2014-04-07, 17:54
Medlem
Fick för rätt många år sen ett autografblock av min mor som hon använde när hon gick på IFK Norrköpings matcher men även IK Sleipners på 1950-talet.
Jag vet att min mor gick ofta på IFK:s matcher när hon var barn men flera av autograferna är från innan hon föddes, typ tidigt 40-tal så jag tror det var min morfar som gick då.
Jag kollar igenom det och känner igen en del namn.

Jag har hittat autografer av Gunnar Nordahl, Harry Bild, Georg "Åby" Ericsson,Knut Nordahl, Einar Steen, "Mulle" Holmqvist vilket jag tror är Erik Holmqvist men är ej säker. Halvar Carlbom, Gösta Malm, Birger Rosengren, Lennart Wigren, Sven Persson. En hel del är från IK Sleipner också.

En del autografer kan jag ej tyda...

Min fråga till Fotbollsantikexperter, är det värt nåt idag mer än känslan av att äga blocket ?
Senast redigerad av shutthefuckup-1 2014-04-07 kl. 18:13.
Citera
2014-04-08, 15:52
Medlem
csts avatar
Idrottsmemorabilia är ett ganska litet samlarområde i Sverige. Tror att affektionsvärdet är betydligt högre än något försäljningspris. Den autograf som kanske skulle kunna vara intressant att sälja är Gunnar Nordahls eftersom att den skulle kunna tilltala en internationell marknad, den kanske du får en femhundring för om rätt köpare dyker upp (även om jag tror att rätt köpare hellre är intresserad av en autograf från Milan-tiden).

Det bästa du kan göra i mina ögon är att antingen skänka autograferna till ett museum i Norrköping eller till klubben.
Citera
2014-04-08, 17:10
Medlem
I princip inget ekonomiskt värde. Känslan av att äga större.
Citera
2014-04-08, 17:43
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstJunger
I princip inget ekonomiskt värde. Känslan av att äga större.
Klart det finns ett ekonomiskt varde.

Jag hade utan problem lagt ut ett gang hundralappar pa en Gunnar Nordahl-autograf.
Citera
2014-04-08, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Klart det finns ett ekonomiskt varde.

Jag hade utan problem lagt ut ett gang hundralappar pa en Gunnar Nordahl-autograf.

Ett gäng hundralappar är i princip detsamma som inget ekonomiskt värde.
Citera
2014-04-08, 18:05
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstJunger
Ett gäng hundralappar är i princip detsamma som inget ekonomiskt värde.
Ptja, om han kan salja autograferna for ett par hundralappar styck blir det anda en relativt ansenlig totalsumma.
Citera
2014-04-08, 18:32
Medlem
Citat:
Ptja, om han kan salja autograferna for ett par hundralappar styck blir det anda en relativt ansenlig totalsumma.

Nja, Einar Steen och "Mulle" Holmqvist får du nog inte ett korvöre för. Utan äkthetsintyg eller likvärt är Nordahl detsamma och med högst några enstaka hundringar. Knappast någon idé att sälja om man inte bor på gatan.
Citera
2014-04-08, 18:32
Medlem
csts avatar
Citat:
Fast det var ju bara Nordahl bland autograferna som är känd utanför den mikroskopiskt lilla marknaden för de som är intresserade av både IFK Norrköping och autografer.
Citera
2014-04-08, 18:35
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cst
Fast det var ju bara Nordahl bland autograferna som är känd utanför den mikroskopiskt lilla marknaden för de som är intresserade av både IFK Norrköping och autografer.
Knut Nordahl hade en framgangsrik proffskarriar i Italien. Finns nog intressenter dar.

"Åby" ar ju ett kant namn ocksa.
Citera
2014-04-08, 18:45
Medlem
csts avatar
Citat:
Knut Nordahl hade en framgangsrik proffskarriar i Italien. Finns nog intressenter dar.

"Åby" ar ju ett kant namn ocksa.
Jo, absolut. Men relativt är de inte speciellt kända och skulle du eller känner du någon som skulle slanta upp för en Åby-autograf?

Som sagt, Gunnar Nordahl kan man nog en bra dag sälja för runt en femhundring, de andra är tyvärr mer eller mindre värdelösa ekonomiskt.
Citera
2014-04-08, 20:42
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cst
Jo, absolut. Men relativt är de inte speciellt kända och skulle du eller känner du någon som skulle slanta upp för en Åby-autograf?

Som sagt, Gunnar Nordahl kan man nog en bra dag sälja för runt en femhundring, de andra är tyvärr mer eller mindre värdelösa ekonomiskt.
Finns säkert någon VM 74-fantast som skulle kunna tänka sig köpa Åby-autografen för upp till tusenlappen, det är jag säker på. Jag hade själv kunnat tänka mig lägga ut 200-300 för den.
Citera
2014-04-08, 21:18
Medlem
Citat:
Finns säkert någon VM 74-fantast som skulle kunna tänka sig köpa Åby-autografen för upp till tusenlappen, det är jag säker på. Jag hade själv kunnat tänka mig lägga ut 200-300 för den.

På Tradera finns Lars Gunnar Björklunds bok om VM 1978 med hela svenska truppens autografer. 600 kr är utropspriset för auktionen som går ut imorgon. Ingen har lag bud.

http://www.tradera.com/item/2937/204842992/bok-1978-vm-i-fotboll-23-autografer-svenska-spelare-
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in