Och jag har svårt att få ett grepp om Astori. Duktig och tar ett stort ansvar. Agerar som den defensiva ledaren på plan. Han är numera vice kapten. Och det är naturligtvis stort att stanna kvar i Cagliari, men jag blir inte riktigt klok över anledningen.
Han var jävligt snabbt ute och kramade om Destro direkt efter matchen. Det hade fan inte Conti gjort. Men Astori och Destro har samma agent, och Roma vill nog gärna ha Astori? Jag vill gärna att han tar fighten lite mer. Skaffar sig ovänner. Låter såklart lite löjligt och omoget. Och?
Gillade då Conti surade till på Totti. Blev lack och knuffade till honom efter en signal och stirrade honom i ögonen och såg ut att vilja slå ner honom. Kommer inte ihåg situationen exakt men fritt ur minnet var det att Totti inte slog ut bollen vid en skada på en Cagliarispelare. Totti ringde upp Conti efteråt och ordnade upp allt. Good guy Totti
Den som däremot har genuint hjärta för Cagliari är Nainggolan, som mycket riktigt möttes av applåder trots att han återvände i en Romatröja. Men även han har ambitioner. Han vill till VM, och hans chanser ökar dramatiskt om han spelar i Roma.
En smygare är Pisano. Född och uppvuxen i Cagliari. Spelade för landslaget i U19 och U21. Ska snart fylla 28 år och har spelat 212 matcher för Cagliari i Serie A. Inte helt olikt hur Conti växte fram som en bandiera. Fast med ännu mycket mer stadiga rötter. Fysiskt stark så in i helvete, men kanske för snäll? Han har inte tagit plats i media. Vilket jag ser som en bra sak.
Men oavsett så tror jag att Conti kan ses som den viktigaste kaptenen för sitt lag i Serie A just nu.
Totti, Zanetti, Di Natale, Buffon, Mauri, Pasqual, Pellissier, Bellini, Hamsik, osv. Men Conti betyder så jävla mycket för Cagliari. På och vid sidan av planen.