2014-04-11, 01:11
  #1573
Medlem
xvodors avatar
Här är en äldre undersökning som är gjord innan interimsregeringen tog makten: http://www.kiis.com.ua/?lang=eng&cat=reports&id=236&page=1
I denna ska 33 % av Donetskdistriktet vilja gå samman med Ryssland, men enkätvalen är annorlunda, så det är inte konstigt att det skiljer lite.
2014-04-11, 01:32
  #1574
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xvodor
Vi vet dock inte hur de 51.8 % ska fördelas om de inte får utökad regional makt, kanske många av dem då hellre väljer Ryssland.

Det relevanta här är ju att OSCE och ukrainska regeringen förespråkar decentralisering, och för den linjen finns det majoritet. Även om alla som vill ha federation väljer Ryssland, vilket inte är troligt, så kommer de att vara i minoritet.

Jag tycker detta är ganska anmärkningsvärda siffror, och det visar att det troligen inte blir någon delning av landet.
2014-04-11, 01:35
  #1575
Medlem
Borde inte ryssarna tjäna på att denna konflikt drar ut på tiden?

I höst börjar det bli kallt igen och ett krig eller konflikt och inga el eller olje leveranser till europa från ryssland kommer få hela EU på knä direkt och samtidigt kan ryssland bunkra pengar från kina indien i asien och starta upp buznis med dem.

Att strula så här innan sommarn är väl sämsta tänkbara när gasen är hålhaken till Europas energiförsörjning ?
2014-04-11, 01:39
  #1576
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VadSkaDuBli
Den där undersökningen är helt värdelös i och med att man bara fick välja ett av sex alternativ eller inget alls. Räkna ut hur många möjliga kombinationer och svar man kan få fram om folk skulle fått välja två alternativ och samtidigt ranka dem. Undersökningen borde bara ha frågat om man vill styras från Kiev eller inte. Om nej, då skulle en följdfråga kunna ställas.

Det är inte detaljerna som är viktiga, utan helheten och därför är undersökningen inte värdelös. Den bekräftar bilden av hur det ser ut. Östukraina misstror Kiev och önskar ökad självständighet samt bibehållet samarbete med Ryssland, medan Västukrainarna vill ha samarbete med EU.


"A recent poll commissioned by the International Republican Institute showed that 72 percent of people in the Russian-speaking east think the country is going in the wrong direction, compared with only 36 percent in the Ukrainian-speaking west.

East and west are also sharply divided on where their future should lie. Ninety percent of those polled in the west want Ukraine to enter an economic union with Europe, while 59 percent of easterners want to join a Russian-led customs union."
http://www.nytimes.com/2014/04/10/world/europe/ukraine-russia.html?ref=world
2014-04-11, 01:41
  #1577
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fetjävel
Borde inte ryssarna tjäna på att denna konflikt drar ut på tiden?

I höst börjar det bli kallt igen och ett krig eller konflikt och inga el eller olje leveranser till europa från ryssland kommer få hela EU på knä direkt och samtidigt kan ryssland bunkra pengar från kina indien i asien och starta upp buznis med dem.

Att strula så här innan sommarn är väl sämsta tänkbara när gasen är hålhaken till Europas energiförsörjning ?

Ryssland har inte råd att inte sälja gas, medan Europa i värsta fall kan köpa LNG från Nordafrika/Nordamerika/Mellanöstern till mycket högre priser om man måste. Det vore idiotiskt av Kreml att ens försöka sig på att utpressa EU med gas, då det enbart skulle leda till att man från europeiskt sida gjorde sig av med det ryska beroendet i accelererande fart.

Det ligger i Rysslands intresse att kunna exportera till Europa under lång tid.
2014-04-11, 01:45
  #1578
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Det relevanta här är ju att OSCE och ukrainska regeringen förespråkar decentralisering, och för den linjen finns det majoritet. Även om alla som vill ha federation väljer Ryssland, vilket inte är troligt, så kommer de att vara i minoritet.

Jag tycker detta är ganska anmärkningsvärda siffror, och det visar att det troligen inte blir någon delning av landet.

Kiev reagerade kraftigt mot förslaget på federalism härom veckan, så den decentralisering Kiev vill ha kan inte vara mycket värd - ty varför skulle man reagera så kraftigt annars?

