2014-04-12, 19:46
  #1885
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Så du lovar att sluta tjata om något som inte är aktuellt, "nato-baser" på ukrainsk mark?
Det är precis vad som är aktuellt! Om det inte skiter sig fort för NATO är det precis vad vi kommer att få se.

Just nu ligger östra och södra Ukraina i uppror. Folket demonstrerar och kräver större oberoende från Kiev — en lös federation. Vissa kräver ansluting till Ryssland. Den lokala polisen vägrar kväsa demonstrationerna därför har Kiev bildat en specialpolisstyrka från västra Ukraina som skall kväsa oroshärdarna i öst. Verkliga tyrannfasoner alltså.

Civil war looms as pro-US regime threatens massacre of east Ukraine protesters
Interior Minister Arsen Avakov said that a “special police task force” had arrived from western Ukraine to Donetsk, Luhansk, and Kharkiv, after local police units refused to launch a crackdown. He was apparently referring to the deployment to eastern Ukraine of units of the Kiev regime’s new National Guard and of the fascist Right Sector militia, which led the February putsch in Kiev that toppled pro-Russian Ukrainian President Viktor Yanukovych.
VI kan se att detta kan utgöra en ursäkt att gradvis skicka mer och mer NATO hjälp, tills vi gått över den röda linjen.
2014-04-12, 19:51
  #1886
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Polisstationer i Kramatorsk, ca 165 00 invånare, har fallit I befrielserörelsens händer.

Leve folket i Kramatorsk!
2014-04-12, 19:53
  #1887
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DetVarTypisktJu
Det är precis vad som är aktuellt! Om det inte skiter sig fort för NATO är det precis vad vi kommer att få se.

Just nu ligger östra och södra Ukraina i uppror. Folket demonstrerar och kräver större oberoende från Kiev — en lös federation. Vissa kräver ansluting till Ryssland. Den lokala polisen vägrar kväsa demonstrationerna därför har Kiev bildat en specialpolisstyrka från västra Ukraina som skall kväsa oroshärdarna i öst. Verkliga tyrannfasoner alltså.

Civil war looms as pro-US regime threatens massacre of east Ukraine protesters

"World Socialist Web Site, troligt att jag klickar på den länken. "Vissa" som kräver anslutning till ryssland, HUMOR! Vad kan det vara, 50 USSR nostalgiker som samtidigt kallar ryssland USSR? Media översköljs av artiklar som visar att folket inte vill ha sitt hemland anslutet till kreaturens Ryssland, diktaturens ofria rike som alla som kan flyr från.
2014-04-12, 19:56
  #1888
Medlem
Även om det är få s.k ryssar som bär sig åt som busar i den östra delen av Ukraina så kan det tyvärr vara tillräckligt för att Putin skall få sitt lustmätte i blod och krig. Snart hissar väl dom proryska svastikan också. Agerandet i Ukraina av Ryssland är ett stort skämt mitt i allvaret, liksom Putin himself. Troligen förstår Lille Putin bara maktspråk som den buse han är. Politik är inte hans starka sida, den saken är klar. Taskig barndom kanske är orsaken till hans hjärnsläpp, vad vet jag. Men att han inte längre platsar i dom bättre politiska salongerna är nog klart. Regimen i Ukraina framstår som vida ansvarstagande och vuxna sin uppgift jämfört med gänget i Moskva. Stackars ryssar som aldrig verkar få ett bättre liv.
2014-04-12, 19:56
  #1889
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
1. Det är jag helt enig i men om myndighetsbyggnader övertas av proryska då förlorar ju Kiev defacto kontroll över de berörda områdena. Det kan ju inte fortgå hur länge som helst. Jag är medveten om riskerna med att agera med våld men Kiev kan ju knappast sitta still och titta på när de förlorar kontroll. Något måste de ju göra.

2. När du säger det så. "Sticker ut halsen för långt" - avser du invasion? Och hur tror du väst kommer agera då?

Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Nej, man förlorar inte de facto kontrollen över något annat än byggnaderna, sammanträden kan även hållas på andra platser. Själva ockupationen är enbart en symbolhandling, och om det normala arbetet fortgår annorstädes har de ju uppnått noll och intet.

Vilket leder in på vad jag menar med att sticka ut halsen... Ursprungligen tycks det som om Putin trodde att östra landsdelarna genast skulle revoltera mot centralmakten när man tog Krim, men så skedde inte. Det förekom oroligheter men inget allvarligt. Cirka en månad senare startar man mer kaos, men det leder fortfarande ingen vart, och man tvingas därför hela tiden bli mer och mer extrem från Krims sida.

Till slut går man över en gräns där det blir tydligt.

Jag tror att Putler kommer att fortsätta att provocera med mer specialtränade trupper, (ryska eller ukrainska medlöpare), ända fram till nästa torsdag då Ryssland, Ukraina, USA och EU skall diskutera situationen. Förmodligen vill Putler, innan dess, orsaka en riktigt kaotisk situation och hoppas på att Ukraina skall göra eftergifter åt Ryssland som underlättar ett ev. ryskt övertagande av, till en början, östra Ukraina.

Nu kommer givetvis inte detta att gå, (Ukraina, USA och EU samordnar säkert sina positioner).

Det är först efter detta möte som Putler, ev. är så blåst att han försöker sig på en invasion. Dels så behöver inte detta bli någon militärpromenad. Och dels så skulle en ockupation av östra Ukraina kunna utvecklas till Tjetjenien gånger 100. Och då jag inte ens nämnt västra Ukraina.

