Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-04-11, 01:17
Medlem
Som rubriken lyder, märker att datorn börjar sega, tänker nu är det dags för restore. Nollställer den och märker att den fortfarande är seg, tänker inte mer på det för att jag har flera installationer på gång i bakgrunden. Den fortsätter sega sig, tänker kanske något minne är skadat, går in på system egenskaperna och ser att endast 1.86gb går att använda av 6 möjliga? WTF? ngn som har liknande problem?

Dell XPS 8300 om det skulle vara till nytta...
Citera
2014-04-11, 01:24
Medlem
Messijahs avatar
Hur många bitar har du på ditt operativystem? 32, 64?
Citera
2014-04-11, 01:28
Medlem
Fenrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Messijah
Hur många bitar har du på ditt operativystem? 32, 64?
Orelevant.

Du har ett hårdvarufel, prova att plocka ut hälften av minnet och se vad burken rapporterar, byt minnet mot andra hälften. Sedan kan du köra uteslutningsmetoden för att se om det är fel med något minne eller om det är fel på moderkortet.
Citera
2014-04-11, 01:54
Medlem
Slitet-Golvs avatar
"och ser att endast 1.86gb går att använda av 6 möjliga?" Gäller det RAM eller har du en sådan liten HDD idag? Är det ram så är det okej, bara för att du har processer igång så betyder det inte att du ska maxa allt direkt, eller för den delen i framtiden heller så vidare du inte håller på med tung redigering, om ens då.

Kör just nu 3.70 av 8.
Citera
2014-04-11, 02:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DubbelPanna
Som rubriken lyder, märker att datorn börjar sega, tänker nu är det dags för restore. Nollställer den och märker att den fortfarande är seg, tänker inte mer på det för att jag har flera installationer på gång i bakgrunden. Den fortsätter sega sig, tänker kanske något minne är skadat, går in på system egenskaperna och ser att endast 1.86gb går att använda av 6 möjliga? WTF? ngn som har liknande problem?

vad menar du med att nollställa datorn?
starta om den när du är klar med installationerna så bör den bli piggelin.
har du för mycket "skit" igång så att det alltid är så här?
hur har du det med växlingsfilen?

*jag har just i denna stund;
live mail, chrome, media player och elderscrolls online igång
och ligger på 4,26-4,27GB minnesanvändning
Senast redigerad av The13 2014-04-11 kl. 02:19.
Citera
2014-04-11, 10:58
Medlem
Brain-Levels avatar
Citat:

Fel på ett 4GB minne. Byt. Hade det varit glapp hade det inte synts alls. Har varit med om det själv.
Citera
2014-04-11, 11:51
Medlem
Löste sig med en restarttydligen men utöver det, ni som säger hårdvaru fel, den läser ju trots allt av alla minnen och känner på att det är 6gb? Och det är 64 bitars OS

om ni undrar så är det 2x 2GB och 2x 1GB
Citera
2014-04-11, 14:26
Medlem
Citat:
Löste sig med en restarttydligen men utöver det, ni som säger hårdvaru fel, den läser ju trots allt av alla minnen och känner på att det är 6gb? Och det är 64 bitars OS

du har inte fel på din hårdvara

du kan ju köpa 2st 4GB minnen och slippa detta problem
Citera
2014-04-11, 14:40
Medlem
Brain-Levels avatar
Citat:

Jag hade samma fel på en dator jag köpte 2011. Två 4GB-moduler och det funkade fint i början, men några veckor senare kunde den bara adressera ena minnesmodulen. Det stor "Installerat minne 8GB" men att den bara kunde använda 3,6 GB eller liknande. Bytte båda minnena och sedan gick det fint.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in