2014-04-11, 16:19
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Combot
Kul att ni har en åsikt. Men ni har ingen aning om vad ni pratar om, det minsta.

Röda Korset har historiskt sett alltid hjälpt människor från alla klasser och med
alla olika sorters bakgrund här hemma i Sverige. Väldigt många människor med
diverse livshistoria har vänt sig till RK och fått hjälp. Det inkluderar givetvis en
rad människor som finns med i brottsregistret. Stölder och snatteri är inte
ovanligt bland utslagna.

Men RK säger inte nej till en svensk som kommer och ber om hjälp. RK säger
inte nej till svensken bara för att den kanske stulit tidigare i sitt liv.
Men bara för att det är en invandrare som har begått brott, så går ni i taket.

RK säger inte nej till människor, baserat på deras livsval. Ungefär som
att "PK" läkare inte säger nej till papperslösa sjuka. Osv, osv.

Sen att han filmade, det är en annan fråga. Var det rätt att filma?
Tja, är det rätt att filma i valstugor? Är det rätt att filma i moskéer
och hänga ut imamer? Är det rätt att filma i svenska kyrkan och
hänga ut homofobiska präster?

Nej, precis. Ni gör skillnad på filmare och filmare. Det är inkonsekvent.

Jag går i taket för att det hon säger kan inte av den mest sinnessjuka PK-ist vara det minsta rasistiskt. Eller kanske de då mest vettlösa eftersom viss media gått i taket...

Jag skulle gärna vilja se vart det i RKs stadgar står att hon inte får ha denna åsikt?
Citera
2014-04-11, 16:28
Medlem
Bolingbrokes avatar
Citat:
Kul att ni har en åsikt. Men ni har ingen aning om vad ni pratar om, det minsta.

Röda Korset har historiskt sett alltid hjälpt människor från alla klasser och med
diverse livshistoria har vänt sig till RK och fått hjälp. Det inkluderar givetvis en
ovanligt bland utslagna.

Poängen är inte att den "orientaliske gentlemannen" filmade. Poängen är att Röda Korset utan att blinka för en endaste sekund slängde sin mångårige idelle medarbetare under bussen, för att sedan direkt låta meddela att man hjärtans gärna vill samarbeta med filmaren istället. Jävligt lågt. Falska jävla svin rentutsagt.

Citera
2014-04-11, 16:35
Medlem
pelle49s avatar
Citat:

ovanligt bland utslagna.

Du har förpestat min tillvaro genom dina imbecilla inlägg ett par dagar. Jag skiter i att han filmat och hans motiv för detta. Det du inte har begripit är att Röda Korset, Aftonbladet och DalaTidningen agerat omänskligt och okänsligt mot den 71-åriga volontären.
Citera
2014-04-11, 16:46
Medlem
Zaedrewss avatar
Annars är det bara att gratulera RK Sverige till sin egen undergång. Jag har länge försökt förmå personer jag känt att vända ryggen till denna organisation. Utan lycka (trots att de förskingrat och kommit med galenskaper i flera år). Detta tilltag verkar enligt mig då varit sista spiken i kistan om att de aldrig mer ska ge ett spänn till RK

Skulle inte förvåna mig om RK Sverige även kommer få ta del av en del intern kritik från övriga länders RK-förbund desto mer denna nyhet sprider sig.
Citera
2014-04-11, 17:17
Medlem
Citat:

ovanligt bland utslagna.

En kriminell kurd jublar över att en svensk, äldre kvinna har fått sparken:
Citat:
kolla hur ond och skamlös, hjärtlös äckligt hon uttryckte sig

Varför jublar en kriminell kurd över det?

Den mångåriga RK-medarbetaren har nämligen smygfilmats av kurden och får pga vad hon säger på filmen kicken (kurden blev ledsen enl egen utsaga). Men inte ens...

...den värdegrundsansvarige etiopiern(?) Haile kan förklara vari felet ligger
Citat:
Vad är det i filmen som inte är förenligt med Röda Korsets värdegrund?
– Man kan tolka det som sker på olika sätt. Det jag personligen blir irriterad på är uppdelningen mellan "vi och dom", säger han.
Trots det kickas hon alltså.

Den kriminella kurden får som tack ett lokalt samarbete med Röda Korset. Filmen på den smygfilmade RK-medarbetaren ska man använda internt. Det icke-artikulerade brottet mot värdegrunden kommer alltså fortsättningsvis att illustreras med denna f.d. medarbetare. Som tack för tiden som varit, får man anta:
Citat:
Nu hoppas man kunna inleda ett samarbete med Daban lokalt – och att centralorganisationen kan få använda sig av hans film internt.

