2014-04-09, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stebe2
Japp och jag har förklarat tydligt vad jag menar med detta.

Men jag har ju visat att urvalet faktiskt påverkar uppkomsten probabilistiskt. Så hur kan du då hålla fast vid detta felaktiga påstående?
Citera
2014-04-09, 01:45
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lfh
Buskens utseende beror både på hur buskens skott har växt och hur den har blivit trimmad.
Eller är den här buskens utseende helt opåverkad av trädgårdsmästaren?

(Jag menar inte att ge dig fingret med bilden, det råkade bara vara den första bilden jag hittade )

Det område som busken växer på och har tagit sig till beror på vilka områden mutationerna orsakat uppkomsten av kvävebaser för. Hur yvig busken är och hur tät den är i olika delar av busken kan urvalet påverka.

stebe2
Citera
2014-04-09, 11:47
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mick.3
Men jag har ju visat att urvalet faktiskt påverkar uppkomsten probabilistiskt. Så hur kan du då hålla fast vid detta felaktiga påstående?

I o m att urvalet inte selekterar efter någon som helst plan, mål eller tanke så kan selekteringen lika gärna orsaka att en fantastisk egenskap sorteras bort och hindras från att utvecklas om den inte hinner visa sin kommande funktion tillräckligt i den miljö som för ögonblicket råder.

Och sedan så selekterar ju inte urvalet efter bara en egenskap utan efter summan av alla olika varianter av egenskaper tillsammans i jämförelse mot de kriterier som för ögonblicket råder.

Sammantaget gör att urvalet inte ens indirekt kan ge någon styrning eller riktning.

Urvalet följer hela tiden i steget efter mutationerna. Urvalet kan aldrig få möjlighet att styra eller rikta stegen som mutationerna tar. Urvalet kommer aldrig ens upp jämsides med mutationerna.

Detta är orsaken till att Jag, Nei och Shapiro menar att det naturliga urvalet har en underordnad roll för utvecklingen. All eventuell utveckling hänger på mutationerna.

Det är väl bäst att tillägga detta för 100e gången: (Iofs kanske du klipper bort det men ändå.)

Det som det naturliga urvalet har möjlighet att påverka är hur vanliga eller ovanliga dessa nya alleler, som mutationerna har orsakat, blir i en viss population i en viss miljö under en viss period.
Urvalet påverkar alltså hur allelfrekvenserna förändras och "utvecklas", d v s hur stor spridning olika alleler får i en genpool, i en population, i en viss miljö, under en viss tidsperiod.
Men urvalet kan inte påverka uppkomsten av nya alleler. Och det är helt avgörande för att någon evolution från RNA-sträng till människa skall kunna ske.

stebe2
Citera
2014-04-09, 12:00
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bwahahaha
Svara på den jävla frågan och sluta ducka.

Svaret (som jag gett flera gånger i olika inlägg) är att:

Mutationerna är det enda som kan få busken att breda ut sig och inta ny mark.

Det naturliga urvalet påverkar var busken skall vara ansad eller tillåtas bli mer yvig och vilka delar av busken som blir tätare och vilka delar som blir glesare.

stebe2
Citera
2014-04-09, 12:02
Medlem
bwahahahas avatar
Citat:
Svaret (som jag gett flera gånger i olika inlägg) är att:

Mutationerna är det enda som kan få busken att breda ut sig och inta ny mark.

Det naturliga urvalet påverkar var busken skall vara ansad eller tillåtas bli mer yvig och vilka delar av busken som blir tätare och vilka delar som blir glesare.

stebe2
Det är inget definitivt svar. Kan dock tolkas som att du svarar nej. Svara på frågan. Anser du att buskens slutgiltiga utseende kan förklaras genom att endast åberopa skottens inverkan? Ja eller Nej?
Senast redigerad av bwahahaha 2014-04-09 kl. 12:07.
Citera
2014-04-09, 12:40
Medlem
Citat:
I o m att urvalet inte selekterar efter någon som helst plan, mål eller tanke så kan selekteringen lika gärna orsaka att en fantastisk egenskap sorteras bort och hindras från att utvecklas om den inte hinner visa sin kommande funktion tillräckligt i den miljö som för ögonblicket råder.

Och sedan så selekterar ju inte urvalet efter bara en egenskap utan efter summan av alla olika varianter av egenskaper tillsammans i jämförelse mot de kriterier som för ögonblicket råder.

Sammantaget gör att urvalet inte ens indirekt kan ge någon styrning eller riktning.
Jag har visat hur det gör det. Det funkar liksom inte att du blundar, du behöver bemöta det jag säger.

Citat:
Urvalet följer hela tiden i steget efter mutationerna. Urvalet kan aldrig få möjlighet att styra eller rikta stegen som mutationerna tar. Urvalet kommer aldrig ens upp jämsides med mutationerna.
Som sagt så har jag ju visat att det du säger här inte stämmer. Du behöver bemöta det.

Citat:
Detta är orsaken till att Jag, Nei och Shapiro menar att det naturliga urvalet har en underordnad roll för utvecklingen. All eventuell utveckling hänger på mutationerna.
Nei menar givetvis inte att all utveckling "hänger på" mutationerna, hans argument är mer sofistikerat än så och inriktar sig vissa aspekter av den moderna syntesen. Du har antagligen missförstått vad han säger.

Citat:
Det är väl bäst att tillägga detta för 100e gången: (Iofs kanske du klipper bort det men ändå.)

