2014-04-12, 11:40
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jularbo
Men den industriella revolutionen påverkar inte mutationerna av björkmätare, eller hur?

Poängen var att det naturliga urvalet inte enbart beror av att mutationer sker.

Den industriella revolutionen innebar att det t ex skedde en massa utsläpp av diverse kemikalier som inte skett tidigare, så jag förstår inte varför det skulle vara så självklart att den inte påverkade även mutationer hos just björkmätare.
Citera
2014-04-12, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Poängen var att det naturliga urvalet inte enbart beror av att mutationer sker.

Den industriella revolutionen innebar att det t ex skedde en massa utsläpp av diverse kemikalier som inte skett tidigare, så jag förstår inte varför det skulle vara så självklart att den inte påverkade även mutationer hos just björkmätare.
Gjordes inte forskning av bananflugor hundratals eller om det var tusentals generationer, med radioaktivetet. Och det blev aldrig några posetiva mutationer, bara en massa missfoster.
Citera
2014-04-12, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stebe2
Som jag skrev i mitt inlägg som du tydligen missade.

stebe2: 50% röda 50%gula 0% gröna. Rent positiva konstruktiva mutationer är inte mätbara.

Men detta är utifrån den betydelse som har att göra med en utveckling från en enkel RNA-sträng till en komplex organism som en människa. Alltså vilken faktiskt tillskott mutationen gör för organismens funktion oavsett vilken miljö organismen råkar befinner sig i.

Men utifrån Nei, Shapiros m fl förståelse av evolutionsteorin så skulle nog 10% röda och 85% gula och 5% gröna passa ganska bra.
Kanske dessa siffror kan vara rimliga om man räknar att även mutationer som tydligt försämrar funktioner eller t o m tydligt förstör befintliga funktioner men som i speciella miljöer leder till ökad mängd avkomma att de är positiva gröna mutationer.
Och att mutationer som förbättrar funktioner skulle kunna hamna på den röda andelen därför att de orsakar mindre avkomma.

Nu är väl framförallt Nei inne på att omdefiniera vad som är positiva och negativa mutationer att mer komma i den linje som jag förespråkar vad det gäller om informationens komplexiteten ökar och att funktioner förbättras, förfinas och effektiviseras.

Men det är oklart om Myers använder Neis definition eller den gamla. Eller om han blandar ihop dessa.

stebe2

Tack för ett lite överraskande svar. Sedan får jag be om ursäkt, jag såg att du faktiskt angav andelar i ditt förra inlägg och att jag missade detta.

Lite intressant att du anser att 50% av vårt genom kan utsättas för mutationer utan att det skulle ha negativ inverkan. Kan du utveckla det? Jag trodde du ansåg att hela DNAt hade viktiga funktioner och att nästan alla mutationer därmed var destruktiva?
Citera
2014-04-12, 21:07
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Gjordes inte forskning av bananflugor hundratals eller om det var tusentals generationer, med radioaktivetet. Och det blev aldrig några posetiva mutationer, bara en massa missfoster.

Det är möjligt. En generation för de flugorna räknas väl i ett tiotal dagar, och det jag skrev hade inget direkt med joniserande strålning att göra, så jag vet inte riktigt vad du ville ha sagt med ovanstående.
Citera
2014-04-12, 23:09
Medlem
Pads avatar
Citat:
Det är möjligt. En generation för de flugorna räknas väl i ett tiotal dagar, och det jag skrev hade inget direkt med joniserande strålning att göra, så jag vet inte riktigt vad du ville ha sagt med ovanstående.

Så om man skulle hunnit med tusentals generationer så måste man alltså under sådana förutsättningar dessutom ha avlat bananflugor i sisådär 30 år utan uppehåll?

Eller är någon av siffrorna tokig?
Citera
2014-04-12, 23:22
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pad
Så om man skulle hunnit med tusentals generationer så måste man alltså under sådana förutsättningar dessutom ha avlat bananflugor i sisådär 30 år utan uppehåll?

Eller är någon av siffrorna tokig?

Det var ju lite löst definierat i föregående talares inlägg, men ja, för tusen generationer krävs att experimentet pågått i åtminstone 27 år. Utan uppehåll.

