2014-04-10, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Hasselbohm sade sig ha kommit över listan och noterat en märklighet. Under rubriken personer vid nummer 40 fanns ett namn där Holmér själv sades vara ansvarsenhet och den som avförde namnet från utredningen (detta skall ha skett elfte april 1986). Enligt Hasselbohm var detta det enda namn på aktivitetslistan där den som utredde och avförde inte var enhet utan en person. Saken blir inte mindre märklig av att den här individen (fö en svensk) överhuvudtaget inte finns registrerad någonstans i PU (annat än då på just den här aktivitetslistan). Tyvärr går det inte (åtminstone klarar inte jag det) att lista ut vem det var Holmér utredde och avförde på egen hand.

Det måste väl ha varit LP?! Han verkar ju ha skött detta själv.
Citera
2014-04-10, 12:52
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Det är nog den troligaste förklaringen, därför att LP som anhörig trots allt måste ha funnits på någon lista, som i varje mordutredning.
Citera
2014-04-10, 13:04
Medlem
tv4oves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OilersFan
Citat:
Ursprungligen postat av tv4ove
Lika viktigt är att komma till rätta med alla de citat, vittnesmål och frågor som systematiskt tystats ner.
Ja det är ju om inte annat du expert på. Att försöka att kväva och tysta ner en stundtals intressant diskussion alltså. Men för guds skull, låt inte mig störa din vrickade världsbild.
Tillåt mig ändå att bli lite nyfiken då särskilt intressanta frågor från exv. heheho aldrig får diskuteras klart utan ständigt som på kommando från centralen avleds till något annat eller att anonyma som du hellre vill diskutera mig som person.
På vad sätt står min världsbild efter denna väl dokumenterade och samlade erfarenhet i vägen för din?
Citera
2014-04-10, 13:09
Medlem
tv4oves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Det är nog den troligaste förklaringen, därför att LP som anhörig trots allt måste ha funnits på någon lista, som i varje mordutredning.
Så tror jag också men det är ju intressant vilka som fortfarande vill tro på familjedramat som Eskil Block tydligen i förväg hade fantiserat om som tänkbart scenario.
Citera
2014-04-10, 13:42
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Så tror jag också men det är ju intressant vilka som fortfarande vill tro på familjedramat som Eskil Block tydligen i förväg hade fantiserat om som tänkbart scenario.
Hur vet du att Eskil Block i förväg hade ett tänkbart scenario i form av ett familjedrama?
Citera
2014-04-10, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Samma hemlighetsfullhet som Hans Holmér visade upp när det gällde utredningen om Olof Palmes person. Även tidpunkten elfte april kan stämma. HH och Tommy Lindström satte igång den utredningen sista tredjedelen av Mars.

Jag vill minnas att bandinspelningen av Palmegruppens möte efter HHs förhör med LP i slutet av mars också har förkommit. Eventuellt finns där en beröringspunkt.

Kärnfrågan här är väl dock varför all dokumentation kring den här mannen försvinner samtidig som HH vill ha det svart på vitt att han är avförd från utredningen?
Citera
2014-04-10, 13:58
Medlem
Citat:

