Citat:
Ursprungligen postat av
stebe2
Nu kan jag snart hålla med dig om vad urvalet eller kylan kan "styra" eller "rikta".
Kylan får alltså ingen egenskap att uppkomma eller utvecklas utan urvalet kan bara spara de egenskaper som passar i en viss miljö.
Om du vill gärna vill använda ordet styra eller rikta för att beskriva vilka egenskaper urvalet sparar under vissa förhållanden i en viss miljö. Men att du då måste försöka att undvika att lura dig själv att tro att urvalet styrt eller riktat att eller hur dessa egenskaper har uppkommit eller utvecklats.
Urvalet kan bara "styra och rikta" hur vanliga eller ovanliga olika varianter av olika egenskaper blir
i en viss population i en viss miljö under en viss period.
stebe2
Nej, eftersom egenskaper som exempelvis asbra vinterpäls är en kombination av flera förändringar. Du försöker få det till att först kom pälsen av en slump och sen fick den vara kvar för att den matchade urvalets kriterier för ökad fitness. Det är en tokig beskrivning, vilket vi talat om för dig FLERA gånger.
Om vi istället tittar på hur det är så kom första förändringen som blev lite gynnsam, den fick fäste i populationen och tilläts sprida sig PÅ ANDRA VARIANTERS BEKOSTNAD. Detta gör i sin tur att när nästa förändring av den genetiska koden görs så har urvalet kraftigt ökat möjligheten för denna att ske ihop med den första, detta pågår genom hela utvecklingen av pälsen. Alltså, Urvalet är med HELA TIDEN I PROCESSEN, mitt i. Det arbete som urvalet gör på genpoolen har i allra högsta grad inverkan på hur framtida utveckling kan ske, och det är det du hela tiden ignorerar.
Det är ju faktiskt så enkelt att bara titta på vad frånvaron av urval skulle bli, där kan vi snacka om bara skräp. Utan styrning från urvalet så sitter du där med din cancerdrabbade biomassa. Tough luck.
EDIT: Ser att jag bara var två på bollen, Rust Lee hade redan svarat precis det jag skrev.