Tillägg: Jag skulle gissa att hundratals/tusentals gäller antalet individer, men vad vet jag?
Senast redigerad av DingusMcDuck 2014-04-12 kl. 23:35.
Citera
2014-04-13, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stebe2
Läs om vad vi debatterat de senaste dagarna som du tydligen missat eller försöker missförstå så mycket du kan. Kolla upp vad Nei, Shapiro, Myers, Moran, Farrell pratar om.
Jag har någorlunda koll på dem, men inte på vad du menade med din lista. Det är därför jag frågade om den. Jag förstår den inte. Vad betyder t ex siffrorna i listan?
Citera
2014-04-13, 11:17
Medlem
Citat:
Det var ju lite löst definierat i föregående talares inlägg, men ja, för tusen generationer krävs att experimentet pågått i åtminstone 27 år. Utan uppehåll.

Tillägg: Jag skulle gissa att hundratals/tusentals gäller antalet individer, men vad vet jag?
Hittade lite om det där. "Om tusen mutationer kombinerades i ett enda exemplar, skulle det ändå inte bli någon ny art"

Få mutationsexperiment kan jämställas med de omfattande som har utförts på den vanliga bananflugan,
Drosophila melanogaster. Sedan början av 1900talet har forskare utsatt_ milliontals av dessa flugor för röntgenstrålning. Detta har ökat förekomsten av mutationer till över hundra gånger mer än vad som är normalt.

Vad har experimenten visat efter alla dessa årtionden? Dobzhansky avslöjade ett resultat: "De tydliga mutanterna av Drosophila, med vilka så mycket av den klassiska forskningen inom genetiken utfördes, är nästan utan undantag underlägsna vilda typer av flugor i livsduglighet, fruktsamhet och livslängd."17 *
Ett annat resultat var att mutationerna aldrig frambringade något nytt. Bananflugorna hade missbildade vingar, ben och kroppar och även andra abnormiteter. men de har. alltid förblivit bananflugor. Och när muterade flugor parades med varancira, fann man att efter ett antal generationer började det kläckas en del normala bananflugor.
Om dessa normala flugor lämnades i sitt naturliga tillstånd, skulle de till sist ha överlevt de svagare mutanterna och bevarat bananflugan i den form den ursprungligen har existerat 1.

ÄR MUTATIONERNA EN GRUNDVAL FÖR EVOLUTION?
Ärftlighetskoden, DNA, har en förvånansvärd förmåga att reparera genetiska skador hos sig själv.
Detta hjälper till att bevara den form av organism den är kodad för.
I Scientific American berättas det hur "varje organisms liv och dess kontinuitet från generation till generation" bevaras "med hjälp av enzymer som kontinuerligt reparerar" genetiska skador.
Det sägs i tidskriften: "I synnerhet kan betydande skador på DNAmolekylerna framkalla krisåtgärder då större mängder reparationsenzymer syntetiseras."18 #
I boken Darwin Retried berättar sålunda författaren följande om den respekterade framlidne genetikern Richard Goldschmidt: "Efter att i många år ha observerat mutationer hos bananflugor började Goldschmidt misströsta. Förändringarna var så hopplöst diminutiva f smål, klagade han, att om tusen mutationer kombinerades i ett enda exemplar, skulle det ändå inte bli någon ny art" 19 ¤

17 * Heredity and the nature of man sid 124

18 # Paul Howard – Flanders: Inducible repair of DNA, Scintific American Nov 1981, sid 73 (Sid 56 I Eur. Upplaga.)

19 ¤ Norman Macbeth: Darwin retried, 1971, Sid. 33

Experiment med bananflugor har gett många missbildade mutanter, men de har alltid förblivit bananflugor
Senast redigerad av jularbo 2014-04-13 kl. 11:19.
Citera
2014-04-13, 12:31
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Hittade lite om det där. "Om tusen mutationer kombinerades i ett enda exemplar, skulle det ändå inte bli någon ny art"

Få mutationsexperiment kan jämställas med de omfattande som har utförts på den vanliga bananflugan,
Drosophila melanogaster. Sedan början av 1900talet har forskare utsatt_ milliontals av dessa flugor för röntgenstrålning. Detta har ökat förekomsten av mutationer till över hundra gånger mer än vad som är normalt.

