Citat:
Ursprungligen postat av
Madagascar
1. Det är jag helt enig i men om myndighetsbyggnader övertas av proryska då förlorar ju Kiev defacto kontroll över de berörda områdena. Det kan ju inte fortgå hur länge som helst. Jag är medveten om riskerna med att agera med våld men Kiev kan ju knappast sitta still och titta på när de förlorar kontroll. Något måste de ju göra.
2. När du säger det så. "Sticker ut halsen för långt" - avser du invasion? Och hur tror du väst kommer agera då?
Citat:
Ursprungligen postat av
bernad_law
Nej, man förlorar inte de facto kontrollen över något annat än byggnaderna, sammanträden kan även hållas på andra platser. Själva ockupationen är enbart en symbolhandling, och om det normala arbetet fortgår annorstädes har de ju uppnått noll och intet.
Vilket leder in på vad jag menar med att sticka ut halsen... Ursprungligen tycks det som om Putin trodde att östra landsdelarna genast skulle revoltera mot centralmakten när man tog Krim, men så skedde inte. Det förekom oroligheter men inget allvarligt. Cirka en månad senare startar man mer kaos, men det leder fortfarande ingen vart, och man tvingas därför hela tiden bli mer och mer extrem från Krims sida.
Till slut går man över en gräns där det blir tydligt.
Jag tror att Putler kommer att fortsätta att provocera med mer specialtränade trupper, (ryska eller ukrainska medlöpare), ända fram till nästa torsdag då Ryssland, Ukraina, USA och EU skall diskutera situationen. Förmodligen vill Putler, innan dess, orsaka en riktigt kaotisk situation och hoppas på att Ukraina skall göra eftergifter åt Ryssland som underlättar ett ev. ryskt övertagande av, till en början, östra Ukraina.
Nu kommer givetvis inte detta att gå, (Ukraina, USA och EU samordnar säkert sina positioner).
Det är först efter detta möte som Putler, ev. är så blåst att han försöker sig på en invasion. Dels så behöver inte detta bli någon militärpromenad. Och dels så skulle en ockupation av östra Ukraina kunna utvecklas till Tjetjenien gånger 100. Och då jag inte ens nämnt västra Ukraina.
Dessutom tillkommer givetvis:
Ett handelskrig som skulle ruinera Ryssland.
Ett fullskaligt kallt krig som skulle isolera Ryssland ytterligare.
Ökad upprustning i väst och en högst medveten strategi att till varje pris inringa Ryssland. (Hittills så har det rört sig om länder som bönat och bett att få gå med i EU och/eller NATO)
Och, Gud förbjude: Ett varmt krig som Ryssland skulle förlora, alternativt att mänskligheten utplånas i ett totalt kärnvapenkrig.