Om du inte kan se det problematiska och vidrigai situationen, förfarandet och de problem som skapas för RK som varumärke är du - sanningen svider - lite blåst.
Citera
2014-04-11, 17:34
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bolingbroke
Poängen är inte att den "orientaliske gentlemannen" filmade. Poängen är att Röda Korset utan att blinka för en endaste sekund slängde sin mångårige idelle medarbetare under bussen, för att sedan direkt låta meddela att man hjärtans gärna vill samarbeta med filmaren istället. Jävligt lågt. Falska jävla svin rentutsagt.

Jepp. Men det kan ju vara bra och upplysande för de som funderar på att arbeta för RK.

"Säg din mening och vi bränner dig på bål"

Hur en organisation som RK kunnat förfalla till det råttbo det är idag kan man diskutera,
men jag tror det är bra om de går under helt och hållet.
Den enda lösningen är att bygga om RK från scratch.
Citera
2014-04-11, 17:34
Medlem
Vart kan man kontakta röda korset för deras agerande? Är Röda korset emot åsiktsfrihet? Det är en stor skam för hela röda korset att agera på detta sätt och jag hoppas fler tar och kontaktar röda korset och kräver att hon får jobbet tillbaka.

Det är ganska uppenbart vad denna lille kriminella D*ban Ibr*him utpressare var ute efter, han är tidigare dömd för olaga hot och liknande brott. Han kanske försökte utpressa henne också och när det inte gick publicerade han den?
Citera
2014-04-11, 17:54
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tennant
...den värdegrundsansvarige etiopiern(?) Haile kan förklara vari felet ligger...

Jag tror inte, att Karl Markus Jeremias Haile är etiopier... möjligen skulle han kunna ha någon etiopisk anförvant.

Enl. den här sidan är han "född i Etiopien (med svenska rötter) bosatt i Stockholm" och det finns en bild på honom.

http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:zjihiSFc4vEJ:dessaminaminstabroder. blogspot.com/2011/06/kristen-sionism-religios-teologi-eller.html+&cd=1&hl=en&ct=clnk&gl=se

Tugor har klarlagt, att Marcuz är hans företag/"artistnamn" och att Markus Haile är fast förankrad i skatte-snyltar-branschen. Markus Haile presenterar företaget så här:

Citat:
Marcuz förmedlar och genomför föreläsningar och utbildningar i ämnen som rasism och diskriminering, subkultur och ungdomskultur, organisationsutveckling. Vi riktar oss till dig som arbetar med ungdomar men även organisationer samt företag.

Verksamheten 1995 - 2007 beskriver han själv så här:

Citat:
Mer om mig, Marcuz

En liten presentation av Marcuz kanske vore på sin plats. Utöver allt det där att jag föddes en kall januari dag har jag alltid intresserat mig för kulturer. Inget är svart eller vitt utan oftast fanns svaret eller lösningen i mitten, precis som jag.

Mitt första riktiga engagemang tog form i Europarådets kampanj 1995 ”Alla olika – Alla Lika”, detta ledde senare till en anställning på Ungdom mot Rasism. Åren 96-00 var jag mest ute och flängde i olika skolor vilket har lett till en siffra på runt 900 genomförda föreläsningar över hela landet. Anställningar på Röda Korset och SV – Studieförbundet Vuxenskolan har avverkats. Har även hunnit med en praktik period för KFUM i Etiopien. Utöver det har jag varit involverad inom projekt såsom Ungdomsriksdagen, Quick Response och Levande Historia. Har arbetat en del tillsammans med Exit Sverige och hunnit med en termin som elevassistent på en gymnasieskola i Stockholm. Arbetet inom olika ungdomsorganisationer har varit det roligaste, tråkigt att behöva inse att man kanske inte är så ung längre. Det frö jag med flera sådde växer dock än, och framförallt gjorde vi en skillnad...

De senaste åren har mitt arbete främst varit fokuserat på krogbranschen, vilka värderingar som där råder och vad det är som upprätthåller dem, en hård och väldigt utsatt miljö, en miljö de flesta har en åsikt om men ytterst få har en insikt i. Valde att skriva min magisteruppsats i detta ämne.

2007 erlagde jag min magisterexamen i Socialantropologi vid Stockholms Universitet, den akademiska karriären kanske ännu inte är helt över men just nu känns det som att det är dags att bli lite mer praktisk igen. Antropologin är ett fantastiskt verktyg för förståelse samt analys. Ett ämne som alltid kommer att ligga i tiden då det är helt föränderligt med denne. Min examen innefattar även Religionshistoria, Retorik samt Internationella Relationer.