Vad har experimenten visat efter alla dessa årtionden? Dobzhansky avslöjade ett resultat: "De tydliga mutanterna av Drosophila, med vilka så mycket av den klassiska forskningen inom genetiken utfördes, är nästan utan undantag underlägsna vilda typer av flugor i livsduglighet, fruktsamhet och livslängd."17 *
Ett annat resultat var att mutationerna aldrig frambringade något nytt. Bananflugorna hade missbildade vingar, ben och kroppar och även andra abnormiteter. men de har. alltid förblivit bananflugor. Och när muterade flugor parades med varancira, fann man att efter ett antal generationer började det kläckas en del normala bananflugor.
Om dessa normala flugor lämnades i sitt naturliga tillstånd, skulle de till sist ha överlevt de svagare mutanterna och bevarat bananflugan i den form den ursprungligen har existerat 1.

ÄR MUTATIONERNA EN GRUNDVAL FÖR EVOLUTION?
Ärftlighetskoden, DNA, har en förvånansvärd förmåga att reparera genetiska skador hos sig själv.
Detta hjälper till att bevara den form av organism den är kodad för.
I Scientific American berättas det hur "varje organisms liv och dess kontinuitet från generation till generation" bevaras "med hjälp av enzymer som kontinuerligt reparerar" genetiska skador.
Det sägs i tidskriften: "I synnerhet kan betydande skador på DNAmolekylerna framkalla krisåtgärder då större mängder reparationsenzymer syntetiseras."18 #
I boken Darwin Retried berättar sålunda författaren följande om den respekterade framlidne genetikern Richard Goldschmidt: "Efter att i många år ha observerat mutationer hos bananflugor började Goldschmidt misströsta. Förändringarna var så hopplöst diminutiva f smål, klagade han, att om tusen mutationer kombinerades i ett enda exemplar, skulle det ändå inte bli någon ny art" 19 ¤

17 * Heredity and the nature of man sid 124

18 # Paul Howard – Flanders: Inducible repair of DNA, Scintific American Nov 1981, sid 73 (Sid 56 I Eur. Upplaga.)

19 ¤ Norman Macbeth: Darwin retried, 1971, Sid. 33

Experiment med bananflugor har gett många missbildade mutanter, men de har alltid förblivit bananflugor

Så du hittade ett citat av korsspindeln här på Flashback? Grattis!

Tusen mutationer hos en individ var det tydligen, inte tusen generationer, eller? Att en individ kan bli en annan art än den den föddes som är det väl näppeligen någon som påstått? Såvitt jag förstått saken är inte artbildandet någon särskilt snabb process, utan det sker gradvis, och märks inte förrän efter många generationer.

För övrigt är inte röntgenstrålning det enda som påverkar förändringar i arvsmassan i verkligheten.

Ingen har väl heller påstått att alla mutationer ökar fitness? Det du citerar verkar däremot belägga att inte ens skadliga mutationer behöver innebära att en individs genetiska material måste försvinna ur genpoolen, eftersom "mutanterna" som parades med flugor som inte utsatts för strålningen producerade "normal" avkomma.
Citera
2014-04-13, 14:08
Medlem
menpallas avatar
Citat:
jag märka ord.
ok
Citat:
han är ganska uppenbarligen kreationist
Antingen kan du inte definitionen eller så vill du gärna att han ska vara det. IDare är han dock absolut. IDare är även Rickhard Dawkins som erkänner att molekylen som blev människa planterades från yttre rymden. Men för den skull är han inte kreationist.
Citera
2014-04-13, 14:19
Medlem
menpallas avatar
Citat:
Drosophila
Evolutionisterna har kämpat tålmodigt och länge med att försöka få bananflugorna till att bli nått annat än vad dom var. Dom misslyckades fundamentalt. Det bästa man lyckades åstadkomma var väl en dubbel uppsättning vingar på en stackare som således inte kunde flyga överhuvudtaget eftersom dom inte var fäst till nån muskel. Hade dom haft nån verklighetsförankring så hade dom kunnat använda sina liv till nått vettigare och fr a nått mer vetenskapligt.
Citera
2014-04-13, 14:31
Medlem
bwahahahas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menpalla
IDare är även Rickhard Dawkins som erkänner att molekylen som blev människa planterades från yttre rymden. Men för den skull är han inte kreationist.
När har han erkänt det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in