2014-04-06, 13:27
Medlem
Kan man säga det till sin kbtare/psykolog att man röker? Eller kommer dom säga till läkarna och dra in all min medicin?

Vet inte om det är rätt forum att lägga tråden i.
Citera
2014-04-06, 13:35
Medlem
Ja du, det är detta som är ett dilemma alltså.
Själv är man storrökare och samtidigt en hel del roliga recept... Speciellt i Sverige ska man helst skippa helt att nämna detta.

Du kan dock Fråga din KBTare om du kan nämna det till honom/henne och det inte går vidare till psykiatrikern(läkaren) som fixar medicin. Jag vet att det finns en del saker som måste rapporteras vidare till läkare, t.ex självmordsförsök eller allmänt drogmissbruk etc.
I Svea rike så anses ju CB riktigt "hårt" ... xanor är ju "så" mycket bättre att knapra dag ut och dag in eller? (not).

Sitter i samma dilemma som du för jag kan fan inte sluta röka, men jag vill inte heller. Vill sluta helt under en period sen röka ENDAST socialt. Just nu innan jobb osv, inte bra.
Citera
2014-04-06, 13:40
Medlem
kanske skulle sluta röka ifall ni har psykiska problem då cannabis bara förvärrar.
Citera
2014-04-06, 14:09
Medlem
RockAndOllons avatar
Nej ! Säg ingenting om att du röker. Dom kommer inte ta ett ända problem du har seriöst för ditt ända problem kommer vara att du röker cannabis. Detta är deras riktlinjer.
Säger du jag röker CB så kommer du bara få prata om det dom 10 första gångerna minst.
Jag rekommenderar dig att vara tyst om att du röker iallafall dom första gångerna du är där innan du berättar.
Citera
2014-04-06, 14:36
Medlem
Tänkte nästan att dom skulle dra in medicinerna då + skylla allt på detta.

Jag röker på kvällarna för att kunna sova bättre, eller när man är hos nån polare ibland och lirar fifa tex.

Tror inte rökat har orsakat min social fobi, då jag alltid varit så. Har kanske ADD och GAD också, imorn får jag mina diagnos svar.

Blir att inte berätta det då. Tack för alla svar!
Citera
2014-04-06, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spirates
kanske skulle sluta röka ifall ni har psykiska problem då cannabis bara förvärrar.
Självklart. Men rationalitet och logik är svårt för folk med psykiska problem.
Om du någonsin varit deprimerad så kanske du har t.ex många illusioner om att du inte duger, om att du måste vara perfekt, att ingen tycker om dig osv.

Å andra sidan är inte människor i allmänhet logiska och rationella och hur tråkigt skulle det vara. Hur som helst vad jag försöker säga är att jag vet själv, och säkerligen TS, att det möjligtvis förvärrar men i våra situationer så självmedicinerar vi kanske hellre symptomen än se på den bakomliggande orsaken. Själv är jag väldigt fast i undvikande av allt och alla, så CB fungerar ju utmärkt i det syftet.
Citera
2014-04-06, 20:27
Medlem
sarahmarshalls avatar
Det kan ju vara värt för dig att veta att KBT inte är speciellt verksamt under pågående substansbruk. Så vill du att terapin skall hjälpa kan det vara idé att berätta det för psykologen, så denne kan försöka ge dig andra verktyg som kan fylla den funktion som rökat gör i nuläget. Om du vill uppa dina chanser till ett bättre psykiskt mående!
Citera
2014-04-06, 21:45
Medlem
Gingers avatar
Du söker hjälp för dina problem, och så vill du inte berätta om allting i ditt liv som "skapar" problem?

Visst cannabis är ofarligt rent kroppsligt, men det har psykiska effekter som kan vara oönskade.

Jag hade berättat allt för min läkare om jag var dig. Lätta hjärtat helt och låt de som vet bäst för dig hjälpa dig. Sen är det upp till dig att ta hjälpen.
Citera
2014-04-07, 01:48
Medlem
RockAndOllons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sarahmarshall
Det kan ju vara värt för dig att veta att KBT inte är speciellt verksamt under pågående substansbruk. Så vill du att terapin skall hjälpa kan det vara idé att berätta det för psykologen, så denne kan försöka ge dig andra verktyg som kan fylla den funktion som rökat gör i nuläget. Om du vill uppa dina chanser till ett bättre psykiskt mående!

Du vet fan inte vad du pratar om. Jag har gått i KBT och rökt cannabis. Nu mår jag bra pågrund av att jag lärt mig tekniken att använda KBT. Jag har testat statens kemiska skit droger och dom stänger av dig totalt. Du får ingen riktig glädje och du blir aldrig riktigt nedstämd, du blir kemiskt lobotomerad.
Det som folk tror i Sverige om cannabis är annorlunda jämfört med många andra länder.
Cannabis har visat sig vara mycket bra för folk med psykiska problem. Inte i Sverige men det är bara för att man blir klassad som en andra klassens medborgare här. I USA där det har varit lagligt att använda cannabis nu i många år mot psykiska problem har bl.a. Självmorden minskat drastiskt. Detta är ingenting som vi pratar om i Sverige.

Cannabis har räddat mitt liv och detta är jag säker på.
Citera
2014-04-09, 18:20
Medlem
sarahmarshalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RockAndOllon
Du vet fan inte vad du pratar om. Jag har gått i KBT och rökt cannabis. Nu mår jag bra pågrund av att jag lärt mig tekniken att använda KBT. Jag har testat statens kemiska skit droger och dom stänger av dig totalt. Du får ingen riktig glädje och du blir aldrig riktigt nedstämd, du blir kemiskt lobotomerad.
Det som folk tror i Sverige om cannabis är annorlunda jämfört med många andra länder.
Cannabis har visat sig vara mycket bra för folk med psykiska problem. Inte i Sverige men det är bara för att man blir klassad som en andra klassens medborgare här. I USA där det har varit lagligt att använda cannabis nu i många år mot psykiska problem har bl.a. Självmorden minskat drastiskt. Detta är ingenting som vi pratar om i Sverige.

Cannabis har räddat mitt liv och detta är jag säker på.

Källa på det?

Den mesta forskning jag stött på (exempelvis: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21321675) visar att cannabis skadar de kognitiva förmågorna, vilket rimligen borde anses som en försvårande faktor i att jobba med KBT?!
Citera
2014-04-10, 22:50
Medlem
GanjahSmokes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sarahmarshall
Källa på det?

Den mesta forskning jag stött på (exempelvis: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21321675) visar att cannabis skadar de kognitiva förmågorna, vilket rimligen borde anses som en försvårande faktor i att jobba med KBT?!

Jag tycker inte din länk säger så mycket.
Hur många var med i denna studie ?
Var det mer än två personer ?
Citera
2014-04-10, 23:29
Medlem
Dom kan, och kommer förmodligen dra in din medicin om du berättar om ditt rökande, om du inte röker på ett ansvarigt sätt i samband med tabletterna och lyckas förmedla detta på ett bra sätt, förmodligen om dom följer sin tystnadsplikt som säger att de ska anmäla brott av betydlig rang.

Jag kommer inte ihåg enligt vilken skala men tror det hänger ihop med något kring hur skadligt brottet är dels för samhället men även för personen själv i fråga, förmodligen något i den stilen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in