Aktivitetslistan gällde misstänkta individer och organisationer, så LP kan säkert uteslutas. Hade Holmér utrett henne för mordet hade ju Hasselbohm helt säkert basunerat ut det.
Citera
2014-04-10, 14:29
Medlem
tv4oves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Hur vet du att Eskil Block i förväg hade ett tänkbart scenario i form av ett familjedrama?
Den ende som hade kunnat övertyga Krantz om denna befängda idé var hans förtrogne Eskil Block under förutsättning att denne själv blivit övertygad om att hans eget scenario var det som vunnit tävlingen. Vid närmare personligt studium av Eskil Block som jag här berättat om kan jag mycket väl tänka att han handlat i god tro också mot Krantz som sedan fick ta smällen. Tyvärr dog också EB strax innan jag hade kunnat få förhållandet definitivt bekräftat.
Citera
2014-04-10, 15:02
Medlem
tv4oves avatar
Citat:
Aktivitetslistan gällde misstänkta individer och organisationer, så LP kan säkert uteslutas. Hade Holmér utrett henne för mordet hade ju Hasselbohm helt säkert basunerat ut det.
Så som Tunander berättat så var det tydligen Näss som ytterst avgjorde vad som skulle utredas eller inte. Holmér kan inte ha undgått att se ett mönster och måste ha ställt sig frågan vem Näss egentligen jobbade för.
Allt tänkbart familjedrama som måste ingå i varje mordutredning överlät väl HH gärna till TL som i sin tur kan ha bluffat inför Eskil Block så att Näss inte skulle behöva besväras av vittnesmål från fler som likt LP måste ha varit engagerade i förövningarna.
Citera
2014-04-10, 17:52
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Den ende som hade kunnat övertyga Krantz om denna befängda idé var hans förtrogne Eskil Block under förutsättning att denne själv blivit övertygad om att hans eget scenario var det som vunnit tävlingen. Vid närmare personligt studium av Eskil Block som jag här berättat om kan jag mycket väl tänka att han handlat i god tro också mot Krantz som sedan fick ta smällen. Tyvärr dog också EB strax innan jag hade kunnat få förhållandet definitivt bekräftat.
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
Det är något mystiskt med Asplings alibi. Han sägs ha ringt och kryptiskt meddelat att han mådde dåligt och inte kunde komma till mötesplatsen men så ringer Toresson i det sista och säger att någon liknande Aspling ändå skulle komma. Om detta skulle vara ett villospår man planterat hos Trowbridge via Tunander så måste man ändå fråga sig varför.
Idén med startpistol framförde jag 2004 då jag ännu inte visste något om Krantz och heller inget visste om Trowbridge. Teorierna som Krantz kom med i övrigt ser jag mer som taktiska utspel för att tvinga fram obduktionsprotokollet som bevisade motsatsen och lite till som är ännu mer intressant. Det var smartaste sättet om än inte medvetet.
Om Krantz hade kontakt med spindeln Eskil Block så förstår jag vilka som drev honom till de galna teorier som skulle sänka hans trovärdighet. Både Krantz och Trowbridge råkade ursprungligen in på spår som var livsfarliga för Skräpo. När Trowbridge meddelade via min son att han inte längre ville träffa mig och samtidigt utpekade både mig och Birchan som Skräpoagenter på nätet så fattade jag vilken nivå det rör sig på från alla håll. / Ove Mollvik
Har du lyckats få mer information mellan dessa inlägg eller fantiserar du bara?
Citera
2014-04-10, 19:37
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Det borde väl inte ha tagit ända till 11/4 att avföra henne???
Citera
2014-04-10, 20:53
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Det fanns också en aktivitetslista på olika tänkbara gärningsmän och ansvariga organisationer. Anders Hasselbohm uppger i tidningen Vi (14/11 1996) att denna bla innehöll uppgifter om hur prioriterat ärendet var, vilken enhet som var ansvarig för ärendet (t ex säk) och om ärendet kunnat avföras.

Hasselbohm sade sig ha kommit över listan och noterat en märklighet. Under rubriken personer vid nummer 40 fanns ett namn där Holmér själv sades vara ansvarsenhet och den som avförde namnet från utredningen (detta skall ha skett elfte april 1986). Enligt Hasselbohm var detta det enda namn på aktivitetslistan där den som utredde och avförde inte var enhet utan en person. Saken blir inte mindre märklig av att den här individen (fö en svensk) överhuvudtaget inte finns registrerad någonstans i PU (annat än då på just den här aktivitetslistan). Tyvärr går det inte (åtminstone klarar inte jag det) att lista ut vem det var Holmér utredde och avförde på egen hand.
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Det borde väl inte ha tagit ända till 11/4 att avföra henne???
Det kan röra sig om ett litet missförstånd, så att listan var sammansatt av personer som rutinmässigt måste utredas plus personer som aktualiserats på annat sätt? Visst kan det ha varit någon annan, men borde inte anhöriga utredas rutinmässigt? Att det dröjde att kan ha berott på att de var upptagna av olika framträdanden i massmedia o.s.v.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in