2014-04-12, 19:25
Medlem
Lost-Souls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shogun-r
Måste finnas någon anledning till att miljöpartiet ligger såpass högt. Mycket annan politik har dom inte att tala om.

Sen så känner jag inte igen mig med det snacket runt fikaborden. Syftar du på den undersökningen som visades tidigare så tror jag att man skall ta den med en stor nypa salt, även om jag inte kan detaljerna kring undersökningen i detalj.

Det finns två anledningar till att MP ligger högt, eller tre tom. Den första är att dom är runt 2% uppviktade av opinionsinstituten, den andra är den extrema överrepresentationen av miljöpartister bland journalister vilket ger en ständig gräddfil medialt med 100% positiv exponering, den tredje är att en majoritet av väljarna är totalt oinsatta i politik vilket gör att MP vinner flera procent bara av att ha namnet "miljöpartiet" (i kombination med den positiva bild media felaktigt förmedlar av partiet) Vem vill inte värna om miljön liksom?

Miljöfrågan brukar väl ligga mellan 5.e och 7.e viktigaste frågan för väljarna så det är inte direkt prio1, Jag tror att Miljöpartiet skulle sänkas på ett år om media slutade gulla med dom och granskade dom kritiskt, belysa deras horribla finanspolitik, landsbygdsfientlighet, kvacksalveri-vurm och att dom övergett miljöpolitiken till förmån för massinvandring.

Dessutom har dom antagligen fler skandaler inom partiet än SD, men det kommer givetvis aldrig fram.
2014-04-12, 19:34
Medlem
Citat:
Miljö och hållbarhetsfrågorna är den överlägset viktigaste frågan för framtiden. Inte så konstigt att det lockar många att rösta MP oavsett om deras politik gör någon skillnad och är realistisk eller inte.

SD hade haft mycket att vinna på att i framtiden ge sig in på Miljöpartiets område och konkurrera inom deras område. Givetvis genom att komma med bra och konstruktiva förslag som är rimliga.

Det släpps ut mellan 50 och 70 ggr mer växthusgaser per capita i Sverige jämfört med Somalia.

Migration från den energieffektiva ekvatorn mot polcirklarna är helt enkelt det mest ansvarslösa man kan syssla med. Det leder till utsläpp som förstör den globala biosfären.

Vilket drabbar alla miljöflyktingar och sälungar i Arktis allra hårdast.

Att acceptera en långsamt krympande befolkning istället för att öka den med invandring är alltså det SD bör förespråka - av miljöskäl.
2014-04-12, 23:01
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Miljö och hållbarhetsfrågorna är den överlägset viktigaste frågan för framtiden. Inte så konstigt att det lockar många att rösta MP oavsett om deras politik gör någon skillnad och är realistisk eller inte.

SD hade haft mycket att vinna på att i framtiden ge sig in på Miljöpartiets område och konkurrera inom deras område. Givetvis genom att komma med bra och konstruktiva förslag som är rimliga.
Fast miljöpartiets politik är generellt skadlig för miljön och har inga positiva effekter på klimatet.
Vill man skita ned miljön så bör man rösta på Mp.
SD bör istället driva sysselsättning och en ansvarsfull energipolitik.
2014-04-13, 01:24
Medlem
Nortexiuss avatar
Sifo April

Nedanstående är vad jag fått fram

S 32%
V 8,4%
MP 10,6%

M 24%
FP 6,7%
KD Under 4%
C Under 4%

SD 8,3%

FI 1,3%
Övriga 0,5%
Senast redigerad av Nortexius 2014-04-13 kl. 01:32.
2014-04-13, 02:14
Medlem
fernebos avatar
Liten ökning från förra månadens 8,0.

Citat:
GP/Sifos nya mätning visar att den senaste tidens uppmärksamhet på Sverigedemokraterna, som till stor del handlat om protester mot partiets arbetsplatsbesök, inte gynnat dem. I dagens mätning får SD 8,3 procent av väljarsympatierna.

Marie Demker professor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet, pekar på det att det blivit en större mobilisering mot SD:s invandringspolitik allteftersom valtemperaturen ökar.

