2014-04-09, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tv4ove
Av de faktiska trakasserierna mot min familj att döma då socionomer och jurister framträtt i maskopi med olika myndigheter och så som mina motparter i denna debatt framställt saken så är det sannolikt mig man velat misstänkliggöra. Detta skedde långt innan jag ens själv kunde ana vad det egentligen var fråga om. Vad jag råkat bli vittne till har jag först nu men desto mer kunnat förstå innebörden av. Oviljan i övrigt här att läsa rätt frågorna jag faktiskt ställer och varit fullkomligt konsekvent med kan nu inte heller gärna tolkas på annat sätt.

Tack för svaret. Jag menar inte att misstänkliggöra dig.
Citera
2014-04-09, 21:36
Medlem
tv4oves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
..... Oavsett Gunnarssons personlighet och leverne är det i allra högst anmärkningsvärt att han nämner en organisation. Ännu märkligare är att det i så fall inte kom följdfrågor på hans utbrott.....
Allra märkligast är att fortfarande ingen vågar fråga om VG verkligen hade fog för sitt utbrott och om inte han precis som Bergling och en rad andra bara blivit oskyldigt utnyttjade som patsys eller täckmantel för Näss & Co verkliga illdåd.
Citera
2014-04-09, 21:40
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moplp
Återkommer till det mycket intressanta vittnet Stig Folke Wilhelm Engström, som vid tidpunkt för mordet befann sig på mordplatsen.

Stig bodde med sina föräldrar och bror (moder Rut Ingeborg Sofia - som är något av en kändis - och fader Folke Wilhelm, samt bror Per) i Indien fram till december 1945, då de flyttade tillbaka till Sverige. Tyvärr dog Stig 2000, och det finns därför ingen möjlighet att höra historien om Sveavägen från honom personligen.

Men om någon som läser denna tråden kände Stig så vore det intressant att höra mer om denna fascinerande person. Kanske pratade han någon gång om händelserna vid Sveavägen som inte är allmänt känt, eller kanske vet du något annat som kan vara av intresse?

Du kan PM-a mig, eller posta i tråden.

Lite om Stig Engström och hans anförvanter

Mamman är ju en riktig krutgumma. Förklaring till hans uppväxt i Indien, fadern började jobba inom Ivar Krügers tändstickimperium i Bombay och Calcutta. Men stig var inte född vid ivars frånfälle så det kan han inte anklagas för.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14936588.ab

Engshyttan grundades 1915 av Fabrikör FW Engström. Hyttan kallades då Nybro Glasfabrik. FW Engström avled 1922 och sterbhuset drev hyttan till 1927. Farfar till lille stig.

Smeden, formmakare, velocipedreparatören, handlaren, sedermera Fabrikören Frans Wilhelm Engström.
http://www.genealogi.se/faktabanken/...9202#rev-15116

Ingenstans finns en antydan att Stig Engström skulle ha några finska kontakter. Verkar var genuint småländskt påbrå från Möres moar.
Kan vara så att även uppgiften att Stig Engström skulle pratat finska är en skröna. Säger inte detta tvärsäkert men verkar onekligen lite konstigt om han skulle lärt finska i Indien med stabila smålänningar som föräldrar.

Engelska ligger onekligen bättre och hindi som god tvåa.
Citera
2014-04-09, 21:53
Medlem
tv4oves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OilersFan
Tycker det är bra om vi kan komma till rätta med de värsta skrönorna av påstådda citat som figurerar där ute. Holmérs citat om skakande grundvalar är ytterligare ett exempel på en skröna som fått massivt fotfäste, vilken brukar tas som en absolut och orubblig sanning.
Vad spelar det för roll om Holmér offentligen sagt, vad han personligen kände och gärna gav uttryck för, eller ej? Den faktiska statskuppen har man ju först nu kunnat erkänna. Men fortfarande - vem bryr sig?
Senast redigerad av tv4ove 2014-04-09 kl. 22:18.
Citera
2014-04-09, 21:57
Medlem
tv4oves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av julius19
....Ett citat som jag återkommer till är det här med att söka på "vår egen bakgård", ett uttalande som jag sett tillskrivits både Näss och Tore Forsberg, var kommer det egentligen från? Har det bara sagts off the record, inte alls eller återfinns det någonstans?
En större fråga är vad Näss eller Forsberg egentligen syftade på. Jag är inte ens säker på om de i så fall menade samma sak.
Citera
2014-04-09, 22:16
Medlem
tv4oves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
....Jag menar inte att det är bevisat att CIA låg bakom mordet, men de som hade förhandsinformation hade alla olika kontakter med CIA-personer av något slag. Och AL pekade så tydligt han kunde ut CIA som anstiftare.
Efter att Näss & Co frimurarkontakter stod klar för mig har jag förstått att CIA haft hederliga avsikter i sitt agerande och att sveket mot Palme kom från NATO-kramarna bland närstående och övriga regeringen.
Citera
2014-04-09, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa

Mamman är ju en riktig krutgumma. Förklaring till hans uppväxt i Indien, fadern började jobba inom Ivar Krügers tändstickimperium i Bombay och Calcutta. Men stig var inte född vid ivars frånfälle så det kan han inte anklagas för.