Om Kiev var för federalism så skulle denna konflikt ta slut i dag eftersom Östukraina skulle få makten att bestämma över sina egna angelägenheter - vilket är det som konflikten handlar om.
2014-04-11, 01:56
  #1579
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Dzerzhinsky
Det är inte detaljerna som är viktiga, utan helheten och därför är undersökningen inte värdelös. Den bekräftar bilden av hur det ser ut. Östukraina misstror Kiev och önskar ökad självständighet samt bibehållet samarbete med Ryssland, medan Västukrainarna vill ha samarbete med EU.


"A recent poll commissioned by the International Republican Institute showed that 72 percent of people in the Russian-speaking east think the country is going in the wrong direction, compared with only 36 percent in the Ukrainian-speaking west.

East and west are also sharply divided on where their future should lie. Ninety percent of those polled in the west want Ukraine to enter an economic union with Europe, while 59 percent of easterners want to join a Russian-led customs union."
http://www.nytimes.com/2014/04/10/world/europe/ukraine-russia.html?ref=world

Den undersökningen gjordes under Janukovskis tid. Jag kan tänka mig att om undersökningen gjordes igen efter den blodiga kommunistrevolutionen i Kiev, där man sköt sina egna i ryggen, så röstar de flesta i östukraina för Ryssland. Förmodligen skulle även de i västukraina rösta för Ryssland om de fick rösta, för man skjyter inte sina egna i ryggen där har EU och USA visat sin sanna natur och då kostar det valröster.
2014-04-11, 02:04
  #1580
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fetjävel
Borde inte ryssarna tjäna på att denna konflikt drar ut på tiden?

I höst börjar det bli kallt igen och ett krig eller konflikt och inga el eller olje leveranser till europa från ryssland kommer få hela EU på knä direkt och samtidigt kan ryssland bunkra pengar från kina indien i asien och starta upp buznis med dem.

Att strula så här innan sommarn är väl sämsta tänkbara när gasen är hålhaken till Europas energiförsörjning ?

Det är nog snarare tvärtom. Förut har grannarna stått ut med Ryssland för att det är synd om dem. Man har gett dem lån och låtit dem byta sina råvaror mot mer högt förädlade produkter. Nu när Ryssland försöker leka stormakt igen, visar de sig bara vara en Dålig Granne, som man tvingas göra processen kort med. Minst grannland med självaktning, inte minst de som har en alldeles så liten rysktalande minoritet, kommer att vilja skydda sig med hjälp av EU och Nato. Länderna i Västeuropa kommer att finna att nuvarande Ryssland är en fullständigt omöjlig handelspartner. Och stormakter som Kina och USA kommer att söka efter den enkla lösningen av bli av med Putins regim som målat in sig i ett hörn. Jag skulle tro att de år 'imperiet' har kvar högst kan räknas på ena handens fingrar.

Det behövs ingen komplicerad analys här, utan det räcker med en gammal klassisk doktrin som stabilitet ( Kissinger). Enligt denna kan vi acceptera diktaturer, även sådan som kokar sina fiender i olja (Uzbekistan), så länge det gynnar stabiliteten. Men om regimen inte har någon stabilitet att bjuda på, utan i stället bara kaos och ett tilltagande vansinne som snabbt närmar sig en singularitet, ja, då måste man motvilligt göra sig av med galningen.
2014-04-11, 02:11
  #1581
Medlem
fridaynightouts avatar
Rysk propaganda blir bara sämre och sämre. Här försöker de inte ens längre.

Samma person ger intervjuer åt olika ryska TV-kanaler. I första intervjun är han en extremist från Tyskland som finansierar den Högra Sektorn och har värvat över 50 personer från EU för att samarbeta med Högra Sektorn och attackera "fredliga pro-ryska demonstranter".

I den andra intervjun så är han plötsligt en fredlig pro-rysk demonstrant som angreps och sköts av den Högra Sektorn och ukrainska polisen.

Citat:
An “epic fail” from two Russian state-controlled TV-channels reveals how Russian propaganda works against Ukraine.The two nationwide channels of Russia – NTV and Russia-1 – depicted the same person to be both: an extremist from Germany, who supported a far-right movement in Ukraine; and a pro-Russian protester, who became victim of Ukrainian nationalists. NTV told it’s viewers, that the person is a German citizen who trained a group of 50 EU citizens (!) to cooperate with “Right Sector” movement in Ukraine (!!) in order to shoot (!!!) into peaceful pro-Russian protesters.