Det som det naturliga urvalet har möjlighet att påverka är hur vanliga eller ovanliga dessa nya alleler, som mutationerna har orsakat, blir i en viss population i en viss miljö under en viss period.
Urvalet påverkar alltså hur allelfrekvenserna förändras och "utvecklas", d v s hur stor spridning olika alleler får i en genpool, i en population, i en viss miljö, under en viss tidsperiod.
Vilket alltså, tvärtemot vad du påstår, innebär att urvalet påverkar och styr förändring och utveckling.

Citat:
Men urvalet kan inte påverka uppkomsten av nya alleler.
Jo, det kan ju det - på det probabilistiska sätt som jag visat på tidigare. Du behöver bemöta det på något sätt, det funkar inte att upprepa det som jag visat inte stämmer.
Citera
2014-04-09, 13:31
Medlem
Pads avatar
Citat:
Har jag nånstans sagt eller ens antytt att skotten inte sker i alla riktningar?

Framkomlig "kvävebasmark" kan däremot inte finnas överallt. Om du förstår vad jag menar med det?

Även om skotten klipps i vissa riktningar minskar inte sannolikheten att de skall fortsätta ske.

Det är ju inte en hals som sträcker sig och blir längre och längre. Det är komplex information som måste uppkomma.
Och vilka kvävebaser som måste uppkomma och påverka vad kan varken mutationerna eller urvalet förutsäga eller veta i förväg. Det blir en överraskning både för mutationerna och för urvalet vilken betydelse en viss kvävebasförändring och vilken egenskap den visade sig ha.

Det är ju heller inte en och en egenskap som urvalet sorterar utan urvalet sorterar ju efter olika kombinationer av varianter på en massa olika egenskaper som en viss population av organismer består av.

Detta citat visar hur du håller fast i missuppfattningen och oförståelsen för vad som i verkligheten händer:
"ett urval som klipper tre av sidorna så kommer det att vara en betydligt mer inflytelserik kraft på riktningen än vad mutationerna är"

stebe2

Alltså, nu måste du trolla, eller hur? Du kan inte tänka så här krokigt på riktigt och fortfarande vara ärlig...

Urvalet har alltså en rik och varierande uppsättning förändringar att ta ställning till och premierar några av dem på bekostnad av andra, och på så vis förändras populationen i den riktningen. Man måste vara blind för att inte betrakta det som en styrning.

Självklart kommer urvalet att vara den mest inflytelserika kraften på riktningen på busken. Den kapar 75% av alla skott, skott som vi vet kommer att skjuta ut åt alla håll från busken. Det är enkelt att studera effekten av att ha denna styrning på- eller avkopplad.

Jag förstår om du blir förvånad över att bli blöt om du vistas i regn. Det är ju vansinnigt liten chans för varje enskild vattendroppe att träffa dig...
Citera
2014-04-09, 15:09
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Det är inget definitivt svar. Kan dock tolkas som att du svarar nej. Svara på frågan. Anser du att buskens slutgiltiga utseende kan förklaras genom att endast åberopa skottens inverkan? Ja eller Nej?

Jag säger ju NEJ. Både mutationerna och det naturliga urvalet påverkar buskens utseende. Och jag har också tydligt förklarat på vilket sätt mutationerna kan påverka utseendet och på vilka möjligheter urvalet har att påverka utseendet.

stebe2
Citera
2014-04-09, 15:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pad
Alltså, nu måste du trolla, eller hur? Du kan inte tänka så här krokigt på riktigt och fortfarande vara ärlig...

Urvalet har alltså en rik och varierande uppsättning förändringar att ta ställning till och premierar några av dem på bekostnad av andra, och på så vis förändras populationen i den riktningen. Man måste vara blind för att inte betrakta det som en styrning.

Självklart kommer urvalet att vara den mest inflytelserika kraften på riktningen på busken. Den kapar 75% av alla skott, skott som vi vet kommer att skjuta ut åt alla håll från busken. Det är enkelt att studera effekten av att ha denna styrning på- eller avkopplad.

Jag förstår om du blir förvånad över att bli blöt om du vistas i regn. Det är ju vansinnigt liten chans för varje enskild vattendroppe att träffa dig...
Alla håller inte med dig:
http://www.forbes.com/sites/johnfarrell/2014/02/27/the-real-evolution-debate-is-it-all-just-natural-selection/
Citera
2014-04-09, 16:14
Medlem
bwahahahas avatar
Citat:
Jag säger ju NEJ. Både mutationerna och det naturliga urvalet påverkar buskens utseende. Och jag har också tydligt förklarat på vilket sätt mutationerna kan påverka utseendet och på vilka möjligheter urvalet har att påverka utseendet.

stebe2
Bra, då är vi överens. Det naturliga urvalet har en stor inverkan på hur det "slutgiltiga" resultatet ser ut.

Förstår dock inte varför du inte motsätter dig det nu. Mitt tidigare exempel var ju exakt likadant.
Senast redigerad av bwahahaha 2014-04-09 kl. 17:09.
Citera
2014-04-09, 16:19
Medlem
bwahahahas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uncleandroid
Alla håller inte med dig:
http://www.forbes.com/sites/johnfarrell/2014/02/27/the-real-evolution-debate-is-it-all-just-natural-selection/
På vilket sätt håller personerna i artikeln inte med Pad? Pad snackar om busk-exemplet.
Senast redigerad av bwahahaha 2014-04-09 kl. 16:25.
Citera
2014-04-09, 16:42
Bannlyst
Citat:
På vilket sätt håller personerna i artikeln inte med Pad? Pad snackar om busk-exemplet.
Jaha, då missuppfattade jag. Jag trodde busken var en generell metafor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in