Citat:
Visst, DU kanske kör på replikor enbart för att du tycker att vissa modeller är snygga. Men nog måste du väl hålla med om att det är självklart att majoriteten som köper/bär replikor gör det för att få folk att tro att de har köpt en dyr klocka? Eller påstår du också att alla som köper fejkade LV-väskor gör det ENBART för att de gillar designen?
Nej, jag har svårt att tro att alla som köper LV-väskor gör det på för att de gillar designen (även om jag inte tror att alla gör det för att imponera). Har jag påstått något sådant? Jag är av den meningen att det finns ett stort antal människor som faktiskt tycker om klockor och av den anledningen köper replikor. Givetvis finns det många människor som gör det för att imponera också, men det är ett dumt och generaliserande antagande att påstå att majoriteten som gör det har motivet att imponera på polarna och verka rika. Det är ett påstående man inte kan styrka med annat än åsikter så länge ingen studerat något i ämnet på riktigt.
Citat:
...eller av andra skäl. Du kommer till en väldigt ogenomtänkt slutsats. Hur kan du se ett samband mellan en marknad och köparnas motiv till att de köper det de köper?
Jag köper som sagt inte en replika med förhoppningar om att imponera på andra människor. Så rent tekniskt kan det lika gärna vara sådana som mig som driver den seriösa replikamarknaden, som de människor du syftar till. Det finns många forum som har dessa replikor som tema, och där är det genuina intresset för klockor stort. Många användare där är storkonsumenter av dessa replikor.