Russia-1, on the other hand, only depicted the person to be a peaceful “federalization supporter” in Ukraine (pro-Russia activist), who became victim of Ukrainian far-right extremists of “Right Sector”, who were, supposedly, backed by Ukrainian police and army. The person was shot in leg, and, as Russia-1 reports, “will not walk for half a year”.

http://euromaidanpr.com/2014/04/10/russias-state-tv-show-same-person-to-be-both-right-sector-extremist-and-victim-of-right-sector/

Ni som är Putinälskare här. Hur långt ska det gå innan ni begriper vilka lögner Ryssland matar er med och börjar skämmas? Hur patriotisk man än är så måste det finnas en gräns på hur långt man går i försvar för moderlandet?
2014-04-11, 02:38
  #1582
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Dzerzhinsky
Kiev reagerade kraftigt mot förslaget på federalism härom veckan, så den decentralisering Kiev vill ha kan inte vara mycket värd - ty varför skulle man reagera så kraftigt annars?

Om Kiev var för federalism så skulle denna konflikt ta slut i dag eftersom Östukraina skulle få makten att bestämma över sina egna angelägenheter - vilket är det som konflikten handlar om.

Kiev är inte för federalism, men däremot decentralisering. Vilket drygt 30% av befolkningen i Donetsk önskar. Lär dig skillnaden.

Med decentralisering får man bestämma sina egna interna angelägenheter så som skatter och liknande, men det vill inte Moskva ha. De kan enbart påverka om Donetsk federaliseras, men det vill å andra sidan inte ukrainarna ha:

Citat:
In early April, the interim Ukrainian government adopted such a principle of "decentralisation of power and a major extension of the powers of local authorities." Guldimann explained that if carried out properly, such reform should make it possible to "reconcile the interests of national and local communities”.

Russia, however, has advocated a centralised “federalisation” of Ukraine that it says would give more power to its various regions.
http://www.swissinfo.ch/eng/politics/Envoy_reports_stability_in_Ukraine.html?cid=383532 48
2014-04-11, 04:42
  #1583
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fridaynightout
Rysk propaganda blir bara sämre och sämre. Här försöker de inte ens längre.

Samma person ger intervjuer åt olika ryska TV-kanaler. I första intervjun är han en extremist från Tyskland som finansierar den Högra Sektorn och har värvat över 50 personer från EU för att samarbeta med Högra Sektorn och attackera "fredliga pro-ryska demonstranter".

I den andra intervjun så är han plötsligt en fredlig pro-rysk demonstrant som angreps och sköts av den Högra Sektorn och ukrainska polisen.

http://euromaidanpr.com/2014/04/10/russias-state-tv-show-same-person-to-be-both-right-sector-extremist-and-victim-of-right-sector/

Ni som är Putinälskare här. Hur långt ska det gå innan ni begriper vilka lögner Ryssland matar er med och börjar skämmas? Hur patriotisk man än är så måste det finnas en gräns på hur långt man går i försvar för moderlandet?

Så otroligt dåligt! Orsaken kan vara att det snart blir åka av så de inte bryr sig så mycket att alla med IQ över fiskmås snabbt hittar såna här stora pinsamma misstag.

Läget är allvarligt. Undrar om alla gjort sina val och kan stå för dom. Om säkerhetssituationen blir värre kan det vara bra om man funderar över vad som händer om det blir krig i Europa. Vi i Sverige är väldigt nära att hamna i en situation som vi inte varit i på länge, aktiviteten är hög på många områden utan att säga för mycket.
__________________
Senast redigerad av Xelious 2014-04-11 kl. 05:23.
2014-04-11, 05:24
  #1584
Medlem
svettigafettsvinets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fridaynightout
Ni som är Putinälskare här. Hur långt ska det gå innan ni begriper vilka lögner Ryssland matar er med och börjar skämmas? Hur patriotisk man än är så måste det finnas en gräns på hur långt man går i försvar för moderlandet?

Människor som inte håller med din världssyn gör det förmodligen inte för att de har tittat på rysk TV som har "matat dem med lögner" utan av helt andra anledningar. Finns nog inte många som tror att allt det rysk TV visar är sant.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in