Journalisten Joakim Lamotte menar på att män måste sluta gnälla om att de blir skuldbelagda. "Jag blir gärna skuldbelagd om ett enda barn slipper utsättas för övergrepp. Det väger lätt i jämförelse.", säger han.
Han tycker inte heller att män ska vara ensamma med barn. När hans dotter började på dagis tyckte han att det var skönt att ingen man jobbade där. Han skämdes över de tankarna men frågade sin maka, sina kompisar (däribland genusmedvetna feminister) och de hade samma tankar.
Han menar att problemet är att alla de här individerna är män. Det är männen som våldtar barn och slår sina fruar. Det måste vi prata om. Och det är män som slåss på fotbollsmatcher.
Förskoleläraren och forskaren Christian Eidevald säger: "Ja det är ett manligt problem. Men det är en liten klick män som begår brotten. Tar vi bort det så är skillnaderna små."
Några läsarkommentarer:
– Att det skulle öka risken för övergrepp bara för att män arbetar inom förskolan är ju helt befängt. Det räcker inte med att alla män är kvinnomisshandlare, våldsverkare utan nu är vi även också pedofiler. Att detta har hänt är tragiskt, men att säga att det är männens fel är bara korkat!
– Är detta ren och skär idioti? Om man säger att män inte kan jobba på förskola för att en är en idiot är samma sak att säga att ingen kan vara pappa om en är idiot!
– Om risken för övergrepp ökar och det tas som en anledning att tumma på jämställdheten, hur gör vi då med t.ex brandmän där styrka kan vara livsavgörande för den som räddas ur ett brinnande hus? ska vi tumma på jämställdheten där också eftersom kvinnor generellt är svagare än män och därmed utgör en större riskfaktor.
– Barnens trygghet går före männens upplevelse av att kränkas
– Hade det varit fler män på arbetsplatserna så hade nog inte pedofilerna sökt sig dit.
– Precis som Lamotte säger så ska män inte vara ensamma med barn för att de uppenbarligen inte klarar av det. En våldtäkt på ett barn är inte "tragiskt" utan förstör barnets integritet och liv. Jag är också mkt glad över att inga män arbetar på mina barns förskola och jag skulle inte acceptera en man där. Så många händelser där män våldtar barn, det får inte hända.
– Jag är fritidspedagog. Den som påstår att jag är olämplig som det enbart för att mitt kön gör mig till en påstodd pedofil skulle jag vilja ha ett enskilt snack med…
– Naturligtvis ska män jobba i förskolan! Utan män - pappa, morfar, farfar - får barnen en konstig bild av samhället. Däremot ska man naturligtvis ha bättre kontroll över praktikanter, oavsett de ska jobba med barn eller på resturang. 21-åringen verkar inte mått helt bra, och då ska en arbetsförmedlare ha känselspröten ute.
– När jag var liten (1987) fick jag ibland en puss av de som tog hand om mig (kvinnor). Skulle bilden ha sett annorlunda ut om en man gjorde så mot någon? Bollar bara tankar om hur bilden kan vara olika, beroende på kön…
– Joakim Lamotte måste skämta? Sker övergrepp från kvinnor på barn dagligen runt om i hela världen. Man kan läsa artiklar varje dag om det så förstår inte vad han snackar om att det "bara är män"..
Repliker till en kvinnas inlägg:
– Ursäkta? Klarar män inte av att vara ensamma med barn. VAD ÄR DET DU SÄGER? Sluta generalisera! Vidrigt!
– Så då kan inte pappor vara ensamma med sina barn?? Är det det du säger också?
http://www.aftonbladet.se/debatt/article18699901.ab