2014-04-11, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bwahahaha
In a Puff of smoke är väl det sedvanliga svaret. Att det sedan inte förklarar hur, eller ger några förutsägelser bryr han nog sig inte om.

Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
God did it.

Ja det är väl vanliga svar, men vi låter stebe svara på frågan.

Lyckas han inte presentera ett alternativ till evolutionen som är värt att ta på allvar finns inte mycket att diskutera.
Citera
2014-04-11, 19:35
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cui
Ja det är väl vanliga svar, men vi låter stebe svara på frågan.

Lyckas han inte presentera ett alternativ till evolutionen som är värt att ta på allvar finns inte mycket att diskutera.

Det sedvanliga alternativet till evolutionen är ju att ett fantasifoster (vilket beror ju på vart man råkar vara född i världen!, men det verkar spela mindre roll) ligger bakom allting, och med hjälp av heliga böcker försöker varva anhängare till sig. De heliga böckerna utlovar belöningar eller hot om straff om man inte gör som fantasifostret tänkt sig, vilket ju höjer hans trovärdighet ytterligare Att skrifterna råkar ha samma uppbyggnad som ett vanligt kedjebrev spelar ju mindre roll. För det måste ju vara sant eftersom det står så! Till vilket pris som helst...
Citera
2014-04-11, 19:46
Medlem
Pads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uncleandroid
Så du tror inte att det är en slump, du tror att urvalet liksom tänker till och fixar lite päls? Eller vad som nu krävs för att "klara kyla bättre".

Det är ju just det, det BEHÖVER INTE ligga någon aktiv tanke eller plan bakom (vilket verkar vara ett svårt koncept för kreationister att ta till sig). Jag tror att du har en ganska luddig uppfattning om vad det naturliga urvalet är för något. När du tycker att det är självklart att djur på Nordpolen pallar kyla för att mutationer som inte funkar kommer att dö ut så är det EXAKT vad urvalet gör.

Skall det slipas ner till sin enklaste regel så är det huruvida det ökar fitness eller inte. Fitness är alltså sannolikheten att en individ lyckas para sig och få fertil livskraftig avkomma. Om en mutation gör att ett djur har lite högre sannolikhet att överleva, skaffa mat eller attrahera det motsatta könet så ökar också sannolikheten att dess arvsanlag får sprida sig i populationen.

Ser du något konstigt i den beskrivningen så får du hojta till. Det är alltså ett väldigt systematiskt system som sett till att djur i kalla klimat pallar kyla, att fåglar har lätta ihåliga ben och att djur i vattnet antingen kan andas vatten eller kan hålla andan länge. Urvalet styr och riktar in hur olika arter utvecklas, men det är inte samma sak som att urvalet beställer in förändringar, eftersom mutationer sker slumpartat över hela den genetiska koden kan man lugnt utgå från att det finns material att jobba med.
Citera
2014-04-11, 19:53
Medlem
Pads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stebe2
Nu kan jag snart hålla med dig om vad urvalet eller kylan kan "styra" eller "rikta".

Kylan får alltså ingen egenskap att uppkomma eller utvecklas utan urvalet kan bara spara de egenskaper som passar i en viss miljö.

Om du vill gärna vill använda ordet styra eller rikta för att beskriva vilka egenskaper urvalet sparar under vissa förhållanden i en viss miljö. Men att du då måste försöka att undvika att lura dig själv att tro att urvalet styrt eller riktat att eller hur dessa egenskaper har uppkommit eller utvecklats.
Urvalet kan bara "styra och rikta" hur vanliga eller ovanliga olika varianter av olika egenskaper blir
i en viss population i en viss miljö under en viss period.

stebe2

Nej, eftersom egenskaper som exempelvis asbra vinterpäls är en kombination av flera förändringar. Du försöker få det till att först kom pälsen av en slump och sen fick den vara kvar för att den matchade urvalets kriterier för ökad fitness. Det är en tokig beskrivning, vilket vi talat om för dig FLERA gånger.