Annars spenderas den mesta tiden i paradvåningen i södra Stockholm tillsammans med mina grekiska landsköldpaddor Allram & Tjet. Har med åren blivit en riktig suck-up för en len espresso så läser jag inte lär jag sitta och sippa på en sådan.

Men detta var väl lite kort om mig. (min fetstil)

http://www.marcuz.se/biografi.html

Tugors inlägg med fler länkar
Citera
2014-04-11, 17:56
Medlem
Combots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pelle49
Du har förpestat min tillvaro genom dina imbecilla inlägg ett par dagar. Jag skiter i att han filmat och hans motiv för detta. Det du inte har begripit är att Röda Korset, Aftonbladet och DalaTidningen agerat omänskligt och okänsligt mot den 71-åriga volontären.

Du går direkt på personangrepp (imbecill) och besvarar inte alls de argument jag
framför. Du har alltså inte ett vettigt skit att komma med. Bra.

Så jag behöver inte ödsla mer tid på dig.

Citat:
Ursprungligen postat av Bolingbroke
Poängen är inte att den "orientaliske gentlemannen" filmade. Poängen är att Röda Korset utan att blinka för en endaste sekund slängde [ut] sin mångårige idelle medarbetare ...

Läs mina tidigare inlägg om RK. De har en väldigt tydlig värdegrund.
Ställer man inte upp på de värdegrunderna är inte RK rätt organisation
att gå med i. Då finns det säkert gott om andra föreningar och organisationer
man kan vända sig till. Så jävla svårt kan det inte vara att förstå denna
enkla förklaring.
Citera
2014-04-11, 17:59
Medlem
Combots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tennant
En kriminell kurd jublar över att en svensk, äldre kvinna har fått sparken:

Varför jublar en kriminell kurd över det?

Den mångåriga RK-medarbetaren har nämligen smygfilmats av kurden och får pga vad hon säger på filmen kicken (kurden blev ledsen enl egen utsaga). Men inte ens...

...den värdegrundsansvarige etiopiern(?) Haile kan förklara vari felet ligger

Trots det kickas hon alltså.

Den kriminella kurden får som tack ett lokalt samarbete med Röda Korset. Filmen på den smygfilmade RK-medarbetaren ska man använda internt. Det icke-artikulerade brottet mot värdegrunden kommer alltså fortsättningsvis att illustreras med denna f.d. medarbetare. Som tack för tiden som varit, får man anta:

Om du inte kan se det problematiska och vidrigai situationen, förfarandet och de problem som skapas för RK som varumärke är du - sanningen svider - lite blåst.

Ursäkta, men det är du som förefaller helt blåst faktiskt.

Det kan inte vara lätt att försöka komma med vettiga förklaringar, när man
inte vet ett skit om hur RK jobbar och vad de står för.

Nu är jag klar i den här tråden, det har gått in hos vissa, men det kommer
aldrig gå in i huvudet på andra.
Citera
2014-04-11, 18:03
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Läs mina tidigare inlägg om RK. De har en väldigt tydlig värdegrund.
Ställer man inte upp på de värdegrunderna är inte RK rätt organisation
att gå med i. Då finns det säkert gott om andra föreningar och organisationer
man kan vända sig till. Så jävla svårt kan det inte vara att förstå denna
enkla förklaring.
Du tolkar värdegrunden oerhört strikt. Utifrån den cirka två minuter långa inspelningen har av allt att döma damen ifråga manövrerats in i en frågeställning om Sverige ska hjälpa alla eller om det finns gränser för hur mycket vi klarar av. Hon är 71 år och ingen retoriker av rang och förmår inte krångla sig ur detta utan svarar ärligt att ibland behöver vi prioritera.

Menar du att detta måste stå i strid med RK:s värdegrund? Är enda tolkningen av att inte "skilja på vi och dem" öppna gränser och en totalt fri invandring?
Senast redigerad av Tinuviel 2014-04-11 kl. 18:27.
Citera
2014-04-11, 18:14
Medlem
Andykaufmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EndOfTime

Invandrare, jag skiter fan i vad ni tycker om det här, klart ni hatar det här ni vill ju stanna, I don't judge you.!

Varför skulle invandrare hata det här? Hennes uttalande riktar sig mot invandrare som lever på bidrag och belastar samhället ekonomiskt. Inte invandrare som jobbar och betalar för sig själva.
Invandrare som inte får bidrag hindrar ju inte att bidragspengarna går till svenskar som behöver. Man förlorar ju inte ekonomiskt på de invandrarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in