Hon menar också att Centerns och Kristdemokraternas tillbakagång gör det svårare för SD att få gehör för sin strategi att lyfta fram sin betydelse som vågmästarparti.

- SD:s medvind har mojnat, de stabiliseras just nu på 8-9 procent. Moderaterna och Folkpartiet mobiliserar inom Alliansen, medan KD och C går kräftgång. SD:s möjlighet att utgöra vågmästare blir då allt mindre sannolik. Att inte kunna spela ut blocken mot varandra blir ett minus för SD, säger hon.

Blir nästan lite fånigt när det är så viktigt att betona att SD står still och förtydliga med att det är helt naturligt att så är fallet. Att de stabiliseras kring 8-9% är väl också en sanning med modifikation, eftersom det bara är Sifo och ett institut till som hade dem under 9% förra månaden. Tre institut hade dem som jämförelse på 10-13%.

http://www.gp.se/ekonomi/1.2340241-kampen-om-regeringsmakten-en-rysare
Senast redigerad av fernebo 2014-04-13 kl. 03:04.
2014-04-13, 02:50
Medlem
Varför kan de inte skriva "trots den stora mobiliseringen minskar inte SD utan istället sker en liten ökning"
2014-04-13, 03:07
Medlem
fernebos avatar
Precis vad jag tänkte. Det måste vara väldigt förvirrande för statsvetare och journalister att analysera SD:s upp och nedgångar..
2014-04-13, 03:26
Medlem
HappySadHarrys avatar
De kunde väl skrivit att statistiskt sett så borde minst en brandman stannat kvar på stationen.
2014-04-13, 06:50
Avslutad
Intressant.

SD ökar från 8 % till 8,3 %. Trots det:
Citat:
GP/Sifos nya mätning visar att den senaste tidens uppmärksamhet på Sverigedemokraterna, som till stor del handlat om protester mot partiets arbetsplatsbesök, inte gynnat dem. I dagens mätning får SD 8,3 procent av väljarsympatierna.

Om man ökar har man väl gynnats? Att man sedan inte gynnats särskilt mycket av det - då ökningen inte är alltför stor - är en annan sak. Eller är det bara jag som reagerar på just detta?
2014-04-13, 07:21
Medlem
breakthebutterflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Intressant.

SD ökar från 8 % till 8,3 %. Trots det:

Om man ökar har man väl gynnats? Att man sedan inte gynnats särskilt mycket av det - då ökningen inte är alltför stor - är en annan sak. Eller är det bara jag som reagerar på just detta?
0.3% borde väl vara inom felmarginalen? Dvs 8.0 och 8.3 är tillräckligt nära för att räknas som samma?
2014-04-13, 08:39
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av breakthebutterfly
0.3% borde väl vara inom felmarginalen? Dvs 8.0 och 8.3 är tillräckligt nära för att räknas som samma?
Givetvis är det inom felmarginalen, så inget att bry sig om precis som undersökningen i sig.
Tittar man på siffrorna så är det medias våta dröm, de radikala rödgröna partierna växer och blir 3&4 i storlek precis som PK kramarna vill ha det!
Ser man på högersidan så ligger både KD och C strax under 4 % så att det skall vara värt för moderater att slänga iväg stödröster.

Hela SIFO är en mer en runkfantasi för sjuklövern och mediavänstern än en trovärdig mätare på de politiska sympatierna i dag.
2014-04-13, 08:42
Medlem
Det är helt klart något som inte stämmer med mätningen från Sifo. Jag har därför svårt att ta den seriöst.

Enligt mätningen skulle både C och KD trilla ur riksdagen vilket är på gränsen till omöjligt att båda gör.
För det andra så är Vänsterpartiet större än SD trots att alla andra mätningar visar på motsatsen.
Dessutom så är miljöpartiet mer än två procentenheter större än SD vilket känns väldigt orimligt.

Sifos mätningar brukar anses som de seriösaste efter SCBs, men fortsätter de så här så får det nog omvärderas.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in