Om vi istället tittar på hur det är så kom första förändringen som blev lite gynnsam, den fick fäste i populationen och tilläts sprida sig PÅ ANDRA VARIANTERS BEKOSTNAD. Detta gör i sin tur att när nästa förändring av den genetiska koden görs så har urvalet kraftigt ökat möjligheten för denna att ske ihop med den första, detta pågår genom hela utvecklingen av pälsen. Alltså, Urvalet är med HELA TIDEN I PROCESSEN, mitt i. Det arbete som urvalet gör på genpoolen har i allra högsta grad inverkan på hur framtida utveckling kan ske, och det är det du hela tiden ignorerar.

Det är ju faktiskt så enkelt att bara titta på vad frånvaron av urval skulle bli, där kan vi snacka om bara skräp. Utan styrning från urvalet så sitter du där med din cancerdrabbade biomassa. Tough luck.

EDIT: Ser att jag bara var två på bollen, Rust Lee hade redan svarat precis det jag skrev.
Senast redigerad av Pad 2014-04-11 kl. 19:55.
Citera
2014-04-11, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pad
Nej, eftersom egenskaper som exempelvis asbra vinterpäls är en kombination av flera förändringar. Du försöker få det till att först kom pälsen av en slump och sen fick den vara kvar för att den matchade urvalets kriterier för ökad fitness. Det är en tokig beskrivning, vilket vi talat om för dig FLERA gånger.

Om vi istället tittar på hur det är så kom första förändringen som blev lite gynnsam, den fick fäste i populationen och tilläts sprida sig PÅ ANDRA VARIANTERS BEKOSTNAD. Detta gör i sin tur att när nästa förändring av den genetiska koden görs så har urvalet kraftigt ökat möjligheten för denna att ske ihop med den första, detta pågår genom hela utvecklingen av pälsen. Alltså, Urvalet är med HELA TIDEN I PROCESSEN, mitt i. Det arbete som urvalet gör på genpoolen har i allra högsta grad inverkan på hur framtida utveckling kan ske, och det är det du hela tiden ignorerar.

Det är ju faktiskt så enkelt att bara titta på vad frånvaron av urval skulle bli, där kan vi snacka om bara skräp. Utan styrning från urvalet så sitter du där med din cancerdrabbade biomassa. Tough luck.

EDIT: Ser att jag bara var två på bollen, Rust Lee hade redan svarat precis det jag skrev.
Men det är inte bara det naturliga urvalet som styr riktningen på avkomman, ni har ju också det sexuella urvalet som kanske inte alls vill ha en vit vinterpäls. Det sexuella urvalet kanske vill ha en röd eller blå päls, som många fåglar som har väldigt vackra färger, men varför bara hanarna. Och varför är inte det naturliga urvalet med och styr upp så bara fåglar med kamouflerade färger överlever? Lite konstiga frågor men mycket i naturen är ju ganska konstigt, när man tänker efter.
Citera
2014-04-11, 22:32
Bannlyst
Citat:
Nej, urvalet kan inte beställa in specifika mutationer. Urvalet är inte "Ge mig tjock päls", urvalet är "Ge mig saker som funkar bättre i det här klimatet än förra generationen". Det är helt korrekt att sådana förändringar kan vara både tjock päls, förändrad metabolism, späcklager eller andra lösningar.

Dock kommer de egenskaper som tillåts sprida sig ha det gemensamt att de matchar kravspecen från urvalet, alltså den riktning som evolutionen tar. Riktning i det här fallet är inte "utveckla päls", det är "Klara kyla bättre", och där är urvalet fantastiskt bra för att styra, hur mycket du än tror motsatsen.

Citat:
Så du tror inte att det är en slump, du tror att urvalet liksom tänker till och fixar lite päls? Eller vad som nu krävs för att "klara kyla bättre".

Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Seriöst. Måste tråden sjunka till den nivån?
Vad var det för fel på min fråga nu då?
Citera
2014-04-11, 22:32
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jularbo
Men det är inte bara det naturliga urvalet som styr riktningen på avkomman, ni har ju också det sexuella urvalet som kanske inte alls vill ha en vit vinterpäls. Det sexuella urvalet kanske vill ha en röd eller blå päls, som många fåglar som har väldigt vackra färger, men varför bara hanarna. Och varför är inte det naturliga urvalet med och styr upp så bara fåglar med kamouflerade färger överlever? Lite konstiga frågor men mycket i naturen är ju ganska konstigt, när man tänker efter.

Varför skulle det sexuella urvalet inte vara en del av det naturliga urvalet? Urvalet har ingen vilja, om man med vilja menar det vi menar med vilja hos människor. Du kommer nog inte att hitta påfågelsliknande färgprakt bland rovdjursutsatta fågelhanar i arktiskt klimat, så länge de inte är jäkligt skickliga på att flyga undan rovdjuren. Varför tror du t ex fjällripor ruggar både på våren och på hösten och byter färg från gråaktigt till vit och tillbaka? För att de följer någon sorts mode? Anledningen till att det sexuella urvalet (vilket är ett naturligt urval) inte "vill" ha en röd fjäderdräkt hos en fjällripetupp i vintertid borde vara rätt uppenbart. Om det inte är det för dig, så studera lite mer biologi.
Citera
2014-04-11, 22:34
Bannlyst
Citat:
Det är ju just det, det BEHÖVER INTE ligga någon aktiv tanke eller plan bakom (vilket verkar vara ett svårt koncept för kreationister att ta till sig). Jag tror att du har en ganska luddig uppfattning om vad det naturliga urvalet är för något. När du tycker att det är självklart att djur på Nordpolen pallar kyla för att mutationer som inte funkar kommer att dö ut så är det EXAKT vad urvalet gör.

Skall det slipas ner till sin enklaste regel så är det huruvida det ökar fitness eller inte. Fitness är alltså sannolikheten att en individ lyckas para sig och få fertil livskraftig avkomma. Om en mutation gör att ett djur har lite högre sannolikhet att överleva, skaffa mat eller attrahera det motsatta könet så ökar också sannolikheten att dess arvsanlag får sprida sig i populationen.

Ser du något konstigt i den beskrivningen så får du hojta till. Det är alltså ett väldigt systematiskt system som sett till att djur i kalla klimat pallar kyla, att fåglar har lätta ihåliga ben och att djur i vattnet antingen kan andas vatten eller kan hålla andan länge. Urvalet styr och riktar in hur olika arter utvecklas, men det är inte samma sak som att urvalet beställer in förändringar, eftersom mutationer sker slumpartat över hela den genetiska koden kan man lugnt utgå från att det finns material att jobba med.
Ja men då är vi ju överens! Slumpen styr förändringarna, det kan aldrig urvalet göra.
Citera
2014-04-11, 22:36
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:

Därför INGEN har någonsin påstått det du skriver.
Det är ett klassiskt ID argument och en ENORM halmgubbe.
Tråden bör ligga på en högre nivå än så.
Citera
2014-04-11, 22:37
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ja men då är vi ju överens! Slumpen styr förändringarna, det kan aldrig urvalet göra.

Nej.
Citera
2014-04-11, 22:48
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:

Det beror lite på om du bokstavligen menar att du förväntar dig att urvalet ska "tänka till lite". Urvalet är en helt omedveten process, som ibland beskrivs metaforiskt som en medveten process (oftast av kreationister). Det Pad skrev kan säkert tolkas som en uppmaning av en medveten agerande varelse, men det är i själva verket en metafor för en naturlig, omedveten process. Meningen "Ge mig saker som funkar bättre i det här klimatet än förra generationen" betyder såklart inte att det faktiskt finns ett subjekt som uttalar den meningen. Det är ett sätt att försöka åskådliggöra hur det naturliga urvalet fungerar.
Citera
2014-04-11, 23:22
Medlem
Pads avatar
Citat:

Det är till att läsa selektivt ser jag?

Försök igen, fundera särskilt över vår beskrivning av hur urvalet är med i processen HELA tiden.

Så nej, din slutsats är vi absolut inte överens om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in