Citat:
Ursprungligen postat av
BengtZz
1
Vad är det för skillnad på de två? Likhetsrelationen är ju en ekvivalensrelation. Förstår inte.
Nej det behöver man inte alls få. 2 = 1+1 på samma sätt som 1+1 = 2. Fattar inte vad du menar.
Visst är likhet en ekvivalensrelation och visst är det formellt samma ekvation, men nog är det typiskt så att man skriver ekvationer med det kända till höger och det okända till vänster?
Citat:
Jag vill hävda att min idé inte kommer därifrån. Varför hävdar du det?
För att det verkar som att du tror att a(t) är känd och man därifrån vill visa att detta kräver en viss form på F.
Citat:
Jag trodde Newtons andra lag sa något i stil med "Om och endast om F är en resulterande kraft är den lika med m*a(t), där a(t) = s''(t)." Eller skiljer sig min utsaga från dig?
Ja, Newtons andra lag säger att ett [i]mekaniskt system beskrivs av ekvationen [; m\ddot{a} = F ;], där F är någon funktion. Vilken funktion som beskriver ett visst verkligt mekaniskt system är något man måste komma fram till med experiment. Newtons lagar kan aldrig hjälpa dig härleda någon form för F utan experiment.
Citat:
Likväl, detta du beskriver verkar ju beskriva hur han kom fram till gravitationslagen, i alla fall ytligt. D.v.s. en ytlig härledning. Jag söker något mer exakt.
Jag känner mig för obildad och dum för att förstå Principia.
Den mest övertygande teoretiska härledningen jag kan komma på är att (i) rörelsemängdsmomentet bevaras (Keplers andra), så potentialen U är bara en funktion av r, avståndet mellan kropparna (ii) rörelseekvationen det leder till kan bara lösas analytiskt för U(r) = kr^2 och U(r) = k/r, den förra ger uppenbarligen inte elliptiska omloppsbanor (Keplers första lag). Men det är ju precis att man försöker hitta en kraft som genererar det man observerat, alltså Keplers lagar. Det kan inte finnas någon härledning inom mekaniken, för kraftfunktionen är det mest fundamentala objektet.