Dessutom tillkommer givetvis:

Ett handelskrig som skulle ruinera Ryssland.
Ett fullskaligt kallt krig som skulle isolera Ryssland ytterligare.
Ökad upprustning i väst och en högst medveten strategi att till varje pris inringa Ryssland. (Hittills så har det rört sig om länder som bönat och bett att få gå med i EU och/eller NATO)
Och, Gud förbjude: Ett varmt krig som Ryssland skulle förlora, alternativt att mänskligheten utplånas i ett totalt kärnvapenkrig.
2014-04-12, 19:58
  #1890
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Nej, man förlorar inte de facto kontrollen över något annat än byggnaderna, sammanträden kan även hållas på andra platser. Själva ockupationen är enbart en symbolhandling, och om det normala arbetet fortgår annorstädes har de ju uppnått noll och intet.

Vilket leder in på vad jag menar med att sticka ut halsen... Ursprungligen tycks det som om Putin trodde att östra landsdelarna genast skulle revoltera mot centralmakten när man tog Krim, men så skedde inte. Det förekom oroligheter men inget allvarligt. Cirka en månad senare startar man mer kaos, men det leder fortfarande ingen vart, och man tvingas därför hela tiden bli mer och mer extrem från Krims sida.

Till slut går man över en gräns där det blir tydligt.



Du menar den minoritet som försöker tvinga majoriteten att gå med på något som de inte vill ha, fast du försöker förkläda diktaturen i fina ord? Ni kommunister förändras aldrig....
Jag tror "noll och intet" är en undervärdering av situationen. Proukrainare i städerna Donetsk och Luhansk uppfattar nog inte de ockuperade regionala myndighetsbyggnaderna så. Jag tror de upplever att Kievs kontroll minskat. Vidare har det idag kommit rapporter om att polisstationer övertagits av proryssar. Här finns det alltså skäl att tro att delar av polisen nu agerar proryskt - i så fall tecken på att Kiev förlorar kontroll.

Kiev måste åtminstone agera för att säkra upp att inte flera ockupationer etc äger rum. Idag har i alla fall presidenten i Kiev kickat högste hönset för SBU (Ukrainas säkerhetstjänst) i Donetsk oblast som reaktion på dagens händelser. Är han själv prorysk eller blev han pressad till underlåtenhet av andra!? Nu måste Kiev bl a säkra kontrollen av SBU i Donetsk oblast igen.
__________________
Senast redigerad av Madagascar 2014-04-12 kl. 20:09.
2014-04-12, 20:00
  #1891
Bannlyst
Man har sagt från Rysslands sida att man inte tänker göra dessa regioner till Ryssland.Man vill bara ge dom mer frihet så dom kan ta egna beslut utan att utpressar regimen Juntan i Kiev gör det på sina villkor. Ryssar är inte skyldiga dom något, ryssar kan man däremot inte göra så mot.
2014-04-12, 20:05
  #1892
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slavicbrother
Man har sagt från Rysslands sida att man inte tänker göra dessa regioner till Ryssland.Man vill bara ge dom mer frihet så dom kan ta egna beslut utan att utpressar regimen Juntan i Kiev gör det på sina villkor. Ryssar är inte skyldiga dom något, ryssar kan man däremot inte göra så mot.
En demonstration på 3000 pers i en miljonstad tyder verkligen på att det folkliga stödet saknas, ser man sen foliehattar som står och yrar om Polska och Amerikanska legosoldater så är det bara dra ned gardinen.
Hela "resningen" är orkestrerad av Moskva.
2014-04-12, 20:06
  #1893
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Dzerzhinsky
Polisstationer i Kramatorsk, ca 165 00 invånare, har fallit I befrielserörelsens händer.

Leve folket i Kramatorsk!

Happ, en polisstation har stormats av terrorister, (ryska specialförband eller Ukrainska överlöpare).

Men detta säger ju absolut ingenting om vad de ca 173000 invånarna i Kramatorsk anser, eller hur?

För det rör sig väl bara om 20-50 terrorister som stormat byggnaden? Och hur många supportrar har de utanför 100 st?

Tidigare har det pratats om nationella Ukrainska demonstrationer på Söndag, (i morgon). Jag hoppas verkligen att säkerhetsläget medger sådana så folket i t.ex. Kramatorsk kan få visa vad de egentligen står!

Befolkningen består att ca 70% Ukrainare, 27 procent Ryssar, (varav de flesta av de senare säkert vill tillhöra ett modernt västerländskt land, vilket Ukraina hoppas att bli så småningom). Att en majoritet av befolkningen talar ryska är irrelevant. Det intressanta är förstås vilken vision man har av framtiden.

http://en.wikipedia.org/wiki/Kramatorsk
2014-04-12, 20:13
  #1894
Medlem
postkrans avatar
http://m.youtube.com/watch?v=jNES1o5usQQ
Film från senare på dagen i slavyansk
2014-04-12, 20:14
  #1895
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
En demonstration på 3000 pers i en miljonstad tyder verkligen på att det folkliga stödet saknas, ser man sen foliehattar som står och yrar om Polska och Amerikanska legosoldater så är det bara dra ned gardinen.
Hela "resningen" är orkestrerad av Moskva.

Nazisterna i Kiev och västländernas aggressiva imperialister rodnar i avund inför den obrytbara soidariteten mellan Ryssland och Östukraina.

Länge leve solidariteten mellan broderfolken!
2014-04-12, 20:16
  #1896
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
En demonstration på 3000 pers i en miljonstad tyder verkligen på att det folkliga stödet saknas, ser man sen foliehattar som står och yrar om Polska och Amerikanska legosoldater så är det bara dra ned gardinen.
Hela "resningen" är orkestrerad av Moskva.
Inte ens SVTs utsände hade mage att påstå annat än att demonstrationen framstod som folklig och spontan. Foliehatt kan den vara som tror att det är osynliga bussar som kör dit de protesterande.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in