Engshyttan grundades 1915 av Fabrikör FW Engström. Hyttan kallades då Nybro Glasfabrik. FW Engström avled 1922 och sterbhuset drev hyttan till 1927. Farfar till lille stig.

Smeden, formmakare, velocipedreparatören, handlaren, sedermera Fabrikören Frans Wilhelm Engström.

Ingenstans finns en antydan att Stig Engström skulle ha några finska kontakter. Verkar var genuint småländskt påbrå från Möres moar.
Kan vara så att även uppgiften att Stig Engström skulle pratat finska är en skröna. Säger inte detta tvärsäkert men verkar onekligen lite konstigt om han skulle lärt finska i Indien med stabila smålänningar som föräldrar.

Tack för detta. Ja, släkten kommer från Madesjö, och lyssnar man noga så kan man fortfarande höra lite dialekt när de pratar trots alla år i Täby. Finns en AB-TV-snutt (och en FB-tråd) om krutgumman.

Varken far eller mor har finska anfäder vad jag har hittat, så var finskan kommer i från är oklart. Tror vi kan avskriva detta tills vidare.
Senast redigerad av Moplp 2014-04-09 kl. 22:23.
Citera
2014-04-09, 22:25
Medlem
OilersFans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tv4ove
Vad spelar det för roll om Holmér offentigen sagt, vad han personligen kände och gärna gav uttryck för, eller ej? Den faktiska statskuppen har man ju först nu kunnat erkänna. Men fortfarande - vem bryr sig?

Spinndoktorn bräker enträget på. Vad föranleder detta brus och denna störtflod av inlägg när just dessa citat kommer på tals? Ärligt talat förstår jag inte ens varför du reagerar. Du sitter ju redan på alla fakta och vet precis hur mordet gick till. Borde du inte vara klar nu? Nej då, tråden ska förpestas ytterligare av samma gamla jävla dynga som är helt omöjlig att verifiera.

Det borde i högsta grad ligga i allas intresse att försöka bringa fullständig klarhet i alla lösryckta citat som far omkring.
Senast redigerad av OilersFan 2014-04-09 kl. 22:56.
Citera
2014-04-09, 22:36
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moplp
Tack för detta. Ja, släkten kommer från Madesjö, och lyssnar man noga så kan man fortfarande höra lite dialekt när de pratar trots alla år i Täby. Finns en AB-TV-snutt (och en FB-tråd) om krutgumman.

Varken far eller mor har finska anfäder vad jag har hittat, så var finskan kommer i från är oklart. Tror vi kan avskriva detta tills vidare.

Madesjö socken ,närmare bestämt gården Agebo 2, är ganska långt från Saarijärvis moar
Citera
2014-04-09, 23:10
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:

Det var som tusan! Ja onekligen en krutgumma. Någon som vet ifall hon hann uppleva sin 110-årsdag?

Intressant att de bodde såpass länge i Indien som 30 år och att båda sönerna är födda där. Vilka livserfarenheter! Spännande tid i Indiens moderna historia.

Tittade i Dödboken vad som står på Stig Engström och det var intressant. Han skiljde sig 4/2 1999 (3 veckor innan sin pensionsdag) och dog i juni året därpå. Men ingen dag är utsatt vilket torde betyda att man inte vet när han dog. Vilket brukar vara vanligt vid självmord eller när någon på annat vis hittats död efter en längre tid och bara av traven med post kan man tidsbestämma månaden.

Citat:
19340226-xxxx Engström, Stig Folke Wilhelm

Grindtorpsvägen 9, 183 32 Täby

Död ?/6 2000.

Folkbokförd (1997) i Täby, Täby kn (Stockholms län, Uppland).

Född 26/2 1934 i Indien.

Frånskild man (4/2 1999).
--------------
Födelseförsamling i källan:
Id

Källor:
man91 / RFV 03 / SPAR 97f
Citera
2014-04-09, 23:15
Medlem
mvagrippas avatar
Erik Magnusson nämner i "Palmerapporten" att det finns en avfördas lista hos PU med 108 namn.
Ted Gärdestad är med som nr 73, Med på den finns intressant nog Alf Enerström och Gio Petre. Där nämns också paret Palmes aggressive granne som dock ej namnges.

Bland Organisationer har två avförts , ostkustfiskarna och scientologerna.
17 finns kvar, bla Norrländska Riksförbundet Landsbygdens Folk! "Kurderna"," Balterna" och EAP.
Citera
2014-04-09, 23:17
Medlem
Citat:

Länken blir lite kapad och fungerar inte, kan du vara snäll och posta den igen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in