig allt starkare, om några år kommer det inte att hjälpa om de lägger om sin politik, då har SD hunnit skaffa sig en plats i väljarkårens medvetande och allt fler duktiga och karismatiska SD företrädare har börjat bli flygfärdiga.
Senast redigerad av Svithjod 2014-04-13 kl. 14:58.
2014-04-13, 15:00
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
En amatörfundering. Jag är mer eller mindre säker på att opinionsinstituten håller ner SD så länge det går med olika tekniker för att hålla sina uppdragsgivare nöjda. I amerikansk stil. I USA går ju allt att köpa. Jag tror att Sentio och Marknadsinsikt som är mer oberoende kommer sanningen närmare med sina undersökningar. Och faktiskt så pass mycket att man kan skönja ett nytt politiskt landskap där V går fram starkt och även SD. Att V går fram bekräftas nu i SIFO. SD hålls dock ner. Som sagt jag tror det kommer att visa sig att Sentio och Marknadsinsikt var de som träffade mest rätt när vi sitter med facit i hand efter valet.
Glöm inte inkompetensen och svårigheten att få rätt urval kombinerat med en vilja att stödja "rätt" partier.
2014-04-13, 16:33
Medlem
Fula Gubbens avatar
S 32,1 -2,0
M 24,5 +0,3
MP 10,6 +0,5
V 8,4 +2,1
SD 8,3 +0,3
FP 6,7 +1,3
C 3,8 -0,9
KD 3,6 -1,1
Övr. 2,2 -0,3

Klipp ur och spara ovanstående för avd Humor i höst.

Att man pruttar ur sig den närmast obegripliga kommentaren om hur den senaste tidens protester inte har gynnat SD, beror på att man var tvungen att improvisera. Efter att homosexuella brandmän, psykstörda läkare och ca 12 st Vänster-ungdomar försökt stoppa olika "kontroversiella" platsbesök av Åkesson & co, så låg MSM nu i lur för att dyka på SD. Tanken var att SIFO skulle visa ännu sämre siffror än sist, och då kunde man blåsa på i media med hur "trenden för SD definitivt är bruten, svenskarna reser sig i protest mot partiets politik och stödet sjunker raskt." (SvD försöker något sånt utan egentligt underlag för det).

Eftersom man nu fick en menlös liten uppgång i SIFO så sprack hela upplägget, och GP fick snabbt snickra ihop en goddag yxskafts-analys om varför det inte gick upp trots allt motstånd samtidigt som det faktiskt gick upp.

Vacker dikeskörning.
2014-04-13, 16:36
Medlem
Fula Gubbens avatar
Allt sånt här bör motivera SD:are att rösta i EU-valet. Även om du inte bryr dig mycket, rösta ändå. Rösta som en markering mot hycklarna och lögnarna i MSM och sjuklövern.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in